Kerstman

10 e-mailmarketing tips voor de feestdagen

Fabian de Jong

Sinterklaas heeft zijn boot al aangelegd in Nederland en ook de Kerstman klimt binnenkort in zijn arreslee. Hét moment voor webshophouders om te pieken met hun verkopen en een e-mailmarketingcampagne op te zetten. Met deze 10 e-mailmarketing tips maak je de campagne tot een succes.

1. Geef korting op producten

Misschien een open deur, maar toch: effectieve e-mailmarketing voor de feestdagen begint natuurlijk bij korting op producten in je webshop. Jouw ‘feestdagen sale’ wordt de trigger voor mensen om een aankoop te doen.

Hoe hoger de korting, hoe groter de kans dat mensen een aankoop doen. Uit Amerikaans onderzoek bleek dat 45% van de consumenten alleen iets koopt als de korting minimaal 70% is. Uiteraard moet het voor jou wel rendabel blijven, dus probeer hier een goede balans in te vinden.

2. Onderzoek je doelgroep

Een e-mailmarketingcampagne is extra effectief als je weet waar je doelgroep in geïnteresseerd is voor de feestdagen. Welke mensen willen welke producten hebben? Voor welke aanbiedingen zijn zij gevoelig? Zorg ervoor dat je hier onderscheid in maakt in je campagne en maak gebruik van verschillende segmenten.

3. A/B test op onderwerp

Het is heel waardevol om A/B testing uit te voeren op het onderwerp van de mail die je gaat sturen. Experimenteer met bepaalde woorden die als effectief worden gezien: gratis, sale, korting, et cetera.

VerticalResponse.com stelde een top 20 van ‘effective holiday subject line words’ samen. Weliswaar in het Engels, maar een goede bron van inspiratie. Let er wel op dat je mail niet spammy overkomt, dit zal alleen maar tegen je werken.

4. Zorg voor een mobile-friendly ontwerp

Dit geldt voor zowel de mail die je verstuurt als voor de website waar je mensen naartoe stuurt. De e-mail moet goed leesbaar zijn vanaf smartphones en tablets en consumenten moeten hun bestelling vervolgens ook makkelijk vanaf hun mobiel apparaat kunnen doen.

10% van de Nederlanders gebruikte hun smartphone tijdens hun laatste aankoopproces
(Google Consumer Barometer, 2014)

Bijna één op de drie aankopen werd afgelopen jaar op een smartphone of tablet gedaan. Het aantal e-mails dat op een mobiele telefoon werd geopend, steeg bovendien aanzienlijk in de feestdagenperiode. Het zou jammer zijn als je doelgroep afhaakt vanwege een slecht leesbare e-mail of niet gebruiksvriendelijke website voor mobiele toestellen, want daar loop je echt verkopen op mis.

5. Combineer e-mailmarketing met social

Social media zijn een ontzettend sterke aanvulling op je e-mailmarketing. Je kunt je actie(s) zo op meerdere manieren onder de aandacht brengen en zet je campagne zo extra kracht bij. Facebook en Instagram worden als de meest interessante kanalen voor de B2C-markt gezien, omdat daar veel consumenten te vinden zijn.

Onder andere de Hema gebruikt Facebook om hun online aanbiedingen voor de feestdagen te promoten.

Kortingsactie via social media - Hema

6. Check de resultaten van het jaar daarvoor

Heb je vorig jaar ook een e-mailmarketingcampagne gehouden rond de feestdagen? Neem dan de resultaten van dat jaar nog eens goed onder de loep. Wat heb je toen precies gedaan? Wat werkte wel en niet? Deze informatie helpt je campagne voor dit jaar zo goed mogelijk te optimaliseren.

7. Verstrek kortingscoupons

Dit kan op meerdere manieren:

  • Stuur mensen een kortingscoupon nadat ze hun eerste aankoop bij je hebben gedaan, zodat ze korting krijgen op hun eerstvolgende aankoop binnen een bepaalde periode.
  • Stuur mensen een kortingscoupon als ze zich aanmelden voor je nieuwsbrief. Laat ze die ook meteen gebruiken, want daarmee vergroot je de kans op een directe aankoop binnen je shop.
  • Stuur bestaande klanten af en toe een kortingscoupon als blijk van je waardering.

In het bijzonder tijdens de feestdagen zorgen mailcampagnes met kortingscoupons voor een hogere conversie.

8. Gratis verzending

Heb je feestdagensale op je site? Promoot deze sale dan extra door gratis verzending aan te bieden. Free shipping blijkt internationaal een ontzettend populaire en effectieve methode om campagnes te promoten. Op de blog van CrazyEgg lees je meer over het effect van free shipping.

Zeventig procent van de Amerikanen vindt de verzending een belangrijke factor in hun shoppingervaring. (Time.com, 2014)

9. Verstrek je klant verzendingsinformatie

Normaliter vinden klanten het al prettig om te weten wanneer hun bestelling aankomt, maar rond de feestdagen gaat dit belang nog veel zwaarder wegen. Pakjesavond zonder cadeautjes is een ware nachtmerrie, dus consumenten willen zeker weten dat hun product op tijd aankomt.

Heel belangrijk is dus om in je e-mailmarketingcampagne en op je website te laten weten dat jouw producten binnen X aantal uren verzonden worden, de volgende dag aankomen, altijd op tijd in huis zijn, et cetera. Hoe meer informatie jij geeft, hoe minder reden de consument heeft om zenuwachtig te zijn.

Een van de partijen die bezoekers altijd geruststelt als het om de levertijd gaat, is Bol.com.

Informatie over de levertijd - Bol.com

10. Vergeet de basics niet

Naast al deze specifieke feestdagentips is het belangrijk om ook de basics van e-mailmarketing onder controle te hebben. Zorg dus voor een schone contactenlijst en stel een duidelijk campagnedoel. Maak een aantrekkelijk design met zowel tekst en foto’s, maar houd er rekening mee dat er ook mensen zijn die geen foto’s te zien krijgen. Voor hen moet de mail ook aantrekkelijk zijn. Denk er tot slot aan om de mailing voorafgaand even te testen en vergeet niet om de resultaten te tracken.

We wensen je veel succes de komende, drukke tijd!