Analytics

Hoe meet je een multi-language website in Analytics?

Internationalisering; het is een dingetje. En terecht, want je doelgroep wordt groter! Als jouw organisatie internationaal georiënteerd is, dan is de kans groot dat je een multi-language website hebt. Voor de verschillende talen op je website wil je de juiste data uit Google Analytics halen zodat je de prestaties op de juiste manier meet. Maar hoe doe je dit bij een website met meerdere talen?

Meerdere talen

Steeds meer organisaties onderzoeken internationale markten. Dit is natuurlijk een stuk makkelijker nu we allemaal online zijn. Maar bij internationalisering horen ook verschillende talen. Een multi-language website heeft dan ook een grote meerwaarde als jouw onderneming internationaal actief is. Je wilt echter wel dat je website goed gevonden en gemeten wordt. Gelukkig zijn er verschillende opties om een meertalige website op te zetten en om de resultaten daarna te meten. Er is geen ‘beste’ optie, omdat dit altijd afhankelijk is van de situatie en doelgroep. In dit artikel zetten we de opties en hoe je de juiste data in Google Analytics meet voor je op een rijtje.

Configuratie is leidend

Wanneer je de multi-language website op Google Analytics wilt tracken zijn er in principe twee opties: verschillende properties of verschillende weergaven. De keuze is onder anderen afhankelijk van welke configuratie je hebt:

Soort configuratie Inhoud Voorbeeld url
ccTLD’s (Top Level Domain) Voor elke taal maak je een nieuw domein aan Bijvoorbeeld.nl, bijvoorbeeld.fr, bijvoorbeeld.de
Subdirectories Je maakt voor elke taal een subdirectory aan binnen één domein Bijvoorbeeld.com/nl/, bijvoorbeeld.com/de/, bijvoorbeeld.com/fr/
Subdomeinen Talen zijn als domeinen binnen dezelfde infrastructuur gebouwd Nl.bijvoorbeeld.com, fr.bijvoorbeeld.com, it.bijvoorbeeld.com
URL parameters Deze methode valt niet aan te raden Bijvoorbeeld.com?lang=nl, bijvoorbeeld.com?lang=fr, bijvoorbeeld.com?lang=it

Google Analytics mogelijkheden

Je weet welke configuratie je hebt en wilt nu ook dat de prestaties apart per taal gemeten worden. Well, everything is possible with Google Analytics! De kracht van Analytics is dat je een enorme hoeveelheid data tot je beschikking hebt. Het is echter wel belangrijk dat je je account goed instelt. Voor een meertalige website moet je dit op een iets andere manier doen dan bij een ‘standaard’ website. Per configuratie heb je één optie:

  • Bij een configuratie met ccTLD’s: nieuwe properties aanmaken;
  • Bij subdirectories, subdomeinen en URL parameters: verschillende dataweergaven creëren.

Nieuwe properties aanmaken

Wanneer je de talen op verschillende Top Domain Levels (ccTDL’s) zet, creëer je verschillende domeinen per taal. Het is dan ook goed om in Analytics verschillende properties aan te maken voor de verschillende talen.  Voor ieder domein krijg je een nieuwe UA-code die je in de verschillende taalversies van je website zet. Het voordeel hiervan is dat je ieder domein apart meet. Voor ieder property maak je vervolgens weergaven aan zodat je de data ook in rapporten kunt zetten.

Property meertalige website

Als je het toch belangrijk vindt om alle data onder een property te hebben staan, kan je gebruik maken van Cross-domein tracking. Dit is vooral handig als je een overkoepelende rapportage wilt creëren. Als je cross-domein tracking wilt instellen voor meerdere hoofddomeinen, moet je de Analytics-trackingcode in elk domein aanpassen. Je hebt hier wel enige basiskennis van HTML en JavaScript voor nodig. De mensen van Google leggen je stap voor stap uit hoe je dit moet doen. Of je maakt het jezelf makkelijk en laat deze functie instellen door een ontwikkelaar.

Verschillende weergaven

Bij subdirectories of subdomeinen is de werkwijze net even anders. Hierbij hoef je geen nieuwe properties aan te maken, maar maak je alleen verschillende dataweergaven aan. Het gaat in dit geval namelijk om een enkel domein met verschillende content per taal. Dit houdt in dat je binnen een en dezelfde property een weergave maakt per taal die je wilt meten.

Weergave aanmaken voor talen

Daarin stel je een filter in dat alle andere talen eruit filtert door te alleen verkeer te meten dat via jouw gekozen subdirectory of subdomein loopt. Bijvoorbeeld /en/ of /fr/. Door middel van de verschillende weergaven kun je de talen afzonderlijk van elkaar meten en kan je voor de meerdere weergaven doelen instellen. Hierdoor zit je niet aan het maximum van 20 doelen vast.

Filter voor talen aanmaken

SEO en meertaligheid

Welke configuratie je hebt is van invloed op de vindbaarheid en page rank van je website. Wanneer je ccTLD’s hebt, is de lokale vindbaarheid, per land, optimaal. Je moet echter wel voor ieder domein een eigen page rank opbouwen. Bij subdirectories is de vindbaarheid per land niet optimaal, maar omdat alles onder een domein valt, is de linkwaarde veel groter.

Door middel van deze opties zorg jij ervoor dat alle data goed gemeten wordt in Analytics en weet je zeker dat alle talen afzonderlijk gemeten worden. Welke methode je kiest is jouw beslissing en deels afhankelijk van de techniek, maar in dit artikel hebben we je in ieder geval de belangrijkste onderdelen gegeven waar je rekening mee moet houden.

Omdat deze blog nog lang niet volledig is, kom ik binnenkort met deel 2 over meertalige websites, Google Analytics en meer!