LinkedIn advertenties

LinkedIn advertentie opzetten: het hoe en wat!

Online adverteren doe je misschien al via AdWords en Facebook, maar hoe zit het met LinkedIn?  Met meer dan 3,8 miljoen Nederlandse gebruikers is het een van de belangrijkste social media platformen. Het onderscheid zit ‘m in het professionele karakter. Leuk dus, maar hoe pak je het aan?

Let op:

Ben jij iemand die liever naar een video kijkt dan leest? Onderaan dit artikel vind je een video waarin ik je vertel hoe je een LinkedIn Advertentie opzet.

Wanneer adverteren via LinkedIn

“Is het voor mijn business wel interessant?” vraag jij je af? Adverteren via LinkedIn is vooral interessant en relevant voor B2B-bedrijven die hun zakelijke dienstverlening willen promoten. Heb je een openstaande vacature waar je meer traffic op wilt? Ook dan is het geschikt.

Het belangrijkste doel van LinkedIn advertenties is het creëren van meer naamsbekendheid en het verkrijgen van verkeer naar je website. Omdat de kosten per acquisitie hoger liggen dan bij andere platformen zoals Facebook is het daarom dus niet direct geschikt voor keiharde sales.

Waarom adverteren via LinkedIn?

Je hebt veel targeting mogelijkheden. Maar dan ook echt veel. Hierdoor kun jij die specifieke doelgroep mooi afbakenen en bereiken.  Je wilt natuurlijk een campagne ontwikkelen die nauw aansluit op je doelgroep zodat je minder interessante LinkedInners uitsluit. Zo kun je targeten op functie, maar ook op bedrijfsgrootte en ‘zwaarte’ van een functie.
Sinds een aantal jaar is het mogelijk om alleen advertenties te tonen aan LinkedIn bezoekers die werkzaam zijn bij een specifiek bedrijf. Dit is een mooie optie als je dus die ene marketing manager van dat ene bedrijf wilt bereiken met je advertentie. Ook is dit natuurlijk een fijne functie voor verkopers van een speciale dienst.

Voorbeeld:

Je wilt je richten op online marketing managers in de regio Amsterdam die werkzaam zijn bij bedrijven waar minimaal 100 mensen werken, maar niet meer dan 500. Je zet dan een campagne op waarbij je richt op functietitel, bedrijfsgrootte en locatie. Hierdoor sluit je een hoop irrelevant verkeer uit.

Advertentie opzetten in 6 stappen

Je wilt natuurlijk wel een bepaald resultaat uit je advertenties halen. Belangrijk is dat je er niet vanuit gaat dat de contactaanvragen nu binnenstromen. Zoals eerder gezegd zijn LinkedIn advertenties vooral geschikt om je naamsbekendheid te vergroten en je bedrijf onder de aandacht te brengen.

1. Het aanmaken van een account

Ondanks dat het een makkelijke stap is, kan ik ‘m niet overslaan. Allereerst moet je een account aanmaken. Dit doe je door naar de campagne beheerder van LinkedIn te gaan en een nieuwe account aan te maken. Er verschijnt een pop-up waarin je kunt aangeven voor welke bedrijfspagina het is. Nadat je je account een naam hebt gegeven kan je alle aanvullende gegevens toevoegen zoals betalingsgegevens, teamleden en rechten van teamleden.

Je kunt kiezen voor 2 soorten accounts:

  • Self-service account

    Bij deze methode koppel je een creditcard als betaalmethode. Deze methode wordt door de meeste bedrijven gebruikt. Er wordt iedere dag een factuur gemaakt omdat er ook iedere dag van je creditcard geïncasseerd kan worden.

  • Managed account

    Met dit account koop je op rekening in bij LinkedIn. Het voordeel is dat er iedere maand een factuur verzonden wordt vanuit LinkedIn.

2. Advertentiemogelijkheid kiezen

In de Campaign Manager is het eenvoudig om advertenties op te stellen. De eerste stap is makkelijk: op welke manier wil je adverteren? LinkedIn heeft 2 advertentiemogelijkheden:  tekstadvertenties en sponsored updates.

Tekstadvertenties met afbeelding 

Als je een tekstadvertentie met afbeelding gebruikt verschijnt deze op verschillende plaatsen binnen LinkedIn. Aan de rechterkant van je beeldscherm. Deze kun je vergelijken met de tekstadvertenties van AdWords, maar dan wel met een kleine afbeelding. Het voordeel van deze advertenties is dat ze makkelijk te maken zijn. Het nadeel is dat ze minder opvallen dan de sponsored updates en dus minder bereik hebben.

