nummer 1 in Google

Hoe kom ik hoger in Google? SEO tips anno 2017

/ Gepubliceerd: 01 maart 2017 / Online marketing

Search Engine Optimization (SEO). Ondanks dat sommigen beweren dat het niet meer nodig is of dat het zelfs dood is, is het in mijn ogen nog steeds de beste manier om je vindbaarheid te vergroten en relevante doelgroepen te bereiken. De SEO spelregels zijn al vaak veranderd, dus hoe kun je nog optimaliseren? In dit artikel geef ik je een aantal tips anno 2017.

Keyword stuffing

Vroeger was alles beter. In het geval van SEO was het tot een aantal jaar geleden in ieder geval wel een stuk makkelijker. Je belangrijkste keyword heel vaak op een pagina laten voorkomen, een afbeelding hier en daar en de zoekmachine was gelukkig.

Keyword density, de mate waarin een bepaald belangrijk zoekwoord voorkomt in je tekst, was een soort heilige graal waar iedereen zich aan hield. Maar die dagen zijn voorbij.

Gouden SEO tips uit het verleden

Uit die beginperiode zijn natuurlijk wel een aantal succespunten blijven hangen die nog steeds erg belangrijk zijn en onderdeel horen te zijn van je SEO basis. Als die niet goed staat hebben de 2017 tips ook weinig invloed. Vandaar dat ik ze toch benoem.

1. Zoekwoordenanalyse en semantische termen

Deze onderdelen behoren tot de old school SEO, maar hey, het werkt nog steeds en dan ben je wel gek als je ze niet toepast. Een zoekwoordenonderzoek is namelijk nog steeds essentieel voor je zoekmachine optimalisatie. Voordat je teksten gaat schrijven wil je weten waar je doelgroep het meeste op zoekt. Via de Keywordplanner van AdWords kun je invullen waar jij denkt dat jouw doelgroep op zoekt.

Je krijgt dan een potentiele lijst met zoekwoorden en hoe vaak mensen op deze termen zoeken. Een goede tip hierbij is om niet alleen te richten op de termen met hoge zoekvolumes. Focus je ook juist op die termen met lagere volumes omdat je op die termen misschien sneller bovenaan staat omdat de concurrentie minder groot is. En dat is wat je wilt bereiken toch?

Keyword planner

Ook al is het al jaren zo, semantische termen zijn nog steeds hot and happening. Dit houdt in dat je je niet alleen op zoektermen richt, maar ook op woorden die hieraan gerelateerd zijn. Om het iets duidelijker te maken: Stel je voor je verkoopt damesschoenen zorg dan dat je in de tekst ook verschillende gerelateerde woorden als pumps, sandalen, sneakers etc. in opneemt. Dit versterkt je tekst en zorgt ervoor dat de zoekmachine ‘m beter beoordeelt.

2. Optimaal opmaken

Opmaken: vrouwen worden er meestal mooier van en je tekst ook. Opmaak is een essentieel onderdeel van de leesbaarheid van je tekst. Wanneer bezoekers een webpagina bekijken scannen ze allereerst de titels, tussenkopjes, dikgedrukte woorden en afbeeldingen. En heel toevallig zijn dat ook de onderdelen die de zoekmachine analyseert. Voeg daarom de volgende onderdelen aan je tekst toe:

  • Kopteksten
    De koptekst van je tekst, oftewel de H1 is de titel van je tekst. Door middel van de titel probeer je de lezer te verleiden om verder te lezen. Aangezien een titel aangeeft waar je tekst over gaat, benoem je hier sowieso het belangrijkste zoekwoord waar jij je op wilt richten. Gebruik dus niet als titel: ‘Welkom op mijn website.’ Dit zegt namelijk helemaal niets. (Google het voor de grap eens.)
  • Informatieve tussenkoppen
    De kopjes die je verder nog in je tekst gebruikt zijn H2’s en H3’s. Deze tussenkoppen geven aan waar je verschillende alinea’s over gaan. Ook deze moeten de lezer prikkelen en ter gelijker tijd aangeven waar de alinea over gaat. De tussenkopjes hebben tevens als doel om de leesbaarheid van je artikel of tekst te vergroten. In deze kopjes gebruik je de semantische termen.
  • Opsommingen
    Opsommingen zijn een goede manier om de aandacht van je lezer te trekken. Ze bouwen spanning op, vallen op tijdens het scannen, vestigen de aandacht op belangrijke punten en blijven beter hangen. Het verhoogt al met al de leesbaarheid van je tekst en dat vinden zoekmachines aangenaam.
  • Afbeeldingen
    Gebruik minimaal een relevante afbeelding. Zoekmachines houden van afbeeldingen. Het beste is om een goede kwaliteit foto’s te gebruiken die jouw bedrijf representeren. Typische Stockphoto’s zijn eigenlijk echt not done. Zorg ervoor dat je de afbeelding bij het opslaan al een goede naam geeft en dat je bij gebruik de naam en alt-tekst aanpast aan belangrijke zoektermen waar je je op die pagina op richt.
  • Intern linken waar mogelijk/relevant
    Zorg ervoor dat je in je artikel linkt naar andere pagina’s op je website, je creëert hierdoor een soort van spinnenweb binnen je website waardoor de gebruiksvriendelijkheid van je website omhoog gaat. Link ook extern waar interessant (Tip: openen in nieuw venster). Zo creëer je ook meer autoriteit.

Tips anno 2017: De gebruiker is koning

In het verleden blijven hangen is ook maar saai dus laten we kijken naar 2017! De basis heb je na het vorige gedeelte op orde. Dus hoe zorg je er nu voor dat je lekker bij de tijd bent op SEO-gebied en dat je omhoog klimt in die zoekmachines. Hint: De klant is koning.

