Meer klanten via LinkedIn

Fabian de Jong

In November hebben wij al kort de kracht van LinkedIn behandeld. Maar het principe begrijpen en er dan ook naar handelen is de volgende stap. Daarom nu een snelcursus ‘het scoren van meer klanten via LinkedIn’. 

Laat ze jou vinden

Zorg dat je vindbaar bent op LinkedIn. Steeds meer mensen zoeken via LinkedIn naar bepaalde diensten. Speel hier slim op in.

Profiel ‘headline’

Maak in je profiel duidelijk wat je doet. In de korte omschrijving van jezelf, de professional ‘headline’, is het belangrijk om woorden te gebruiken waar mensen op zoeken. Bij mij zijn woorden als Internetbureau en WordPress heel belangrijk. Deze laat ik dan ook terugkomen in mijn ‘headline’.

Maak een ‘company’ aan

Via companies kan je een profiel van je bedrijf aanmaken. Hierin kun je weer een omschrijving van het bedrijf kwijt. Denk hierbij ook weer na over de woorden die je erin zet. Waarop wil je, en nog belangrijker ga je gevonden worden? Daarnaast is het handig om het bedrijfsblog en twitter te koppelen aan het company profiel. Probeer het profiel zo compleet mogelijk te maken.

Ben je hier allemaal uitgekomen? Dan wordt het tijd producten of services toe te voegen. Hier kan je de producten en diensten die je aanbiedt omschrijven. Dit geeft een duidelijker beeld over je bedrijf. Voeg er niet te veel toe, maar kies de 4,5 belangrijkste uit.

Ga op zoek naar hen

Komen jouw klanten (voor een bepaald product) uit een specifieke branche? Vind ze dan via de advanced zoek mogelijkheid. Typ als zoekwoord de branche in (bijv. makelaar). Ga alle gevonden personen af en kijk of ze ook daadwerkelijk interessant voor je zijn. Kijk vervolgens hoe je connected met ze ben. Laat je introduceren aan mensen die in je 2e en 3e graads netwerk zitten. De overige kan je gebruiken voor een prospectlijst.

Get recommended

Vraag je bestaande klanten die op LinkedIn zitten of ze een recommendation voor je willen schrijven. Dit kunnen ze doen op één van de producten of diensten die je hebt aangemaakt in je company profiel of op jou persoonlijk. Welke van de twee voor jou beter is moet je zelf bepalen. Dat hangt af van de soort organisatie, het type product en je marketing strategie.

De recommendation is van hoge waarde als je via LinkedIn op zoek gaat naar nieuwe klanten. Mensen vinden een review of aanbeveling meer dan 5x betrouwbaarder dan een advertentie. En ze zijn nog gratis ook!

Jij bent aan zet. Haal die nieuwe klanten binnen via LinkedIn!