Mobile update van Google 21 april

De mobile SEO update van Google: is jouw website na 21 april nog goed vindbaar?

Lisa Johann

Over precies één week is het zover: Google voert een update door in zijn algoritme. De gevolgen van de update in een notendop: mobielvriendelijke websites krijgen voorrang in de zoekresultaten en mobielónvriendelijke websites worden moeilijker vindbaar. In dit artikel vertellen we je meer over wat deze Google-update precies inhoudt en wat dit mogelijk voor jouw website en je vindbaarheid betekent.

Wat gaat er precies gebeuren?

De aanpassingen die Google aan zijn algoritme doet, dienen allemaal om gebruikers zo makkelijk en snel mogelijk de informatie te bieden die zij zoeken. Omdat steeds meer mensen vanaf hun smartphone of tablet zoekopdrachten uitvoeren (men verwacht zelfs dat mobile search desktop search dit jaar gaat overstijgen), wil Google dat die informatie niet alleen relevant is, maar ook gebruiksvriendelijk wordt weergegeven op het apparaat vanwaar ze de zoekopdracht uitvoeren.

Daarom krijgt de ‘mobielvriendelijkheid’ van websites vanaf 21 april aanstaande een grotere rol in het berekenen van je ranking. Google kondigt zelf al aan dat deze verandering wereldwijd impact zal hebben op de zoekresultaten.

Wat betekent dat voor jou?

Deze Google update heeft mogelijk behoorlijke invloed op je vindbaarheid. Heb je een mobielvriendelijke website, dan zou deze update qua SEO goed voor je kunnen uitpakken – als je concurrenten namelijk geen mobile-friendly site hebben, zou je ze in de zoekresultaten voorbij kunnen streven.

Andersom geldt dat, wanneer je op dit moment geen mobielvriendelijke site hebt, de Google update in je nadeel zou kunnen werken. Ben je slechter vindbaar in Google, dan krijg je minder bezoekers op je website en neemt waarschijnlijk ook het aantal aankopen of aanvragen substantieel af.

Wat kun je nu het beste doen?

Als je al een mobielvriendelijke website hebt, hoef je je geen zorgen te maken. Twijfel je echter of je website mobielvriendelijk is, dan doe je er goed aan dit even te checken. Met deze handige tool van Google controleer je eenvoudig of je een mobielvriendelijke site hebt.

Mobile update van Google 21 april

Geeft Google aan dat één of meerdere pagina’s op je website nog niet mobielvriendelijk zijn? Dan is er werk aan de winkel. Eén van de oplossingen kan zijn om je website responsive te maken.

Wil je meer weten over de Google update van 21 april? Op Frankwatching en Marketingfacts staan twee mooie artikelen met uitgebreide achtergrondinformatie. Als je meer wilt weten over hoe het tonen van zoekresultaten bij Google werkt en welke factoren (globaal) een rol spelen in Search Engine Optimization, verwijzen we je graag door naar het Google-verhaal “How Search Works”.