De content op je website moet een echte toegevoegde waarde bieden aan de bezoeker. Om een plek in die top 10 te bemachtigen moet je laten zien dat je weet waar je over praat. De bezoekers van jouw website willen zoveel mogelijk relevante informatie kunnen vinden. Eigenlijk is dit niet vreemd, omdat je ook graag wilt dat de bezoeker op jouw website vindt wat hij zoekt.

Zoekmachines analyseren bepaalde pagina-onderdelen en bepalen aan de hand daarvan waar de pagina over gaat en hoe relevant deze is voor bezoekers. Veel van deze pagina onderdelen staan nog steeds in verband met de gouwe ouwe SEO tips van een pagina, maar er zijn ook een aantal belangrijke toevoegingen. Hieronder geef ik je een aantal belangrijke ontwikkelingen.

1. Longtail zoektermen en voice search

In het afgelopen jaar is het gebruik van Voice Search verdubbeld. Nu gaat ongeveer 20% van alle zoekopdrachten via Voice Search. In plaats van dat we dan 2 of 3 zoekwoorden invoeren, stellen we hele vragen aan onze telefoon.

Dit laatste heeft enorm veel invloed op de zoektermen waar jij je op richt. Wat daarom erg belangrijk is in 2017 is dat je je focust op de zogenoemde longtail termen. Mensen zoeken in google niet door middel van een keyword, maar in de vorm van een vraag.

Voorbeeld:
Shorttail: nummer 1 in Google
Longtail: Hoe krijg ik mijn website op nummer 1 in Google?

Hoe dichter die gebruikersvraag zit bij jouw longtail term, hoe beter jij scoort in de zoekmachine. Daarnaast vinden de bezoekers die je website bekijken ook sneller wat ze zoeken.

2. Video

Video is in 2017 nog belangrijker dan dat het de afgelopen jaren al was. Google ziet het in ieder geval als zeer waardevol. En dan vooral natuurlijk YouTube video’s, het videoplatform van Google. Het belang van videomarketing hebben we ook besproken in ons andere artikel.

Het toevoegen van relevante video’s aan je website maakt je content nog beter en zorgt ervoor dat je nog beter gaat scoren. Ook vinden je bezoekers het fijn als ze een video een korte samenvatting kunnen krijgen van wat ze anders moeten lezen.

3. Gebruik de juiste tools voor een site audit

Technische SEO onderdelen zijn steeds belangrijker geworden. Met alleen een beetje opmaken kom je er niet meer. Zo zijn onder anderen sitesnelheid en de structuur van je website van invloed. Maar ook afbeelding alt-teksten, links en titels zijn belangrijk.

Bij een Site Audit check je deze onderdelen en wat helemaal mooi en makkelijk is, is dat er tools beschikbaar zijn die dit voor je doen. Een site audit checkt of al je pagina’s een unieke titel hebben, of je gebruik maakt van Meta titles en of de afbeeldingen allemaal een alt tekst hebben.

site audit uitvoeren

Dit zijn slechts een aantal punten die er uit een site audit kunnen komen, maar al deze punten zijn erg nuttig. Wij zelf gebruiken de SEO tool van Agency Analytics, maar je kunt ook gebruik maken van MOZ of een andere naar keuze.

Wat zeker een aanrader is om gebruik te maken van Search Console (het vroegere Webmaster Tools). Hieruit haal je onder andere waardevolle informatie over 404-pagina’s op je website. Hoe minder 404-pagina’s hoe beter de structuur van je website is en hoe hoger een zoekmachine je waardeert. Ook zie je in search console op welke zoektermen bezoekers op je website binnenkomen en welke websites naar jouw website linken. Al met al zeer waardevolle informatie voor je zoekmachine optimalisatie.

4. Contentmarketing, je kan niet meer zonder

In 2017 is content nog belangrijker dan dat het al was. De zogenoemde kers op de taart. De bezoekers van je website willen zoveel mogelijk relevante informatie en dit betekent dat je meer content moet plaatsen. Belangrijk: SEO draait steeds meer om onderwerpen en niet meer om keywords.

Hierdoor zie je steeds meer lange artikelen, van meer dan 800 woorden, over een bepaald onderwerp. Deze doen het goed in zoekmachines. De tijd van een artikel van 300 woorden is nu echt verleden tijd. Als je eerlijk bent heb je om je verhaal over te brengen ook veel meer woorden nodig. Deze lange artikelen bevatten zo veel mogelijk goede (relevante) informatie over een bepaald onderwerp.

..Maar er is nog meer

Omdat ik niet alles in 1 artikel kan behandelen zonder dat het de omvang van een roman krijgt, zijn er een aantal punten onbehandeld gebleven. Zo heb ik het niet gehad over social media en een van de klassiekers; een uitgebreid linknetwerk.

Beginnen maar met die optimalisatie

Nummer 1 staan in Google krijg je niet in 1 dag voor elkaar. Hier moet je gewoon veel uren in steken. Daarnaast is er nooit een garantie dat het lukt omdat zoekmachines zo grillig zijn als het weer; ze kunnen zomaar omslaan.

SEO is dus geen exacte wetenschap, maar er zijn wel een aantal punten waar je rekening mee kunt houden die er voor zorgen dat jij beter gewaardeerd wordt door de zoekmachines en dus hoger in de rankings komt.

Meer artikelen in je inbox?

(wij sturen max 6 mails per jaar)

Anne van Breda

Online marketeer

Anne is onze online marketeer. Bloggen is haar passie en dat is dan ook precies wat ze bij ons doet! Ook voor content marketing of social media moet je bij haar zijn. Ze is geïnteresseerd in SEO, Analytics en doelgroepen, en daar blogt ze dan ook erg graag over.

Alle artikelen van Anne »