SEO tips 4: inhoud en trefwoorden

SEO tips series. Tip 4: Inhoud en Trefwoorden

Fabian de Jong

Tip nummer 4 uit de SEO tips series. Deze week vertellen we in het kort hoe u uw trefwoorden kunt bepalen. Ook geven we een aantal “do’s en dont’s”. Een kort artikel wat de moeite waard is wanneer u uw webcontent wilt optimaliseren voor zoekmachines.

Inhoud en trefwoorden

De inhoud (tekst) van je website is één van de belangrijkste aspecten waarop de zoekmachine de website op beoordeelt. Het is dus belangrijk om in de tekst woorden op te nemen waarop je gevonden wilt worden. Zoek 2 of 3 woorden uit waarop je gevonden wilt worden en laat deze voor 2-3% terug komen in je tekst. Houd dit in je achterhoofd, maar ga het niet als basis voor je teksten gebruiken. Zorg eerst dat de teksten makkelijk leesbaar zijn voor het publiek van je website. Pas wanneer dit is gedaan moet je gaan proberen de door jouw gekozen zoekwoorden in de teksten te plaatsen.

Zoekwoorden bepalen

Het kiezen van de juiste zoekwoorden is zeer moeilijk, maar ook zeer belangrijk. Het zijn uiteindelijk de termen die jou de juiste bezoekers moet opleveren.

Bedenk eerst zelf wat voor zoekwoorden bezoekers gebruiken om informatie te vinden die op jouw website staat. Vraag daarna bestaande klanten, vrienden of kennissen welke woorden zij zouden gebruiken. Maar probeer je altijd in de gedachte van de bezoeker te verplaatsen.

Een ander hulpmiddel kan de Google zoekwoord suggestie tool zijn. Deze kan je vinden via https://adwords.google.com/KeywordPlanner. Deze tool geeft zeer veel alternatieven en suggesties voor de zoekwoorden die je al hebt bedacht.

Bij het selecteren van zoekwoorden is het handig om die woorden te kiezen waarop weinig concurrentie is. Te algemene zoekwoorden hebben zo’n hoog concurrentieniveau dat het een bijna onmogelijke opgave wordt om hoog te eindigen in de zoekresultaten. Bepaal dus je niche.

Duplicate content

Gebruik geen teksten die van andere websites afkomen in jouw website. Zoekmachines zullen dit zien als kopiëren (wat het ook is) en dat heeft negatieve effecten op de beoordeling van je website.

Voorkom spelling en grammatica fouten

Als laatste is het van groot belang om geen spelfouten te maken of slechte grammatica te gebruiken. Niet alleen zullen je bezoekers zich storen aan de taalfouten, maar ook zullen zoekmachines woorden zien die jij nooit in je website hebt willen opnemen.

Volgende week volgt de laatste tip.