Het is bij tekstadvertenties ook mogelijk om bovenin LinkedIn te adverteren met één regel tekst. Hoeveel tekst je mag gebruiken is wel beperkt; slechts 25 tekens voor de titel en 75 tekens voor de inhoud van de advertentie.

Sponsored updates (De optie die je wilt)

Een sponsored update wordt in de LinkedIn tijdlijn van gebruikers getoond. Je kunt dit weer vergelijken met het boosten van een post op Facebook. Zo kun je geplaatste updates sponsoren voor meer bereik.

Met deze advertentiemogelijkheid kun je meer volgers voor je bedrijf krijgen en meer merkbekendheid creëren. In deze advertentie zit namelijk ook meteen een ‘follow’ knop waardoor de mensen die je advertentie zien ook meteen je bedrijfspagina kunnen volgen. Het voordeel van deze advertentiemogelijkheid is dat het minder opvalt dat het een advertentie.  Ze staan namelijk in je tijdlijn en lijken verdacht veel op gewone updates.
 

3. Advertentie opstellen

Bij een gesponsorde update zijn er twee mogelijkheden voor het opstellen van een advertentie:

  • Een bestaande update gebruiken

    Hierbij kies je een update uit die al op je bedrijfspagina tijdlijn staat. Je kiest dan uit de lijst met bestaande content een oude post. Hierbij moet je niet vergeten om bovenin op ‘Selectie sponsoren’ te klikken.

  • Een nieuwe update opstellen

    Naast bestaande updates is het ook mogelijk om een nieuw bericht aan te maken. Dit bericht is niet zichtbaar op je tijdlijn. Hierbij moet je er ook rekening mee houden dat je een aantal advertentieonderdelen in moet vullen zoals URL, titel, afbeelding, introductietekst en omschrijving.

4. Doelgroep segmenteren

Zoals ik eerder aangaf in het artikel is een van de grootste voordelen van adverteren via LinkedIn de mogelijkheid tot targeting. Daarom moet je wel goed nadenken over wie je precies wilt bereiken met je advertentie. De targeting opties in LinkedIn zijn momenteel opgebouwd in de volgende onderdelen:

  • Geografisch (op land of regio)
  • Bedrijfsgrootte
  • Functie titel
  • Functie
  • Scholen
  • Studierichting
  • Titels / graden
  • Groepen
  • Geslacht
  • Leeftijd
  • Aantal jaren ervaring

Als je de doelgroep vastgesteld hebt krijg je in beeld hoe groot je doelgroep ongeveer is. Als deze erg groot is valt het aan te raden ‘m te specificeren. Dit werkt natuurlijk precies andersom als je doelgroep te klein is.

5. Budget

Je bent nu bijna klaar om je advertenties de wereld in te slingeren. Je moet alleen nog het budget vaststellen. Hierbij kan je kiezen voor CPC (Cost Per Click) of CPM (Cost per thousand impressions). Dit zijn eigenlijk dezelfde mogelijkheden als bij Facebook. Ook bij LinkedIn geldt dat de keuze afhangt van het doel van je advertentie. Wanneer je een heel groot publiek wilt bereiken, stel heel Nederland, dan is CPM een goede keuze. Dit is een goede manier om je naamsbekendheid te vergroten. Bij CPM betaal je een vast bod voor duizend weergaven. Ongeacht hoeveel mensen er op je advertentie klikken

Bij CPC betaal je alleen als mensen op je advertentie klikken. Deze methode is vooral geschikt als je meer mensen naar je website wilt krijgen. Als je gekozen hebt is het belangrijk dat je op de ‘lees meer’ knop klikt. Hier kun je namelijk de hoogte van het budget en de einddatum van je advertenties bepalen. Vergeet dit niet, want anders blijft je campagne doorlopen en dat zou zonde kunnen zijn.

6. Resultaten

Als je ergens geld in steekt, wil je ook weten wat hieruit voortkomt. De resultaten meten en bijhouden is dus essentieel om een goede campagne op te zetten! In het LinkedIn dashboard vind je gegevens zoals clicks, kosten, aantal keren gedeeld en aantal keren interessant gevonden.

In Google Analytics kun je daarnaast ook zien hoeveel mensen er via social media kanalen op je website zijn gekomen. Hoe beter je dit alles analyseert hoe beter jij de volgende campagne op kan stellen. Weet jij al hoe je één overzicht creëert in Google Analytics met alle data die voor jouw het relevants is? Lees het in mijn blog over Google Analytics Dashboards. 

De eerste keer is het misschien even uitzoeken hoe alles precies werkt, maar LinkedIn advertenties zijn zeker de moeite waard om je tijd en geld in te investeren!

In de onderstaande vlog leg ik je nogmaals, in het kort, uit hoe LinkedIn Advertenties werken en hoe je hier zelf mee aan de slag kan.