Inbox

B2B e-mailmarketing: is het de meest efficiënte vorm van online marketing?

Fabian de Jong

Veel bedrijven maken er al gebruik van: e-mailmarketing. Toch is het bij veel organisaties een ondergeschoven kindje. En dat is jammer, want dit type marketing biedt ontzettend veel kansen – zeker in de B2B branche. Het is misschien wel de meest efficiënte vorm van online marketing. Waarom? Je leest het hieronder.

We checken allemaal onze mail als eerste

Opstaan, koffie en e-mailJe kopje koffie of een thee staat naast je, je gaat eens goed zitten in je bureaustoel en start je pc op. Het eerste wat je waarschijnlijk doet? Je mail lezen.

In de B2B-branche ben je absoluut niet de enige met dit ochtendritueel. Uit het Nationaal E-mail Onderzoek 2014 blijkt dat alleen in de leeftijdscategorie 25- tot 34-jarigen het meerendeel eerst WhatsApp opent voor ze hun e-mail checken; 35- tot 64-jarigen beginnen steevast met hun mail.

98,7% van de mails komen aan, bijna een derde wordt geopend

Dat klinkt niet best natuurlijk, slechts een derde. Maar plaats het eens in perspectief: als je de resultaten van e-mail vergelijkt met andere (online) marketingkanalen, is dit een topprestatie.

Begrijp me niet verkeerd: je kunt social media vandaag de dag zeker niet meer negeren. Met zoveel gebruikers bieden onder meer Facebook, Twitter en LinkedIn zeker kansen voor online marketeers. Maar:

  • Er zijn nog steeds 3 x zoveel e-mailaccounts dan Facebook- en Twitteraccounts bij elkaar.
  • De kans dat je bericht via e-mail aankomt is 5 x groter dan via social media. Het bereik van Facebookposts, tweets en LinkedIn-updates is vele malen lager (omdat je als zender niet de controle hebt over waar je bericht staat in iemands timeline/nieuwsfeed). Op Facebook ziet bijvoorbeeld maar 6% van de gebruikers jouw bericht langskomen.

Nog geen 7% klikt op een link

De Click Through Rate (CTR) van B2B-mails is 6,9% – ook geen cijfer waar je direct heel trots op kunt zijn, zo lijkt het. Maar ook hier is het de schijn die bedriegt.

Stel je maar eens voor dat je 2.000 zakelijke contacten hebt. Dat betekent dat je met het versturen van één mail 140 bezoekers op je website krijgt. Als je deze bezoekers moet ‘kopen’ via bijvoorbeeld AdWords, ben je zo € 200,- of meer kwijt.

Daar komt nog bij dat de kans dat er iemand in je e-mail op de link klikt 14 x groter is dan dat iemand op de link in je tweet klikt. De betrokkenheid met berichten op social media is namelijk vele malen lager – zo ligt de CTR van tweets maar rond de 0,5%.

Tot slot is het goed om op te merken dat die 7% slechts een gemiddelde is van alle B2B e-mails. Door eenvoudige e-mailmarketing tips te volgen kom je al gauw boven deze cijfers uit. Onze clickrate is gemiddeld 15% – dat zou met diezelfde 2.000 contacten al 300 bezoekers opleveren.

Met e-mailmarketing weet je alles

De betere e-mailmarketing tools als CampaignMonitor en MailChimp verzamelen alle acties en data van je ontvangers. Zo weet je exact van iedereen:

  • Is de mail geopend?
  • Hoe vaak is de mail geopend?
  • Wanneer is de mail geopend?
  • Waar hebben ze de mail geopend? (al is dit vaak niet helemaal correct)
  • Waar hebben ze op gelikt en hoe vaak is er geklikt?
  • Met welk apparaat en welke mailclient is de mail gelezen? (dat eerste is bijvoorbeeld handig om te zien of je veel mobiele lezers hebt)

Dit vormt samen hele waardevolle data om bijvoorbeeld je sales of klantenservice op in te richten. Stuur je bijvoorbeeld een e-mail met een link naar een blog over een nieuwe techniek of een nieuw product en zie je dat jouw contact het bericht (1) meerdere keren opent en (2) meerdere keren op de link klikt? Dan is het wellicht tijd om die klant eens een berichtje te sturen en een afspraak te maken.

Conclusie: ondanks alle nieuwe ontwikkelingen op het gebied van online marketing, lijkt het er nog steeds op dat e-mailmarketing het kanaal is waarmee je met weinig inspanning heel veel kunt bereiken. Heb je het idee dat je op dit moment nog niet het maximale uit dit marketingkanaal haalt en kun je daar wat hulp bij gebruiken? Stuur ons dan gerust een mailtje ;-).