De vouw is niet meer

De vouw is niet meer (✝ 2013)

Micha Ligtvoet

Een veelgehoorde opmerking in de internetwereld was dat de belangrijkste informatie en de belangrijkste calls-to-actions boven ‘de vouw’ moest komen.

De vouw is een erfenis uit de krantenwereld, waar de artikelen, afbeeldingen en advertenties aanzienlijk meer werden bekeken wanneer deze net boven het gevouwen gedeelte zaten. Tijden lang heeft de internetbranche hier ook rekening mee gehouden, door de meest relevante bovenin het scherm te plaatsen.

De zaken zijn nogal veranderd sindsdien en – ook al zal niet iedereen het willen toegeven – mensen weten inmiddels hoe ze moeten scrollen of swipen.

Het bewijs dat ‘de vouw’ niet meer bestaat

Onderzoek heeft uitgewezen dat bezoekers 80% van de tijd op je website boven ‘de vouw’ zitten, maar wel degelijk weten hoe ze moeten scrollen. In hetzelfde onderzoek komt naar voren dat scrollen beter werkt dan verwijzen naar andere pagina’s (met links), omdat een gebruiker dan simpelweg door kan blijven gaan met lezen.

Daarnaast heeft Bnonn Tennant, die ook een mooi artikel heeft geschreven over de vouw (“Why “The Fold” is a myth – And where to actually put your calls to action”), een heel interessante blik op conversie en call-to-action, ondersteund door onderzoek.

Onderzoek naar de vouw

Uit een onderzoek door MarketingExperiments komt naar voren dat er een toename van 20% was in de conversieratio door de call-to-action van boven de vouw naar onder de vouw te verplaatsen.

Een studie van Michael Lykke Aagaard van Content Verve toont aan dat onderzoek waarbij de call-to-action heel ver onder de vouw wordt geplaatst voor een toename van 304% in conversie zorgt.

De vouw maakt niet uit!

Door bovenstaande onderzoeksresultaten zou je denken dat het beter is om je call-to-action onder de vouw te plaatsen. Toch is dat niet waar! De vouw heeft helemaal geen invloed op de conversieratio van je buttons. Als voorbeeld zie je onderstaand twee pagina’s van The Boston Globe. De linker heeft de call-to-action boven de vouw, en de rechter heeft hem onder de vouw.

Welke van de twee denk je dat de hoogste conversie heeft behaald?

Onderzoek naar de vouw 2

Het antwoord is dat er geen significant verschil was in de conversie van de pagina’s.

Een strikvraag inderdaad, maar het geeft wel aan dat de vouw dus geen rol meer speelt. En daarmee komen we bij de bepalende factor van conversie.

Maar waar heeft het dan wel mee te maken?

Het verschil in conversie ligt dus niet aan de vouw. Maar waaraan dan wel? Vraag jezelf het volgende af: heeft de bezoeker van je website een goede reden om op de button te klikken? Is het aanbod dat je hem doet interessant genoeg om meer te willen weten?

De statistieken eerder gaven wel aan dat er een stijging was in conversie, maar dit werd veroorzaakt doordat de bezoekers nu eerst relevante informatie kregen, en daardoor interesse kregen in meer informatie. Zo werden zij getriggerd om te klikken.

Hogere conversie heeft niets te maken of de call-to-action boven of onder de vouw zit, het heeft alles te maken of de button onder de juiste hoeveelheid interessante content zit.

Hulp nodig bij je website ontwerp?

We denken graag met je mee om te zorgen voor hogere conversie, of de button nou boven of onder de vouw zit. Voor meer informatie kun je altijd contact opnemen met ons, of lees verder in het oorspronkelijke artikel.