7 veelgemaakte webdesign fouten en hoe jij ze voorkomt

Lourentius Mulder

Geen bedrijf of organisatie kan meer zonder een website. Voor veel bedrijven is het tegenwoordig zelfs hét kanaal waar klanten geworven worden. Veelal komen bezoekers via zoekopdrachten, wat betekent dat zij zelf actief op zoek zijn om invulling tegen aan hun behoefte. Een makkelijk voorbeeld is het kopen van een product. Wanneer bezoekers op jouw website komen, wil je wel dat ze overgaan tot actie.

Bedrijven stoppen veel tijd en geld in het verkrijgen van die bezoekers. Ondanks dat ze dat nog goed afgaat, zien we dat deze bezoekers niet overgaan tot conversie. De oorzaak? Slecht webdesign. We hebben 7 veelgemaakte fouten op een rijtje gezet, zodat jij ze kan voorkomen!

Fout 1: Te veel informatie

We zien vaak dat marketing managers te veel (tegelijk) op de website willen vertellen. “Alle content is eigenlijk belangrijk” en krijgt daarom ook dezelfde attentiewaarde. Hiermee overspoel je je bezoeker met informatie en is de kans groot dat ‘ie afhaakt.

fout-webdesign-1-te-veel-informatie

 

Oplossing: Verdeel je content onder in bijvoorbeeld drie categorieën. De kern, aanvullend en afsluitende informatie. In de kern vat je alles al kort samen, waardoor een bezoeker al de essentie meekrijgt. Is de bezoeker geïnteresseerd, kan diegene zelf kiezen om door te lezen of te klikken.

Fout 2: Call to actions in overvloed

Deze webdesign fout lijkt op bovenstaande. Echter heeft deze fout betrekking tot de call to actions. Je wilt heel graag dat je enige informatie van je bezoekers verzamelt, dus je geeft diegene maar gelijk tal van opties om dit te realiseren. Je bezoeker weet alleen niet meer waar te kijken, als ‘ie in één scherm kan inschrijven voor de nieuwsbrief, contact kan opnemen, een terugbelformulier kan invullen, een offerte kan aanvragen én de productcatalogus kan downloaden…

fout-webdesign-2-teveel-call-to-actions

 

Oplossing: Ook hier: deel je call to actions in per pagina en bedenk wat hier de belangrijkste conversie zou zijn. Gebruik je meerdere conversiemogelijkheden? Geef deze niet allemaal dezelfde attentiewaarde.

Fout 3: Animaties en transities

WordPress is mede bekend door de vele thema’s die aangekocht kunnen worden. Deze thema’s zitten vol met “leuke” animaties. Webdesigners kiezen er vaak voor om elke sectie, button en foto te animeren, waardoor de bezoeker het idee krijgt in een kermisattractie te zitten.

fout-webdesign-3-animaties-en-transities

 

Oplossing: Een subtiele animatie kan de aandacht trekken, te veel animaties leidt alleen maar af. En werkt dus averechts.

Fout 4: Toevoegen om het toevoegen

Een andere fout die we veel terugzien bij WordPress websites met een aangekocht thema is het toevoegen van secties ‘omdat het kan’. De ontwikkelaars van het thema hebben een hele toffe feature toegevoegd. Aan die feature wordt invulling gegeven, terwijl er niet goed over nagedacht wordt wat het doel er van is.

fout-webdesign-4-toevoegen-om-het-toevoegen

 

Oplossing: Less is more; communiceer alleen zaken wanneer ze een duidelijk doel hebben en niet alleen omdat het zo leuk staat.

Fout 5: Verstopte contactgegevens

Eén van de meest hinderlijke fouten als je het mij vraagt: contactgegevens die te goed zijn verstopt. Een direct belletje of e-mail zijn nog steeds belangrijke conversies. Veel mensen willen graag direct weten waar ze aan toe zijn, dus zoeken zelf het contact. Kunnen ze dat niet vinden? Dan leidt dat tot ergernis, of misschien zelfs tot afhaak.

fout-webdesign-5-verstopte-contactgegevens

 

Oplossing: Toon de contactmogelijkheden prominent in beeld en herhaal ze met gepaste frequentie. Aangeven hoe snel iemand antwoord kan verwachten, of tijden dat je bereikbaar zijn moet je zeker opnemen!

Fout 6: Kleurgebruik

Veel webdesigners hebben gevoel voor vorm en kleur. Echter houden ze niet altijd rekening met ‘handicaps’ zoals kleurenblindheid. Ook met slechtzienden wordt niet altijd rekening gehouden. Dat kan erg vervelend zijn en er zelfs voor zorgen dat content nooit gelezen wordt.

fout-webdesign-6-kleurgebruik

 

Oplossing: Verschillende tests op internet wijzen uit of je webdesign ‘kleurenblind vriendelijk is’. Test dus altijd je design uitvoerig!

Fout 7: Slechte uitlijning

De juiste uitlijning zorgt voor rust en structuur op je website. Iets waardoor de bezoeker op zijn gemak door de informatie kan scrollen. Dat betekent overigens niet dat alles op een grid uitgelijnd moet zijn. Een kader uit laten springen kan de attentiewaarde juist verhogen. Maar ook hier: met mate!

fout-webdesign-7-slechte-uitlijning

 

Oplossing: Ontwerp je design op een grid met vaste kolommen. Dit maakt het responsive maken van je website ook een stuk makkelijker.

Bevat jouw website één van deze fouten?

Heeft jouw webdesigner onze blog nog niet gelezen? Wellicht kunnen we je helpen!