Get ready for Pinterest ads; vijf punten waar je op moet letten

Get ready for Pinterest ads; vijf punten waar je op moet letten

Pinterest, het bekende online prikbord. Pinterest is tegenwoordig onmisbaar in de wereld van social media. Het unieke concept is ongelooflijk populair geworden voor bedrijven, bloggers of gewoon mensen die graag naar interessante plaatjes kijken. Je kunt deze zogenaamde ‘pins’ vervolgens weer delen met jouw volgers. Hierdoor wordt content heel gericht gedeeld op basis van interesses.

Promoted pins

Ook zakelijk gezien is Pinterest een interessant medium om je doelgroep te bereiken. Gebruikers kunnen bepalen uit wat voor ‘pins’ hun bord bestaat. Dit gaat op basis van interesses. Zo kun je als bedrijf jouw product in een bepaalde categorie plaatsen en krijgen alleen mensen die geïnteresseerd zijn in deze categorie jouw pin te zien. Hierdoor kun je jouw doelgroep een stuk gerichter bereiken; welcome to Pinterest ads.

Pinterest advertenties Nederland

In Nederland moeten we helaas nog even wachten maar het komt er aan. Naast de pins van mensen die je volgt, de voor jou aangeraden pins zijn er nu ook ‘promoted pins’. Hoewel het in Nederland nog niet mogelijk is om als bedrijf te adverteren via Pinterest is het in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk al een tijdje aan de gang. Naast Facebook, Twitter en Instagram is er dus nog een social media topper waar je als bedrijf op kunt adverteren.

Maar net al bij de andere media is het erg belangrijk om te weten hoe dit goed doet en waar je dus op moet letten. Het zal immers niet lang meer duren voordat we ook in Nederland hier gebruik van kunnen maken. Hieronder vind je de vijf belangrijkste punten waar je op moet letten als je gaat adverteren op Pinterest.

Promoted pin Amazon Promoted pin Article

1. Gebruik (soft) Call-to-actions

Net als bij elk medium waar je op gaat adverteren is het belangrijk om goede call-to-actions(CTA’s) te gebruiken. Hiermee stimuleer je de gebruiker om op jouw advertentie te klikken en de gewenste handeling uit te voeren. Bij Pinterest is het belangrijk om de CTA’s in de juiste context te gebruiken. Het moet passen bij het medium en subtiel zijn. Bijvoorbeeld: ‘schrijf je nu in voor een gratis proefperiode.’ Hierdoor klinkt je CTA niet te ‘salesy’. Gebruik geen CTA’s in je afbeelding. Hierdoor zal je advertentie afgekeurd worden en ontneem je de kracht van een Pinterest post. Een ‘soft’ CTA in de beschrijving is ideaal.

Pinterest ads CTA

2. Alleen gerichte zoekwoorden invoegen

Met Pinterest ad’s kun je 150 zoekwoorden gebruiken voor een advertentie. Echter  is het af te raden om zoveel zoekwoorden te gebruiken. Net als met Google AdWords is het belangrijk om relevant te blijven. En bij Pinterest is dat nog belangrijker. Je kunt met Pinterest namelijk een beeld krijgen van waar jouw doelgroep naar op zoek is. Welke producten ze interessant vinden en waar ze het vaakst naar kijken. Richt je op de geschikte doelgroep en gebruik de juiste zoekwoorden om ze te bereiken. Dit zal positief zijn voor je doorklikpercentage en uiteraard conversies.

3. Gebruik geen hashtags

Hoewel het bij Pinterest mogelijk is om hashtags te gebruiken, is het niet aan te raden bij de advertenties. Het is belangrijk om de juiste tekst te gebruiken bij je pin, met een goede call-to-action. Hashtags leiden hiervan af en maken je advertentie onoverzichtelijk. Daarnaast kan een te grote hoeveelheid aan hashtags je ranking omlaag brengen en je advertentie ‘spammerig’ maken. Door de mogelijkheid om zoekwoorden toe te voegen is het gebruik van hashtags ook onnodig bij het adverteren met Pinterest.

4. Monitor je campagne en optimaliseer regelmatig

Net als bij advertenties via andere sociale kanalen is het belangrijk om te optimaliseren. Pinterest werkt aan de hand van beeldcontent. Dus het is van belang dat de juiste mensen jouw afbeeldingen te zien krijgen. Het is op voorhand lastig om te voorspellen hoe mensen reageren op jouw afbeeldingen. Daarom zal je heel veel moeten testen: de afbeeldingen, je boodschap, de tekst, de doelgroep, de klikprijzen en natuurlijk de zoekwoorden. Hierdoor krijg je een geoptimaliseerde campagne waarmee je de best mogelijke resultaten gaat behalen.

Pinterest dashboard

5. Stuur gebruikers naar de juiste pagina

Aangezien de gebruikers van Pinterest alleen een fractie van jouw boodschap te zien krijgen(in de vorm van een afbeelding), is het belangrijk om ze naar een pagina te sturen waar ze meer informatie kunnen vinden. Pinterest vindt het belangrijk dat als gebruikers klikken op een pin zij de informatie krijgen waar zij naar op zoek zijn. Dit kan ook bijvoorbeeld een blog zijn. Je mag volgens de richtlijnen dus niet iemand direct naar een pagina sturen waar ze converteren. Je advertentie zal dan ook afgekeurd worden mocht je het wel proberen.  

Goede voorbereiding

Dit zijn vijf belangrijke punten waar je op moet letten wil je een succesvolle Pinterest advertentiecampagne maken. Natuurlijk komt er veel meer bij kijken en zal het even duren voordat je het helemaal onder de knie hebt. Het blijft een kwestie van testen wat wel en niet werkt. Net als bij de andere media. Hopelijk zijn deze punten alvast een duwtje in de goede richting. Nu is het enkel nog wachten tot we het eindelijk ook in Nederland mogen gebruiken. Tot die tijd kun je alvast oefenen met posten; pin it!