Keuzes maken bij je mobiele website

Keuzes maken bij je mobiele website

Tommy Kolkman

Als je jouw website ook op de mobiele gebruikers wilt richten, zullen er toch een aantal vragen rijzen. Wat voor inhoud neem je over van de desktop versie? Wat laat je weg? Maak je speciale teksten voor mijn mobiele site?

De gebruiker, jouw bezoeker

Uiteraard zal je naar het type gebruiker willen kijken om hen de juiste info te kunnen geven. Wat voor gebruiker is dit en naar wat soort informatie is hij/zij op zoek? Aan de hand van deze informatie krijg je dan een beter idee van hoe de inhoud te organiseren voor het mobiele product.

Het gedrag van de gebruiker

In het boek van Luke Wroblewski (2011), “Mobile First”, wordt uitgebreid aandacht besteed aan het gedrag van mobiele website gebruikers . Er wordt onder andere gekeken naar de definitie van de gebruiker. Wroblewski haalt een definitie aan van drie soorten mobiele gebruikers, ondersteund door het boek “Tapworthy” van Josh Clark:

In zijn boek Tapworthy beschrijft auteur Josh Clark drie belangrijke ‘mobile’ gedragsvormen: ‘micro-tasking’, ‘op locatie’ en ‘ik verveel me’. Dit komt aardig overeen met Google’s definitie van mobiele gebruikers in drie groepen: ‘haastig’, ‘herhaaldelijk’ en ‘verveeld’. Wat voor label je er ook aanhangt, mobiel gebruik komt over het algemeen voor in de volgende vormen van interactie:

  • Zoeken/Vinden (“haastig”, “op locatie”): Ik heb nú een antwoord nodig. Over het algemeen is dit gerelateerd aan de locatie van de gebruiker.
  • Uitvinden/Spelen (“verveeld”, “op locatie”) : Ik moet wat tijd doden dus ik ben op zoek naar wat afleiding.
  • Check in/Status: Ik wil níets missen van het belangrijke actuele wat er momenteel aan de hand is. 
  • Bewerken/Creëren (“haastig” / “micro-tasking”): Ik moét dit nu doen – het kan niet wachten.

Wroblewski (“Mobile First”, 2011)

Het is dus belangrijk de gebruiker te definiëren en – misschien nog wel belangrijker – de informatie die je in eerste instantie wilde aanbieden in één van de bovenstaande groepen te plaatsen. Vervolgens kun je bedenken of dát nu juist de groep (nieuwe) gebruikers is die je wenst te bereiken met de mobiele website.

Jouw aanbod: wat laat je zien op de mobiele website?

Het zal er dan hoogstwaarschijnlijk op neer komen dat u uw inhoud zal moeten aanpassen. Ook daar heeft Wroblewski tips voor. Uit bovenstaande informatie over de gebruiker blijkt tenslotte allereerst dat de gebruiker bijna altijd ongeduldig is. Daarnaast werkt hij/zij mobiel – veel data verzenden betekent dus de gebruiker aan kosten koppelen. Kortom: een gebruiker wil direct inhoud, niet je site map!

Direct de juiste informatie

Handig is dus om eens te bedenken waarom gebruikers jouw website bezoeken met een telefoon. Kies er bijvoorbeeld eens één ding uit en zorg dat dát het eerste is dat gebruikers te zien krijgen. Uiteraard moet er wel navigatie beschikbaar zijn, maar neem eens een kijkje naar de laatste Facebook/Twitter apps – zij maken eigenlijk enkel gebruik van iconen, de gebruiker is hier tegenwoordig goed bekend mee.

Je zult er na deze overwegingen hoogstwaarschijnlijk achter komen dat je helemaal niet zoveel nodig hebt om een mobiele website succesvol te maken. Om maar met een cliché te spreken – less is more!