Een goede contentkalender voor je online marketingactiviteiten biedt structuur, overzicht en rust. Maar het maken ervan kan nog behoorlijk lastig zijn. Welke informatie moet er wel en niet in? Hoe gedetailleerd maak je het? En hoe ver plan je vooruit? Om je goed op weg te helpen, hebben we 10 tips verzameld.

Let op: zorg wel dat je altijd vanuit een online strategie werkt.

1. Plan vooraf bekende ‘evenementen’ vooruit

Natuurlijk ben je in de planning van je content deels afhankelijk van actualiteiten. Maar feestdagen, trending topics en thema’s zijn vaak al lang van tevoren bekend. Denk aan Valentijnsdag, Sinterklaas en Kerst, maar ook aan de start van grote sportevenementen, festivals en feesten en andere culturele aangelegenheden.

Maak een overzicht van de evenementen die relevant zijn voor jouw bedrijf en verwerk die in de contentkalender – dan kun je je marketingactiviteiten op tijd voorbereiden.

2. Neem het contenttype mee in je kalender

Door het jaar heen zijn er waarschijnlijk verschillende soorten content die je met je doelgroep wil delen. Vaak zijn dat blogartikelen, maar het kan ook een video, podcast, infographic of webinar zijn.

Zorg ervoor dat je die contenttypen duidelijk aangeeft in je kalender en rekening houdt met de tijd die het kost om deze content voor te bereiden. Hoe duidelijker dat op voorhand is, des te kleiner de kans dat je in de knoop raakt bij het maken van de content.

Voorbeeld van de contentkalender van CoSchedule

Voorbeeld van de contentkalender van CoSchedule. Bron: Coschedule.com

3. Verwerk het kanaal in je kalender

Naast het type content is het ook belangrijk om in je kalender aan te geven op welk kanaal je de content gaat aanbieden. Op je eigen kanalen (bijvoorbeeld via je website, Facebookpagina, nieuwsbrief, YouTube-kanaal) of via externe/betaalde kanalen (zoals een extern blogplatform of Facebook advertising).

4. Houd rekening met je budget

De ene contentsoort is nu eenmaal duurder om te maken dan de ander. Een goede bedrijfs-, promotie- of productvideo is meestal een grotere investering dan het schrijven van een blogartikel of het opstellen van een nieuwsbrief. Ook kost adverteren met je content of het aanbieden op een extern platform meer tijd en geld dan het zelf in beheer houden.

Tegelijkertijd bereik je met een video misschien meer dan met een blog en heb je met een Facebookadvertentie groter bereik dan met een ‘organische’ post op je pagina. Houd dus rekening met je beschikbare budget en maak per contentsoort en kanaal de afweging of het de investering waard is.

5. Stem de frequentie af op je doelgroep en beschikbare tijd

Hoe vaak verwacht jouw doelgroep iets van jou op de verschillende kanalen? Met één bericht per maand ben je te afwezig, maar met tien berichten per dag haakt je doelgroep waarschijnlijk ook af. Stem de frequentie van je berichtgeving primair af op de wensen van je doelgroep.

Dat neemt niet weg dat je ook moet dealen met je eigen agenda en de tijd die je collega’s beschikbaar hebben om content te maken en te verspreiden. Jouw doelgroep mag dan bijvoorbeeld twee berichten per week verwachten, maar is dat voor jullie marketingteam ook haalbaar? Probeer hier een zo goed mogelijke balans in te vinden.

Kalender om social media posts te plannen van CoSchedule

Voorbeeld van de social media kalender van CoSchedule, waarmee je de frequentie voor je social media kanalen plant. Bron: CoSchedule

6. Neem alle teamleden mee in de planning

Het aantal mensen dat in het marketingteam werkt, is bepalend voor hoe de planning eruit ziet en hoe de contentkalender gebruikt gaat worden. Wanneer er meerdere mensen aan de kalender werken, moet duidelijk zijn wie wat wanneer gaat doen. Idealiter geef je je teamleden elk een rol:

  • Projectmanager: behoudt het overzicht. Wie is de doelgroep? Wat zijn de contentmarketing doelen?
  • Schrijver: creëert de content en neemt de visie van de projectmanager mee in zijn of haar werk.
  • Corrector: leest en corrigeert het artikel. Controleert ook op de visie van de projectmanager.
  • Designer: biedt meerwaarde door ondersteunende beelden te ontwerpen.
  • Social media manager: verspreidt het artikel op relevante kanalen en brengt het bij de juiste mensen.

Vanaf drie teamleden is het wenselijk om één persoon de regie te geven over de planning. Dit is ook degene die de planningssessie moet leiden (zie tip 7).

7. Houd (twee)wekelijks een planningssessie met je team

Een planningssessie helpt je om de activiteiten op de korte termijn te plannen. Waar ga je het de komende week en de week erna over hebben? Staan die activiteiten in het teken van een bepaald thema? In die sessie kun je met elkaar afstemmen wie welke taken gaat oppakken en wanneer.

8. Geen strategie = geen kalender

Begin niet aan een contentkalender zonder strategie. In de strategie formuleer je je marketingdoelen, de doelgroep in de vorm van persona’s, de verschillende online communicatiekanalen en de bijbehorende tone en voice, enzovoort.

Pas wanneer je weet op welke plekken je gaat praten met welke mensen over welke onderwerpen, kun je een contentkalender samenstellen.

9. Probeer flexibel te blijven

We gaven in onze eerste tip al aan: van heel veel evenementen weet je op voorhand dat ze eraan komen. Toch gebeurt er op jaarbasis ook van alles waar je op voorhand geen rekening mee kunt houden. Simpelweg door nieuws en trends te volgen en je flexibel op te stellen, houd je ruimte voor wijzigingen in je planning.

Houd er rekening mee dat zich altijd nieuwe gebeurtenissen voor kunnen doen waar je als marketingteam iets mee moet en kunt. Het laten liggen van die kansen zou zonde zijn, dus neem dit mee en probeer ondanks het plannen ook flexibel te blijven en een open blik te houden.

10. Ga niet te veel op details in

Het liefst plannen we zo veel mogelijk vooruit, zodat we op het moment van voorbereiding heel snel weten wat we moeten doen. Toch is het niet nodig om heel gedetailleerd je ideeën voor een activiteit uit te werken en om de kleinste activiteiten maanden vooruit te plannen.

Zorg ervoor dat je de planning voor de komende week of komende twee weken duidelijk hebt, maar probeer je planning ook niet té gedetailleerd te maken. De kans dat je later alsnog iets wilt aanpassen of een ietwat andere koers wilt varen is groot, dus het is zonde om hier op voorhand al veel tijd aan te besteden.

Succes!