Een goed zoekwoorden onderzoek opzetten

Een goed zoekwoorden onderzoek is essentieel voordat je begint aan zoekmachineoptimalisatie. Dit klinkt heel logisch, maar hoe ga je nu precies van start? Door de tips in dit artikel word jij de nieuwe Sherlock Holmes van zoekwoorden onderzoek!

Inspelen op de behoeften van je doelgroep

Een zoekwoorden onderzoek helpt je niet alleen om goede zoekwoorden voor je website te vinden, maar ook om meer te weten te komen over de behoeften van je bezoekers. Jouw potentiële klanten typen al hun gedachten, behoeften en wensen in de zoekmachines in. Het is dus van belang dat jij precies weet wat deze mensen willen weten en om hier op in te spelen met de juiste content op je website.

Als je namelijk weet waar jouw doelgroep op zoekt kun je landingspagina’s in gaan richten met de juiste keywords en content. Op die manier wordt je organisch beter gevonden en gaat de kwaliteitsscore van je advertenties omhoog! Ik geef je naast tips ook wat handige tools mee die je hiervoor kunt gebruiken.

1. Analyseer de bestaande data van je website

Loop niet te hard van stapel met nieuwe termen, pagina’s en zoekwoorden. Vergeet vooral niet om te kijken naar je huidige situatie. Hier komt Google Search Console (Het vroegere Webmaster Tools) om de hoek kijken. Met Google Search Console kun jij de aanwezigheid van je website in Google bijhouden en controleren. Maar dat is niet het enige, want deze superhandige tool laat je ook zien:

  • op welke zoekwoorden je website wordt gevonden;
  • het laat je zien wat je rankings zijn voor verschillende zoekwoorden in Google;
  • hoe vaak je webpagina in Google is vertoond;
  • wat de Click Through Rate (CTR) naar je site is.

Je vindt deze data in Google Search Console door in te loggen en te kijken onder het kopje ‘Zoekverkeer’ en ‘Zoekanalyse’.

Optimaliseren van bestaande termen

Je krijgt inzicht in een heleboel zoekwoorden waar je nu al op gevonden wordt. Je denkt misschien dat dit niet zo spannend is, maar je ziet waarschijnlijk ook veel synoniemen en varianten staan waar je niet aan gedacht had. Kijk dus eens goed of hier verrassende termen bij staan waar jij nog beter op kunt optimaliseren of waar je überhaupt op moet gaan optimaliseren.

Met de termen waar je nu op de 2e of 3e pagina van Google staat kun je met wellicht weinig optimalisaties zo doorstromen naar die felbegeerde eerste pagina. Het is namelijk makkelijker om hoger in Google te scoren op termen waar je nu al op gevonden wordt. Als je je Search Console koppelt aan je Google Analytics heb je deze gegevens altijd bij de hand en kun je dus continu blijven optimaliseren.

Search console

2. Verplaats je in je doelgroep; brainstorm

Waar veel bedrijven de mist mee ingaan is dat ze in gaan zetten op termen waar zij als bedrijf op gevonden willen worden, maar zijn dit ook de termen waar je doelgroep op zoekt? Ga dus niet meteen de zoekwoordenplanner vol zetten met jouw zelfbedachte zoektermen, maar verplaats je in je doelgroep en vraag je af hoe zij zoeken. Dit is natuurlijk lastig, omdat jij al volledig ondergedompeld zit in die bedrijfstermen. Praat daarom met klanten, vrienden, relaties, je buren, familie en prospects over hoe zij op zoek zouden gaan naar het onderwerp dat jij in je hoofd hebt.

Heb je deze mogelijkheid niet, maar ben je toch benieuwd naar hoe de zoekwoorden waar jij je op wilt richten het doen? Google trends is een handige tool om de ontwikkelingen van bepaalde zoekwoorden te vergelijken. Is de interesse in een zoekwoord aan het toenemen, afnemen of stabiel?

Google Trends

Hieronder zie je bijvoorbeeld de ontwikkeling op het gebied van de term ‘zoekwoordenonderzoek’ in vergelijking met ‘zoekwoorden onderzoek’ en ‘zoekwoorden analyse’. Opvallend is dat ‘zoekwoorden onderzoek’ gemiddeld beter scoort dan ‘zoekwoordenonderzoek’. Dit terwijl dit niet de grammaticaal juiste term is. De vraag is dus: kies je voor grammaticaal correct of kies je voor waar de meerderheid van je doelgroep op zoekt?

