email marketing tips voor beginners

8 email marketing tips voor beginners

De e-mail nieuwsbrief is een oud begrip binnen de online marketing. Toch blijft het een effectief middel om mee te scoren, mits je het goed toepast. Deze email marketing tips helpen je op weg.

1. Bepaal je doel

Aan de basis van een effectieve e-mailmarketing campagne ligt een duidelijke doelstelling. Die doelstelling maakt dat je veel gerichter te werk kunt gaan. Het helpt je onder andere te bepalen hoe succesvol je campagne was. Met behulp van die informatie kun je je email marketing campagnes in de toekomst optimaliseren.

Email marketing tips - Doel

Voorbeelden van doelstellingen:

  • Aanmeldingen verzamelen voor een nieuwe vacature binnen de organisatie
  • Een product of productgroep binnen je webshop promoten (dit moet leiden tot meer verkopen)
  • Aanvragen genereren voor een bepaalde dienst bij je huidige klantengroep (cross-selling)

2. Zorg voor een perfecte timing

Nummer 2 in de reeks email marketing tips gaat over timing. Een goede timing is essentieel bij het versturen van je nieuwsbrief. Wanneer leest jouw doelgroep het vaakst e-mailberichten? In de ochtend, avond of in het weekend?

Voorbeeld voor de B2B branche:
In het bedrijfsleven beginnen we de dag meestal met e-mails wegwerken. In de B2B branche is het dus handig om je mailing tussen 08:00 en 09:00 te versturen. Ook schijnt tussen 17:00 en 19:00 een goede tijd voor de B2B-mailings te zijn. Slechte tijdstippen voor het versturen van mailings in onze branche zijn de lunch, vrijdagmiddag (denk aan vrijdagmiddagborrels en mensen die eerder naar huis gaan), ’s nachts en in het weekend.

Onthoud echter wel dat het ideale tijdstip verschilt per branche! Uiteindelijk werkt het dan ook het beste om zelf te testen wat voor jouw bedrijf het beste tijdstip is, door bijvoorbeeld een A/B-test te doen in je e-mail marketing tool.

3. Personaliseer

De derde suggestie in de email marketing tips gaat over personalisatie. Persoonlijke, relevante e-mails zijn het meest succesvol. Probeer dus ook zo veel mogelijk personalisatie in mailing te verwerken. Vermijd generieke termen als “Beste klant” of “uw bedrijf” en zorg ervoor dat daar de klantnaam of bedrijfsnaam komt te staan.

En je kunt zelfs nog een stap verder gaan. Denk bijvoorbeeld aan een persoonlijk verjaardagsmailtje dat automatisch verstuurd wordt. Dit geeft je relatie het gevoel dat je aan ze denkt. Bol.com stuurt bijvoorbeeld al jaren klanten via de mail een verjaardagsmail met een cadeautje: een kortingscode voor op de site.

Met een goed e-mail marketing systeem zijn dit soort personalisaties altijd mogelijk. Een krachtig e-mail marketing plan zorgt er vervolgens voor dat je optimaal resultaat behaalt met je mailing campagne.

4. Kies de juiste frequentie

De vierde in de reeks email marketing tips gaat over de mailing frequentie. Een veelgemaakte fout is om te vaak mailings te sturen. Uit onderzoek van MailChimp blijkt zelfs dat frequentie en engagement negatief met elkaar correleren: hoe meer mailings je stuurt, des te minder engagement er plaatsvindt. Bij te veel mailings wordt je bericht minder geopend, schrijven sommige mensen zich uit of markeren ze je nieuwsbrief zelfs als spam.

Bij Elephant hanteren ongeveer 6 tot 8 nieuwsbrieven per jaar. Toch is het voor andere bedrijven in een andere branche beter om vaker nieuwsbrieven te sturen. Heb je bijvoorbeeld een online kledingwinkel, dan is het wellicht interessant om je klanten via mail op de hoogte te houden van speciale aanbiedingen en promoties.

Onthoud vooral dat relevantie altijd voor frequentie gaat! Heb je echt iets bijzonders te melden voor je klanten en weet je zeker dat ze in jouw mailtje geïnteresseerd zijn? Dan is het zaak om gewoon te mailen. Uit dit artikel blijkt bijvoorbeeld dat Zalando gemiddeld 3 nieuwsbrieven per week stuurt.

5. Bedenk een creatief onderwerp

Met de “subject line” van de e-mail hoor je direct de aandacht van de ontvanger te trekken. Wees dus creatief met het opstellen van je onderwerp. Maak het direct interessant en probeer de ontvanger nieuwsgierig te maken. Zo verhoog je de kans dat de ontvanger je nieuwsbrief daadwerkelijk opent om te kijken wat je te melden hebt.

Verder lezen we in hetzelfde artikel over de e-mailmarketing bij Zalando dat je beter weinig symbolen kunt gebruiken in je onderwerp. Leestekens (o.a. vraagtekens, uitroeptekens) zijn daarentegen wel heel populair. Er is zelfs een ideale lengte voor het onderwerp van je nieuwsbrief: 28 tot 39 karakters.

6. Let op de lengte

Nummer 6 van de email marketing tips is letten op de lengte van je mailing. Je herkent het misschien wel aan je eigen leesgedrag: e-mail nieuwsbrieven neem je snel door. Je leest niet alles uitvoerig, tenzij het echt specifieke informatie is die je ergens voor nodig hebt.

Bij de ontvangers van jouw nieuwsbrief werkt dit net zo. Houd hier dus rekening mee als je jouw mailing opstelt. Maak teksten niet te lang en verwerk niet te veel onderwerpen in één mailing.

7. Maak de mail shareable

Geef je ontvangers de mogelijkheid om je nieuwsbrief te delen op Twitter, Facebook en andere social media. Hiermee kan je jouw bereik enorm vergroten. Deelt iemand je nieuwsbrief op bijvoorbeeld Facebook of Twitter, dan bereik je namelijk alle vrienden van die persoon ook.

Email marketing tips - Social media

8. Focus je ook op de landingspagina

De laatste in de reeks email marketing tips gaat over de landingspagina. Met een nieuwsbrief breng je iets onder de aandacht. Dat doe je niet direct in je nieuwsbrief, maar via een webpagina. Je nieuwbrief introduceert die webpagina als het ware. Het soort webpagina’s waar de nieuwsbrief naar verwijst, noemen we landingpagina’s.

Het is belangrijk dat je landingspagina er goed uit ziet, goed gestructureerd is en de juiste informatie biedt. Een onmisbaar onderdeel van een landingspagina is een “call-to-action“. Hiermee zorg je ervoor dat je bezoeker een bepaalde actie kan uitvoeren. Denk aan het invullen van formulier, het bestellen van een product of het downloaden van een e-brochure.

Meer email marketing tips nodig?

We geven nog veel meer tips en tricks tijdens onze E-mail Marketing Training.