Valkuilen van e-mail marketing

E-mail marketing: 3 valkuilen

Fabian de Jong

E-mail marketing is een krachtig middel om gemakkelijk in contact te komen met bestaande klanten en relaties. Toch vallen de resultaten van een campagne soms tegen. Dit komt vaak door verkeerd gebruik van de mogelijkheden. Daarom even 3 van de meest voorkomende fouten op een rijtje.

1. Information overkill

Je wilt natuurlijk zo duidelijk en compleet mogelijk je boodschap vertellen. Logisch, maar het is vaak wel dodelijk voor je conversie. Mensen hebben geen zin om enorme lappen tekst te lezen. Ze willen gewoon snel en het liefst in één oogopslag alle belangrijke informatie tot zich krijgen. Zo niet, dan gaat de e-mail in de prullenbak.

Onze e-mail marketing tip: houd je teksten zo kort mogelijk, maar geef mensen wel de kans meer informatie te vinden. Plaats bijvoorbeeld een link naar een webpagina of blogbericht voor meer informatie. Gebruik hiervoor duidelijke buttons of links.

2. Geen conversie mogelijkheden

Een mooi vormgegeven nieuwsbrief, een zeer sterke en korte tekst en de juiste beelden ter ondersteuning. Je bent er klaar voor om te scoren met de nieuwe e-mail marketing campagne. Echter ben je één belangrijke factor vergeten voor een succesvolle campagne: het doel.

Iedere campagne heeft een doel. Bijvoorbeeld nieuwe producten introduceren, meer lezers van het blog krijgen of de ontvanger om input vragen. Om dit doel te behalen is het belangrijk dat de ontvanger dit makkelijk kan doen. Zorg dus dat ontvangers van de mail duidelijk worden verwezen naar bijvoorbeeld de website met het nieuwe product of de pagina met de enquête.

3. Nieuwsbrieven naar niet relevante doelgroepen

Het liefst willen we natuurlijk dat zo veel mogelijk mensen de e-mail nieuwsbrief ontvangen. Maar dat is een korte termijn gedachte. Een e-mail sturen naar iemand voor wie de inhoud niet interessant of relevant is, pakt alleen maar negatief uit. De kans is groot dat diegene zich direct uitschrijft en zo heb je dus nooit meer de kans om in de toekomst nog een mail te sturen.

Maar erger is nog dat de ontvanger een negatieve ervaring heeft met je bedrijf of merk. En wie weet deelt hij of zij deze ervaring weer met de omgeving. Of misschien zelfs via social media. Bedenk dus goed welke mail je naar welke doelgroep stuurt.

Kortom, zorg bij e-mail marketing voor:

  • Korte en duidelijke inhoud
  • Goede conversiemogelijkheden
  • Relevantie voor de ontvanger