Google zoekwoordenplanner

Na de analyse van je historische gegevens, intense brainstormsessies en gesprekken met je doelgroep heb je als het goed is al een aardige spreadsheet met zoekwoorden. Nu is het belangrijk om deze lijst uit te breiden en meer ideeën op te doen. De alom vertrouwde zoekwoordenplanner van Google is eigenlijk bedoeld voor Google AdWords advertenties, maar is ook uitermate geschikt voor zoekwoorden onderzoek. Dit is dan ook de meest bekende en gebruikte tool.

Het voordeel van de AdWords zoekwoordenplanner is dat je niet alleen het zoekvolume krijgt, maar ook inzicht hebt in synoniemen. Google komt zelf met een aantal suggesties van zoekwoorden, die sterk gerelateerd zijn aan de door jouw opgegeven zoekwoorden.  

Long-tail termen herkennen

Met een enkel zoekwoord is het tegenwoordig lastig om te scoren. Daarom wil je in gaan zetten op long-tail zoektermen. Deze termen bestaan uit drie zoekwoorden of meer en zijn vooral belangrijk als de concurrentie hoger wordt.

Deze termen zijn vaak iets lastiger te bepalen, omdat het zoekvolume iets lager ligt, maar dat wil niet zeggen dat ze ook weinig verkeer binnenhalen. Je kunt deze termen vinden door gebruik te maken van de gerelateerde zoektermen in Google (onderaan de pagina.)

Een andere handige tool is de Yoast Google Suggest Expander. Je vult een keyword in, past de taal aan en er komen gelijk een paar suggesties naar boven. Misschien zelfs een aantal waar je niet aan gedacht had en waar wel kansen liggen. Vooral met de opkomende trend van voice search zijn long-tail zoekwoorden kansen die je niet mag laten liggen.

zoekwoorden yoast suggest

Gebruikersvragen achterhalen

Een ontwikkeling die ik al eerder besprak in mijn whitepaper, zet in 2018 lekker door. We denken steeds meer in vragen dan in woorden. Maar dat is nog lastiger om op in te spelen, omdat je natuurlijk niet in het hoofd van je gebruiker kunt kruipen en kunt zien wat zij of hij denkt.

Gelukkig is daar ook een handige tool voor: “Answer The Public”. Je vult in de zoekbalk een zoekwoord in, je kiest een land en voor je het weet krijg je te zien welke vragen mensen stellen over jouw keyword. De data die ze gebruiken komt uit de Google autosuggestie functie.

De tool is erg handig als je meer in wilt zetten op longtail termen of op zoek bent naar goede blog onderwerpen. Die contentkalender is dan dus zo gevuld!
answer the public

3. Let op de concurrenten

Wanneer je een hele lijst hebt staan met zoekwoorden is het goed om te kijken naar de concurrentie. Misschien wil jij je wel richten op termen waar zoveel concurrentie op zit dat je er eigenlijk toch niet op kan winnen. Of heb je juist een concurrent die het al heel goed doet. Dan geldt: “Beter goed gejat dan slecht bedacht.”

Een goede tool die je daarvoor kunt gebruiken is SEMrush. Bij SEMrush voer je de URL van je concurrent in en kies je onder keyword Analytics voor ‘Phrase Match’. Hier krijg je dan te zien op welke zoekwoorden zij de meeste traffic binnen krijgen.

Zonder abonnement krijg je de 10 beste zoekwoorden van je concurrent te zien. SEMrush laat je naast het zoekvolume ook zien wat de gemiddelde CPC is op bepaalde zoekwoorden. Ook kun je zien hoeveel sites adverteren in AdWords op deze zoekwoorden en hoeveel links er organisch gevonden worden.

4. Zoekwoorden analyse als basis voor jouw content strategie.

Uiteindelijk doe je dat zoekwoorden onderzoek niet zomaar. Je wilt beter inspelen op de behoefte van je doelgroep (en stiekem de zoekmachine). Door een goed zoekwoorden onderzoek kun je deze behoefte achterhalen en daarop inspelen. Stiekem gaat er meer tijd inzitten dan je denkt, maar als je het goed toepast zullen je rankings, bezoekersaantallen en conversies stijgen!