November en december zijn belangrijke maanden voor webshops. Steeds meer mensen doen hun sinterklaas- en kerstinkopen online en dat levert miljoenen extra omzet op, zo blijkt uit onderzoek. Die periode brengt nieuwe kansen maar ook een behoorlijke druk voor webwinkeliers mee: hoe zorg je ervoor dat je goed presteert? Wij verzamelden 5 handige artikelen die je ondersteunen met e-commerce tijdens de feestdagen.

1. Adverteren én binnen je marketingbudget blijven

In de periode rond de feestdagen ben je natuurlijk niet de enige die via advertising producten onder de aandacht wil brengen. Hierdoor stijgen de kosten per klik (en daarmee het benodigde budget) in Google enorm, maar niet iedereen heeft zo’n groot marketingbudget beschikbaar.

Hoe zorg je er dan toch voor dat je advertenties zichtbaar zijn, conversies opleveren en binnen je budget passen? Rob van Nuenen (Channable) schreef er op Marketingfacts een heel nuttig artikel over.

2. E-mailmarketing effectief inzetten

E-mailmarketing speelt een cruciale rol in je e-commerce succes tijdens de feestdagen. Vrijwel alle webshops zetten tegenwoordig e-mailmarketing met meer aankopen als doel.

Maar juist vanwege de hoeveelheid mails die er in deze tijd van het jaar verstuurd worden, is het moeilijk om nog op te vallen en niet ongeopend in de prullenbak te eindigen. E-mailmarketinggigant Campaign Monitor schreef twee interessante blogs: één over hoe je dit effectief aanpakt en één met nuttige trends en daarop aansluitende tips.

Nog een tip van ons: Campaign Monitor is een Australisch bedrijf en gaat dus uit van ’typisch Australische/Amerikaanse’ feestdagen. Stel zelf een Nederlandse lijst samen met daarop onder andere Sinterklaas en haal de Amerikaanse uit dat overzicht – die zijn in Nederland niet zo relevant.

3. Dealen met internationale concurrentie

Uit cijfers van Google blijkt dat consumenten ook steeds meer internationale shops in overweging nemen bij hun aankopen. Op Marketingfacts werd die wereldwijde concurrentie al eerder als e-commerce trend voor 2015 aangestipt.

Als webwinkelier loop je dus het risico dat je (potentiële) klanten kwijtraakt aan een internationale concurrent. Betere aanbiedingen, meer productkeuze en betere service- en betalingsvoorwaarden zijn voor shoppers redenen om buiten de virtuele landsgrenzen te shoppen. Consumenten zijn online daarbij extra gevoelig voor producten als kleding, computer hardware en software, boeken en cosmetica.

Tegelijkertijd biedt deze ontwikkeling ook kansen: jij kunt die internationale consument ook bereiken door beter geprijsd te zijn, goede service te leveren en een uitgebreider productassortiment aan te bieden. Volg daarom internationale trends en overweeg je shop ook gebruiksvriendelijk te maken voor Engelstaligen om je afzetmarkt tijdens en na de feestdagen te vergroten.

Onno Hansen schreef een artikel met praktische tips over hoe je je webshop succesvol over de grens opzet.

4. Mobilefriendly is een must

Smartphones worden steeds meer gemeengoed in Nederland. Het overgrote deel van de Nederlanders tot 55 jaar heeft een smartphone, we zijn ‘always online’ en we zijn meer mobile meer gefocust dan op desktops. Niet zo gek dus dat we ook steeds vaker onze smartphone gebruiken in het aankoopproces. Naar verwachting kopen consumenten in 2016 voor ruim 3 miljard euro op mobiel en tablet, zo lezen we op Twinkle.

Maar hoe maak je je webshop dan mobielvriendelijk(er)? Shopify besteedde er aandacht aan in een nuttig artikel.

5. Video

17% van de Nederlandse smartphonegebruikers kijkt dagelijks filmpjes op zijn mobiel en nog eens 28% doet dit wekelijks. Dat zijn allerlei soorten video’s: van muziek en sport tot tv-programma’s, films en comedy.

Voor e-commerce marketeers betekent dat interessante marketingmogelijkheden op nieuwe kanalen: zijn YouTube en Vimeo nuttige kanalen om mee te nemen in je e-commerce strategie voor de feestdagen?

Onze top 5:

Samenvattend zetten we onze top 5 e-commerce artikelen voor de feestagen nog even op een rijtje:

  1. 4 tips voor online adverteren tijdens de feestdagen op Marketingfacts
  2. 4 email marketing tips for the holidays op CampaignMonitor
  3. E-commerce: 8 tips om succesvol over de grens te verkopen op Frankwatching
  4. Be Accessible on Mobile Devices op Shopify
  5. 6 Ways to Execute an Ecommerce Video Strategy to Increase Your Sales op Business2Community

Hulp nodig bij het opzetten van een e-commerce strategie of wil je gewoon eens samen brainstormen?
Neem dan contact op met onze e-commerce specialist Alen.

Plan een call met Alen