AdWords

De 5 valkuilen van AdWords waar je niet in moet trappen!

Zoveel mogelijk relevante bezoekers naar je website genereren voor een vooraf bepaald budget. Dat is het doel van Google AdWords. Maar toch horen wij ook vaak: “AdWords hebben we geprobeerd, maar het leverde niets op.” of “Google AdWords? Veel te duur!” Het is essentieel dat je de advertentiecampagnes zo goed mogelijk inricht. In dit artikel geven we je de 5 grootste valkuilen die je resultaten nogal kunnen beïnvloeden!

Zonder kennis een campagne starten

Een AdWords campagne is in principe zo gemaakt, maar als je deze opzet zonder enige vorm van voorkennis zou je wel eens bedrogen uit kunnen komen. Het starten van een campagne is stiekem namelijk ingewikkelder dan het lijkt. Wat is het verschil tussen een campagne en een advertentiegroep? Heb je meerdere advertentiegroepen nodig? Gebruik je het Google Zoeknetwerk of Displaynetwerk? En weet je wat het verschil is? Kortom; het is belangrijk dat je weet waar je aan begint.

Valkuil 1: gebruik maken van een slechte structuur

Het komt voor dat mensen slechts gebruik maken van 1 advertentiegroep binnen een campagne. Dit zorgt vaak voor slechte resultaten omdat de advertenties en zoekwoorden geen samenhang met elkaar vertonen. Het is belangrijk om voor ieder product of thema een aparte advertentiegroep aan te maken met zoekwoorden en advertenties die op elkaar aansluiten.

Als je alle zoekwoorden in 1 advertentiegroep plaatst is het onmogelijk om specifieke en gerichte advertenties te maken. Je advertenties sluiten niet aan bij de juiste zoekwoorden en je campagne presteert slechter. Hoe meer advertentiegroepen je aanmaakt, hoe beter je campagne te beheren en te optimaliseren is.

Valkuil 2: niet koppelen aan Google Analytics

Meten is weten. Daarom is het erg belangrijk dat je een koppeling maakt tussen Google Analytics en AdWords. Bij AdWords is alles wat je doet meetbaar. Je kunt zien op welke zoekwoorden je bezoekers binnenkomen en of ze direct converteren of er later op terug komen.

Door Google Analytics te gebruiken, maak je al deze cijfers inzichtelijk en kun jij je AdWords campagne analyseren en verbeteren. Daarnaast bespaart het je heel veel tijd omdat je zaken zoals conversies, sessie-duur en remarketinglijsten kunt importeren zonder dat je deze apart trackt.

Google Analytics en AdWords

Valkuil 3: geen zoekwoorden uitsluiten

Uitsluitingszoekwoorden zijn woorden waarop je niet gevonden wilt worden omdat ze niet interessant zijn voor je organisatie. Zoals het woord ‘gratis’. Als je ‘gratis’ toevoegt als uitsluitingswoord laat je aan AdWords weten dat jouw advertentie niet weergegeven moet worden als het woord gratis in de zoekopdracht zit. Woorden die je vaak al uit kunt sluiten zijn:

  • gratis
  • tweedehands
  • vacatures
  • voorbeeld

Door het doen van een goed zoekwoordonderzoek kom je ook al snel achter zoekwoorden die je van tevoren al kunt uitsluiten. Voor dit zoekwoordenonderzoek is het slim om gebruik te maken van de Keywordplanner.

Keywordplanner

Valkuil 4: alle advertenties  laten landen op de homepage

In sommige gevallen, zoals bij ‘branded keywords’ kan dit een goede optie zijn, maar vaak is de homepagina niet waar je bezoeker naar op zoek is. Wanneer een bezoeker klikt op een advertentie wil hij landen op een pagina die specifiek gaat over zijn zoekopdracht.

 Voorbeeld: Wanneer een bezoeker via AdWords op een advertentie van een spijkerbroekenmerk klikt over skinny jeans, verwacht hij op een pagina over skinny jeans te belanden en niet op de homepagina.

Valkuil 5: alleen “breed” zoeken toepassen

Je kunt bij het opzetten van je Google AdWords campagne gebruik maken van verschillende soorten zoekwoordopties. Vaak wordt door mensen de fout gemaakt om alleen de optie breed zoeken in te zetten. Door middel van deze optie worden verschillende zoekwoorden geactiveerd, zoals:

  • zoekwoorden met spelfouten
  • synoniemen
  • gerelateerde zoekopdrachten

Eigenlijk moet je deze functie niet gebruiken, maar gewoon gebruik van modifiers. Je loopt dan niet het risico dat je gevonden wordt op termen die voor jouw organisatie totaal niet relevant zijn.

Controleren maar!

Nu is het belangrijk dat jij gaat kijken of jij niet in deze valkuilen gestapt bent met je eigen AdWords campagne. Vergeet niet om na verloop van tijd te meten of je aanpassingen resultaat opleveren.

Ben je door dit artikel tot de conclusie gekomen dat je eigenlijk niet de zin of tijd hebt om dit zelf te doen? Dan helpen wij je natuurlijk graag!