impact van voice

De impact van voice

Michael Sjouw

Swipen, klikken en typen wordt verleden tijd want het ‘voice-tijdperk’ is aangebroken. Spraak is hot en het duurt nog maar even en we hebben voldoende aan onze stem om de wereld om ons heen aan te sturen. Maar wat houdt dit dan precies in? In een serie van 3 artikelen vertellen we je meer over wat voice is, hoe je het kunt toepassen voor je bedrijf en hoe de toekomst van voice eruit ziet!

Wat is voice?

Conversational interfaces, voice control, voice assistants of kort gezegd ‘voice’ is de volgende stap in interactie met apparaten om ons heen. Omdat we ons leven altijd eenvoudiger en sneller proberen te maken is het logisch dat spraak steeds populairder wordt. Door middel van onze stem kunnen we bestaande kanalen makkelijker en sneller gebruiken, want iets inspreken gaat drie keer sneller dan typen.

Het is al steeds makkelijker om verschillende apparaten in ons huis aan te sturen met onze smartphone of tablet, maar dan moeten we nog steeds tappen of swipen op een beeldscherm om iets voor elkaar te krijgen. Dat gaat veranderen, enter: voice.

Spraak is hot.

Voice stelt ons in staat om apparaten om ons heen aan te sturen met alleen onze stem. De simpelste toepassing is praten tegen je telefoon of een ander device met voice app en deze een duidelijk commando geven. Je zegt tegen je smartphone “Bel Internetbureau Elephant”. Als het telefoonnummer in je contactenlijst staat, wordt het nummer voor je gebeld. Dit is niet alleen veilig, als je bijvoorbeeld in de auto zit, maar het is ook handig. Het scheelt jou namelijk weer het openen van je contactenlijst en het zoeken naar het juiste nummer.

elephant google voice assistent

Maar de echte mogelijkheden van voice worden pas duidelijk als je dit combineert met een voice assistant en een smart speaker. Mocht je dan namelijk ons telefoonnummer niet in je contactenlijst hebben staan en je zegt in je huiskamer “Bel Internetbureau Elephant”, dan kijkt de assistant eerst in je contactenlijst van je telefoon en zoekt daarna op internet naar het juiste nummer en belt het direct voor je of vraagt om een bevestiging. Nu scheelt het je al snel 5 of meer stappen.

Cijfers zeggen meer

Bovenstaande klinkt natuurlijk super, maar hoe groot is het gebruik van voice nu eigenlijk al? Een aantal cijfers uit de Verenigde Staten, omdat ze daar toch voorlopen op de rest van de wereld:

  • In 2014 gebruikte al 55% van de tieners dagelijks voice search. 
  • Tegen het eind van dit jaar zal ongeveer 48% van de inwoners van de V.S. een smart speaker gebruiken. Dat zijn ongeveer 90 miljoen mensen.
  • Naar verwachting is tegen 2020 30% van al onze zoekopdrachten spraakgestuurd.

De grote jongens nemen het voortouw

Amazon

Amazon heeft met 64.6% het grootste marktaandeel in smart speakers met Echo, Echo Dot en een hoop third party speakers. Daarnaast hebben ze in de VS 40.000 verschillende ‘skills’, waarmee Alexa toegang heeft tot andere apparaten in het huis.

Google

Op de tweede plaats zien we Google met een marktaandeel van 19.6% in smart speakers met hun Home, Home Mini en onlangs uitgebrachte Home Max. Doordat hun Assistant natuurlijk naadloos integreert met Android hebben ze een potentieel bereik van 500 miljoen gebruikers (OpenVoice). Bovendien ondersteunt de Assistant meer dan 30 verschillende talen, waaronder Nederlands.

voice statistieken

What’s next?

Kortom, voice biedt gigantische mogelijkheden voor gebruikers. En daardoor ook kansen voor jouw bedrijf. In het volgende artikel lichten we toe hoe je voice kunt toepassen voor je bedrijf en laten we een paar indrukwekkende voorbeelden zien van bedrijven die al een stapje verder zijn.