Online strategie

In 6 stappen naar een online strategie (deel 2)

Fabian de Jong

Om de juiste richting op te gaan met je online uitingen en online omgevingen is het belangrijk om een strategie op te zetten. In deel één van dit tweeluik gaf ik de eerste 3 stappen die nodig zijn voor het opzetten van een online strategie. In dit artikel bespreek ik de laatste stappen.

4. Kies je platformen

Aan de hand van de persona’s weten we nu waar de doelgroepen zitten en met welke gebruikersvragen ze online rondsurfen. Nu kan je zorgvuldig bekijken waar je ze dus kunt bereiken en waar je die gebruikersvragen kan beantwoorden.

Iedere doelgroep (persona) is net weer even anders, maar zeer veel mensen zitten natuurlijk op social media. Op welke social kanalen ze zitten is natuurlijk heel erg verschillend. Op Marketingfacts vond ik een handig artikel over de cijfers van social media in Nederland. Met deze informatie kan je goed bepalen welke social kanalen interessant voor je zijn.

Gebruik social cijfers voor je online strategie

Top 6 gebruikte social kanalen in Nederland. Bron: Marketingfacts.

Je vangt je doelgroepen natuurlijk niet alleen via social media. Je kan ook kiezen voor andere wegen zoals SEO of AdWords. Maar zoek daarnaast ook je doelgroep op blogs en online magazines. Wellicht lukt het om daar gastblogger te worden of misschien zijn advertorials en banners een mogelijkheid.

5. Maak structuren, indelingen en planningen

Alle verzamelde informatie moet nu vertaald worden naar concrete oplossingen. Dit kan uiteraard op verschillende manieren gedaan worden. Ik licht er een aantal uit die het meest voorkomen.

Website

Een sitemap in een online strategie

Gebruik een sitemap (flowchart) in je online strategie

Hoe deel je de website in en welke content ga je presenteren per pagina? Breng dit in kaart via een sitemap. Een sitemap is  een schematische weergave van de (soorten) pagina’s op je website en hoe deze met elkaar verbonden zijn. Dit wordt ook wel een flowchart genoemd. Maak deze sitemap op basis van je persona’s, hun gebruikersvragen en de daaruit volgende userflow.

Naast de sitemap is het ook handig om van te voren al voor jezelf duidelijk te hebben hoe je de pagina invulling gaat geven. Met andere woorden de soorten content en inhoud. Schrijf kort uit per soort pagina hoe je deze in wilt gaan delen. Dit kun je doen in een makkelijk overzicht. Ik zelf probeer altijd alles via korte opsommingen duidelijk te maken. Maar dit kan natuurlijk ook anders, zolang het maar overzichtelijk en niet uitgeschreven is.

Als laatste is het belangrijk om rekening te houden met Google. Voor bijna iedere site is het belangrijk om de pagina SEO te optimaliseren. Daarom is het belangrijk om van te voren al duidelijk te hebben op welke zoektermen je gaat inzetten en welke je pagina’s je daarvoor gaat gebruiken. Maak hiervoor gewoon een duidelijke tabel met links de zoekterm en rechts de pagina die je hier aan wilt koppelen.

Social media en content

De website heeft nu vorm gekregen. De platformen waarop je wilt publiceren zijn bekend. Het is nu tijd om dit om te zetten in een contentplan en een contentkalender. Bedenk goed van te voren de onderwerpen waarover je wilt bloggen, de (soorten) updates die je wilt sturen via de social kanalen en op welke momenten je dit gaat doen. Op onze blog staat nog een handig artikel over het opstellen van een contentkalender.

6. Breng het in de praktijk

Nu is het tijd om deze strategie uit te voeren. Laat je website (her)ontwikkelen, verbeter je sociaal kanalen en zet nieuwe campagnes op. Wacht niet te lang, want hoe langer je wacht, hoe ouder je plan. In de online wereld verandert alles razendsnel en voor dat je het weet strookt je plan niet met de nieuwste technieken en online trends.

Daarnaast ga je nieuwe informatie en data verzamelen zodra je de strategie daadwerkelijk in de praktijk brengt. Met deze informatie kan je jouw doelstellingen en KPI’s meten, om vervolgens snel je strategie bij te sturen.

Je online strategie hoeft dus niet perfect te zijn. Zodra je maar goed bijstuurt bij nieuwe bevindingen om zo de strategie weer lichtjes te verbeteren. Het kan dus zeker geen kwaad je strategie tussendoor aan te passen, zolang je maar aan de lange termijn koers vasthoudt.

Een online strategie is de basis voor online succes. Zet deze dus goed op (via bijvoorbeeld deze 6 stappen), anders heb je een grote kans dat je tijd, geld en inspanningen in je online uitingen verspild worden. En heb je hulp nodig bij het ontwikkelen van je strategie? Dan kijken we natuurlijk graag mee.