Timing op sociale media

Het belang van timing op social media

Fabian de Jong

Misschien is het je zelf ook wel eens opgevallen: net voordat je gaat slapen schiet je een geniale Facebook post te binnen. Je zet hem online, en de volgende middag ga je nog eens kijken of iemand gereageerd heeft. Wat blijkt? Geen reacties en geen likes. En dat terwijl je post nog wel zo goed was.

Dit heeft alles te maken met de timing van je post. De meeste mensen zijn ’s nachts niet online en daarom reageert er niemand. De volgende ochtend is je post alweer gedateerd en is de kans veel kleiner dat hij überhaupt in het overzicht van je vrienden belandt. Omdat social media timing erg belangrijk is voor het succes van je posts, vertellen we je er hier wat meer over.

Social media timing - klok

Engagement

Wanneer jij post vanuit de pagina van je bedrijf, wil je daar natuurlijk zoveel mogelijk “engagement” uit halen. Dit krijg je alleen als je bereik optimaal is, zodat zoveel mogelijk volgers je bericht zien. En wat blijkt nou? Het bereik van je post is erg afhankelijk van de dag en het tijdstip waarop je post. Maar wat is dan het ideale tijdstip om te posten?

De beste social media timing

Linkshortener bit.ly heeft onderzocht op welke tijdstippen de geposte links het meest succesvol zijn. Laten we beginnen bij Facebook:

Social media timing - Facebook
Hier zie je dat posts die in de eerste helft van de week tussen 13.00 en 16.00 uur worden geplaatst het meest succesvol zijn. Het hoogtepunt ligt op woensdag rond 15.00 uur.

Op Twitter is een vergelijkbaar patroon te zien:

Social media timing - Twitter

Op Twitter ligt de nadruk wel meer op het begin van de week, met als hoogtepunt zondagmiddag rond 14.00 uur.

Ook voor Google+, LinkedIn en voor Pinterest speelt social media timing een rol en staat online wat de ‘best time to publish‘ is.

Zelf toepassen

Kortom, wil je meer engagement van je fans en volgers, word je dan goed bewust van social media timing. De eerste helft van de week in de middaguren lijkt hierbij een goed uitgangspunt. Uiteraard zijn het geen harde regels en moet je door experimenteren en analyseren erachter komen wat voor jouw bedrijf goed werkt.

Probeer bijvoorbeeld juist ook eens ’s ochtends vroeg te posten en kijk wat de resultaten zijn. Tot slot: vergeet niet dat de content van je post het belangrijkst blijft! Juiste timing kan de engagement drastisch verhogen, maar de kwaliteit van de posts staat voorop.