Cookiemelding op mijn website: Ja of Nee?

De veelbesproken cookiemelding; volgens de wet is iedere organisatie met een website verplicht haar websitebezoekers op voorhand te informeren over eventuele cookies die ze plaatsen. Maar we zien niet bij iedere website een standaard cookiemelding. Gek? Niet echt. In dit artikel leg ik uit waarom.

Soorten cookies

Een van de redenen waarom je niet overal dezelfde cookiemelding ziet is omdat het soort melding afhankelijk is van het soort cookies dat je plaatst. Voordat je dus kunt bepalen of je überhaupt een cookiemelding nodig hebt, moet je eerst weten welke soort cookies je gebruikt. Er zijn 3 soorten cookies:

Functionele cookies

Om je website optimaal te benutten heb je functionele cookies nodig. Plaats je die niet, dan gaat de gebruiksvriendelijkheid van je website vaak achteruit. Functionele cookies onthouden wat gebruikers in hun winkelwagentje geplaatst hebben. Ook onthouden ze logins en zorgen ze ervoor dat je bezoekers automatisch ingelogd blijven.  

Analytische cookies

Deze cookies meten alle data die je terug vindt in Google Analytics. Zolang de data die je verzamelt anoniem is, valt het onder analytische cookies. Deze cookies meten bijvoorbeeld: het aantal bezoekers op je website, de tijd dat bezoekers op je website verblijven en welke pagina’s bezoekers bekijken.

Marketingcookies

De marketingcookies volgen je gebruikers over je website en de rest van het internet om content en advertenties af te stemmen op hun surfgedrag. Deze data wordt opgeslagen en gepersonaliseerd opgeslagen in een database. Je gebruikt deze cookies voor bijvoorbeeld nieuwsbrieven en remarketing. 

Verplicht of niet?

Sinds 1 januari 2016 is de wetgeving rondom cookies weer veranderd. Logisch dus dat je misschien door de bomen het bos niet meer ziet. De website van de Rijksoverheid heeft overzichtelijk weergegeven welke cookies waaronder vallen en wanneer je dus in principe een cookiemelding moet gebruiken, maar wij geven je de samenvatting:

  • Verplicht: Marketingcookies
    Als je informatie van je bezoekers verzamelt en marketingcookies inzet, dan ben je volgens de cookiewet verplicht om toestemming te vragen om cookies te plaatsen. Je hebt dan dus officieel een cookiemelding nodig.
  • Niet verplicht: Functionele cookies en analytische cookies
    Deze cookies gebruik je om je website te optimaliseren of om te zien hoeveel bezoekers er op je website komen en hoe dat zij je gevonden hebben. Maar de privacy van je bezoekers blijft gewaarborgd. Je bent dus niet verplicht om een cookiemelding te tonen op je website en om toestemming te vragen.

Soorten meldingen

Je weet nu wanneer je verplicht bent een cookiemelding te gebruiken, maar hierin heb je ook verschillende vormen. Dus wanneer gebruik je nu welke?

  1. Cookiewall
    Deze vorm van cookiemelding geeft je pas toestemming om de website te betreden als jij akkoord gaat met het plaatsen van cookies. Het is als een soort poort die pas open gaat als jij op de knop klikt. Websites als marketingfacts.nl, frankwatching.nl en marktplaats.nl gebruiken deze vorm.cookiewall
  2. Cookiebanner
    Je ziet steeds vaker cookiemeldingen bovenaan je beeldscherm die je niet perse weg hoeft te klikken om de website te gebruiken. Er staat dan vaak: “Door deze website te bezoeken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies”. Je kunt op akkoord klikken, maar eigenlijk is dit meer een formaliteit omdat de cookies hun werk al doen. Keerzijde van deze vorm is dat wanneer je marketingcookies gebruikt jij je nog niet aan de regels houdt. In de wet staat namelijk dat je mensen vooraf om toestemming moet vragen en dit doe je niet.cookiemelding bol.com
  3. Geen melding
    Je kunt er voor kiezen om helemaal geen melding te tonen. Is dit zoals het hoort? Dat niet, maar het kan.

Cookieconclusie; Wat moet ik doen?

De cookiewetgeving bestaat al een aantal jaren, maar is op zich nog relatief jong (namelijk juni 2012). Omdat de wet nog aan de jonge kant is, en de nodige kinderziektes had, zijn er al aardig wat wijzigingen geweest. Er ligt nu een eenduidig beleid, maar er wordt niet intensief naar gehandeld.

Tot op heden zijn er maar weinig websites bekend die daadwerkelijk een boete gekregen hebben. Zo kregen NPO en GeenStijl, twee grote partijen, eerst een waarschuwing. GeenStijl was op tijd met het verwerken van de verzochte aanpassingen, NPO niet. Het gevolg was dan ook dan NPO een boete kreeg opgelegd.

Als je een kleine website hebt die niet bijzonder opvalt is de kans klein dat de Autoriteit Persoonsgegevens of een andere officiële instantie bij je langs komt. Maar de kans blijft aanwezig.

Je kunt op veilig spelen en de wet volgen. Maar de mogelijkheid bestaat dat je conversies en het aantal bezoekers op je website daalt omdat die meldingen intimiderend en vervelend zijn. Aan de andere kant is het voor de Autoriteit Persoonsgegevens onmogelijk om alle websites te controleren. Of je er uiteindelijk dus voor kiest om een cookiemelding weer te geven, blijft dan ook een keuze die je zelf moet maken.Waar kies jij voor?