Google Posts: promoten via Google Mijn Bedrijf

/ Gepubliceerd: 13 september 2017 / Online marketing

Sinds 2 maanden heeft Google iets nieuws voor jouw bedrijf. Gratis en voor niets en super handig. Deze nieuwe functie is voor ieder bedrijf dat zich online aangemeld heeft bij Google. De functie, genaamd Google Posts, bestond al sinds 2016 voor evenementen, musea en films. En nu is het er dus ook voor iedereen met een Google Mijn Bedrijf account.

Wat is Google Mijn Bedrijf?

Misschien dat je nu een enorme aha-erlebnis hebt als ik je dit vertel, maar Google Mijn Bedrijf (of Google My Business) is de bedrijfsvermelding in Google. Je herkent deze aan het informatieblok aan de rechterkant in Google. Wanneer je zoekt op je bedrijfsnaam krijg je dit blok te zien. In dit blok staat alle informatie die nuttig is voor bezoekers van jouw bedrijf; contactinformatie, openingstijden, reviews en foto’s. Nu kun je dus ook de laatste berichten toevoegen.

Hieronder zie je hoe dit eruit ziet op zowel Desktop als mobiel. Zoals je ziet valt mobiel nog meer op omdat de informatie op een kleiner scherm getoond wordt.

Google Mijn bedrijf

Google Mijn bedrijf

Google Mijn bedrijf Posts

Google Mijn bedrijf Posts

Google Posts; wat plaats je?

Als je nieuwe content op je website plaatst wil je dit natuurlijk zo snel mogelijk onder de aandacht brengen bij je doelgroep. Een nieuw artikel, nieuw product of whitepaper; je doelgroep moet er zo snel mogelijk van op de hoogte zijn. En het mooie is dat dit nu mogelijk is met Google Posts. Denk aan de volgende posts:

  • Een nieuwe pagina op je website
  • Een nieuwe whitepaper
  • Je laatste blogartikel
  • Een belangrijk evenement dat je binnenkort organiseert
  • Aankomende trainingen
  • Een nieuw product

In principe is alles mogelijk als je beschikt over een link, een korte intro en een afbeelding.

Google Posts aanmaken

Een kind kan de was doen eigenlijk. Als je vaker inlogt in Google Mijn Bedrijf heb je het waarschijnlijk al gezien. Zo niet, hebben we een kort stappenplan voor je:

  1. Ga naar Google Mijn Bedrijf
  2. Log rechtsboven in met de Google Account die gekoppeld zit aan Google mijn bedrijf
  3. Klik aan de linkerkant op posts (te herkennen aan het blauwe blokje ernaast met ‘NIEUW’)
  4. Voeg een afbeelding toe, schrijf  een intro en plaats er een link bij. 

Google Posts aanmakenGoogle Posts schrijven

Belangrijk onderdeel van je post is een Call-to-Action. Je kunt hierbij kiezen uit: meer informatie, reserveren, registreren, bestellen en aanbod bekijken. Een goed gekozen call to action zorgt ervoor dat je publiek op Google eerder doorklikt. Zorg er dus ook voor dat je de juiste pagina erachter hangt. Voorbeeld: Als je mensen in wilt laten schrijven voor een evenement, zorg dan dat ze op de inschrijfpagina terecht komen.

De levensduur van een post is 1 week. Je krijgt een mailtje op het moment dat je post verwijderd wordt en je dus weer een nieuwe moet plaatsen. Gelukkig is het niet extreem veel werk, maar het kost je dus wel wat onderhoud.

Meten van je resultaten

Wat het nu precies voor invloed heeft is lastig te meten. Handig is wel dat je in Google Mijn Bedrijf kunt zien hoe vaak er op je posts geklikt is en hoe vaak het gezien is. Ook staan er onder  het ‘insights’ kopje statistieken over hoe jouw bedrijf het doet op Google. Nuttige informatie zoals hoe vaak jouw bedrijf gevonden wordt op branded keywords, categorieën en diensten.

De nieuwe functie van Google kost weinig tijd en bied je extra mogelijkheden om jouw artikelen, diensten of events onder de aandacht te brengen. Wij vinden het in ieder geval een nuttige toevoeging en zullen ‘m dan ook vaker gaan gebruiken.

Meer artikelen in je inbox?

(wij sturen max 6 mails per jaar)

Anne van Breda

Online marketeer

Anne is onze online marketeer. Bloggen is haar passie en dat is dan ook precies wat ze bij ons doet! Ook voor content marketing of social media moet je bij haar zijn. Ze is geïnteresseerd in SEO, Analytics en doelgroepen, en daar blogt ze dan ook erg graag over.

Alle artikelen van Anne »