6 stappen naar Online strategie

In 6 stappen naar een online strategie (deel 1)

/ Gepubliceerd: 30 juni 2016 / Strategie

Een online strategie is de basis voor al je uitingen, campagnes en acties op het web. Zonder duidelijke strategie weet je niet waar je naar toe gaat en dus ook niet waar je uitkomt. Maar hoe maak je zo’n strategie? In 6 stappen, verdeeld over 2 delen, maak ik dit aan je duidelijk.

1. Bepaal je onderzoek

Informatie en data zijn de sleutel voor het maken van de juiste beslissingen. Hoe ziet de markt eruit? Wie zijn je concurrenten? En hoe zit je organisatie in elkaar? Hoe meer (kwalitatieve) informatie, hoe beter. Maar je kan natuurlijk oneindig blijven zoeken naar bronnen. Bedenk daarom van te voren goed hoeveel tijd je wil besteden in deze fase. Hoe meer gegevens, hoe betrouwbaarder je onderzoek. Maar misschien is het niet nodig om alles 100% waterdicht te hebben.

Gebruik Facebook statistieken voor je online strategie

Gebruik Facebook statistieken als bron

Vaak kom je het meeste te weten door te praten met een aantal klanten, de mensen op de salesafdeling of de beleidsmakers in het bedrijf. Zij hebben een goed beeld van alle doelgroepen of stakeholders van het bedrijf.
Onderschat daarnaast de kracht van het web zelf niet. Heel veel goede artikelen en statistieken staan gewoon online. Op bijvoorbeeld sites van overkoepelende branche-organisaties of experts in de branche. Daarnaast haal je cijfers (over de markt, je doelgroep etc.) gemakkelijk van het CBS af.

En dan heb je nog de cijfers vanuit bijvoorbeeld Google Analytics, Facebook statistieken of andere social stats. Hieruit kan je snel en veel informatie halen.

Zorg dat je van te voren goed duidelijk hebt welke bronnen je gaat gebruiken, hoe betrouwbaar het moet zijn en hoeveel tijd je in het onderzoek wilt steken.

2. Maak (online) doelstellingen

Ieder bedrijf of organisatie heeft altijd doelen of doelstellingen. Deze staan uiteraard aan de basis van je online doelstellingen. Wat wil je bereiken? Zijn dit verkoopdoelstellingen zoals het verhogen van het aantal leads, of wil je bestelprocessen geautomatiseerd laten lopen om de werkdruk voor de binnendienst te verlagen?

Je doelstellingen kan je het beste zo duidelijk mogelijk opstellen. Hoe concreter, hoe beter te meten. Meer aanvragen via de website is nog vrij breed. Duidelijker is: Tussen de 20% en de 30% meer aanvragen voor dienst X via de website dan het jaar ervoor. Om je doelstelling zo specifiek op te stellen heb je natuurlijk wel data nodig over het voorgaande jaar. Zorg dus altijd voor zo specifiek mogelijke, meetbare doelstellingen.

KPI’s

Maak KPI's voor je online strategie

Gebruik voor belangrijke KPI’s Google Analytics

Meten is weten. Daarom moet je van te voren al inzichtelijk hoe je gaat meten of de doelstellingen bereikt worden. Dat doe je met key performance indicators (KPI’s).
Veel KPI’s kan je voor je website al vanuit Google Analytics halen. Van basisgegevens zoals het aantal bezoekers (op een bepaalde pagina) van de website tot het aantal keer dat er een formulier is ingevuld of een e-mailadres is aangeklikt.

Maar denk ook verder dan je website. Zo kan je voor social media het aantal volgers of likers als KPI gebruiken. Of het aantal mensen die ingeschreven zijn op je nieuwsbrief, het percentage dat je nieuwsbrief opent en het aantal views op je video. Kijk dus goed welke KPI’s het beste bij jouw doelstellingen passen.

3. Breng de doelgroepen in kaart

Dit is denk ik de lastigste stap. Doelgroepen kunnen vrij complex en uitgebreid zijn. Een brede doelgroep omschrijving is daarbij vaak vaag en geeft niet echt een duidelijk beeld wie de personen zijn die je nou wilt bereiken. Met name in de B2B-marketing zie je vaak doelgroep omschrijvingen zoals: bedrijven met 20 tot 100 werknemers in de randstad en omgeving. Maar dit brengt niet echt in kaart wie je nou precies zoekt en wat voor gedrag deze mensen vertonen. Want is dit de marketingmanager, de directeur of juist de officemanager van dat bedrijf?

Persona voorbeeldDaarom is het goed om met persona’s te werken. Een persona is een fictief persoon die (een deel) van de doelgroep representeert. Zo heb je veel meer een gevoel bij de daadwerkelijk doelgroep die je probeert te bedienen. Probeer voor elke doelgroep 1 of 2 persona’s op te stellen. Maar zorg er ook voor dat je er niet met meer dan 5 eindigt. Meer dan 5 zal alleen maar voor meer verwarring zorgen.
Op deze wijze heb je veel duidelijker in beeld wie nou je doelgroep is en hoe zij zich (online) gedragen. In eerder artikel leg ik uitgebreid uit hoe je een persona moet opstellen.

De basis informatie die benodigd is voor het maken van een online strategie is nu verzameld. Lees ook deel 2 om je strategie compleet te maken . 

Meer artikelen in je inbox?

(wij sturen max 6 mails per jaar)

Fabian de Jong

Online strateeg

Fabian is oprichter en mede-eigenaar van Elephant. Met zijn kennis over online marketing en strategie, weet hij opdrachtgevers altijd het juiste advies mee te geven. In zijn vrije tijd trapt Fabian af en toe een balletje bij VV Wieldrecht, zit hij op de racefiets of ontspant hij met een serie op Netflix.

Alle artikelen van Fabian »