De webdesign checklist van 2014

De webdesign checklist 2014

De webdesign-ontwikkelingen vliegen je om de oren. Razendsnel gaan ze, en voor je het weet loop je achter de feiten aan. Met deze webdesign checklist voor 2014 controleer je zelf eenvoudig hoe de zaken ervoor staan.

1. Flat design

Nummer 1 in deze webdesign checklist is flat design. Flat design (letterlijk ‘plat ontwerp’) is een ontwerpstijl die je niet hebt kunnen missen. Designers willen hun ontwerpen eenvoudiger en duidelijker. Er is geen plaats meer voor diepte en highlights. Een goed voorbeeld van flat design is het ontwerp van Windows 8.

Windows 8 flat design

Check: Heeft je site een flat design? Neigt het misschien zelfs al naar post flat design of niet? Heeft je site een look & feel van nu of is hij aan vernieuwing toe?

2. Mobile

Het gebruik van smartphones en tablets is omhooggeschoten. Aan designers de taak om na te denken over hoe ze die ‘mobile’ ervaring zo optimaal mogelijk kunnen maken voor bezoekers. Houd er rekening mee dat mobile de desktop steeds meer gaat overnemen.

IOS 7 mobile

Check: Is jouw website responsive? Zou een app van toegevoegde waarde zijn? Zijn je bezoekers positief over je mobiele site?

3. Minder tekst, meer beeld

In het web van nu laten we de afbeeldingen spreken. Omdat gebruikers steeds meer op foto’s en pictogrammen vertrouwen, kunnen we met beeld onze boodschap overbrengen. Tekst maakt dan ook plaats voor beeld.

Paperflies

Maar het wordt nog mooier! Met beeld bedoelen we namelijk niet alleen stilstaand beeld, maar ook bewegend beeld: video’s. Filmpjes zijn ongekend populair en worden onder andere gebruikt om een meer persoonlijk kijkje in de keuken van een bedrijf te geven. En wanneer een video de bezoeker van informatie voorziet, is er minder tekst nodig.

Coin video

Check: Is de hoeveelheid tekst en beeld op je site in balans? Is het interessant om filmpjes in te zetten? Passen de beelden op je site écht bij je bedrijf?

4. Minder klikken, meer scrollen

Belangrijk in de webdesign checklist: scrollen is hot. Het is sneller en makkelijker dan klikken, dus steeds meer webdesigners passen hun ontwerp daarop aan.

De scrolltrend hangt samen met de ontwikkelingen op mobile-gebied, want met je vinger over een smartphone/tablet vegen is nu eenmaal simpeler dan op buttons klikken.

Overigens is scrollen niet zomaar meer scrollen: naast ‘simpel’ verticaal scrollen heb je nog parallax scrolling, horizontaal scrollen en column-based scrollen. Onder andere op de Spotify-site maken ze gebruik van parallax scrolling:

Check: Is jouw website gericht op veel klikken of juist meer op scrollen? Denk je dat het aantal clicks je conversie negatief beïnvloedt?

Hulp nodig bij het afvinken van deze checklist?

Bij Elephant weten we alles van websites en webshops volgens de laatste gebruikerstrends en hebben we veel ervaring met responsive websites. Neem contact met ons op en vertel ons waarmee we je kunnen helpen!

 Bronnen