AdWords Beta versie

AdWords Bèta interface; what’s new?

/ Gepubliceerd: 22 augustus 2017 / Online marketing

De trouwe AdWords gebruiker heeft het al gezien; de AdWords Bèta interface. Er is namelijk geen ontkomen aan en het verschil is direct te zien. Misschien dat je in eerste instantie een lichte hartverzakking kreeg, want: ‘waar is alles gebleven?’

Don’t worry, omdat het gaat om een Bèta versie is er nog altijd de mogelijkheid om terug te gaan naar de oude vertrouwde omgeving. Maar vanwaar de verandering eigenlijk? Was het gewoon tijd voor wat nieuws, of is deze verandering ook echt broodnodig?

AdWords Beta

Visuele transformatie

Google noemt dit: “De grootste verandering die Google gemaakt heeft in hoe adverteerders hun campagnes zien en beheren in meer dan vijftien jaar.” En dat is, vooral visueel, goed te zien. Het is strak, overzichtelijk en erg kleurrijk. Iets wat de oude interface totaal niet was. Dit is dan ook voornamelijk de reden waarom het tijd was voor wat nieuws.

De overzichtspagina doet direct denken aan AdWords Express. AdWords Express is het kleine broertje van AdWords, vooral bedoeld voor mensen die weinig of geen ervaring hebben met de normale interface van AdWords. Of voor mensen die gewoon geen tijd hebben om hun campagnes te beheren. 

Het is een eenvoudige versie van AdWords, met natuurlijk ook veel minder opties. Een voordeel van AdWords Express is de overzichtelijke manier van data presenteren. Eenvoudige grafieken en schermen met informatie over uw campagne. Dat lijkt nu dus ook verwerkt in de nieuwe (normale) interface van AdWords. Wat het dus wat makkelijker maakt voor mensen met weinig AdWords ervaring of ondernemers die hun AdWords campagnes laten beheren, om inzicht te krijgen in de cijfers en dus de prestaties van hun campagnes.

Vanwege de nieuwe overzichtspagina is het een stuk eenvoudiger om te rapporteren en optimaliseren. De cijfers worden nu op een duidelijke manier getoond. Ook de “mogelijkheden” pagina is vernieuwd. Dit ziet er ook een stuk strakker uit met een duidelijkere weergave van de aanbevolen acties. Naast de nieuwe visuele verbeteringen zijn er ook een aantal dingen verplaatst. Zo is het nu heel eenvoudig om advertentie-extensies te vinden en toe te voegen. Iets wat niet voor iedereen eenvoudig te vinden was in de oude interface. Deze optie vind je nu onder het kopje van advertenties.

Extensie locatie Béta

Nieuwe mogelijkheden

Maar zit er ook meer achter de visuele verandering? Zoals nieuwe mogelijkheden of veranderingen in prestaties?

Dat lijkt er wel op. Volgens Google is de nieuwe interface 20% sneller dan de oude. Waar de laadtijden niet altijd even snel waren. Een leuke verbetering dus, zeker aangezien dit hand in hand gaat met handige grafieken en extra visuele verbeteringen.

Daarnaast zijn er een aantal nieuwe opties beschikbaar binnen de interface. Zo heb je nu een “dag en tijdstip” grafiek. Dit is een handig overzicht van alle meetbare prestaties per dag van de week. Je kunt dit ook bekijken per uur van elke dag in de week. Hierdoor krijg je een goed inzicht in de prestaties van jouw campagne per uur van de dag.

Dag en tijdstip Béta

Nieuwe extensie; de promotie-extensie

Er is ook een nieuwe extensie toegevoegd: de promotie-extensie. Het is nu mogelijk om door te linken naar een specifieke actie op je site. Dit kan positief zijn voor je click-through-rate.

Promotie extensie AdWords Béta

De ‘call bid adjustment is nog een nieuwe toevoeging aan de nieuwe interface. Dit zijn bodaanpassingen voor telefoongesprekken. Dit is vooral handig voor bedrijven die het liefst gebeld worden. Zo kun je een bodaanpassing instellen zodat de call-extensie vaker weer wordt gegeven bij een zoekopdracht.

Coming soon

Wat er momenteel nog niet is maar wel aan zit te komen in de definitieve versie, is de ‘landing page performance’ pagina. Deze pagina zal lijken op de advertenties en zoekwoorden pagina’s. Hier kun je inzicht krijgen over de prestaties van jouw landingspagina’s. Vooral voor mobiel is dit interessant.

Dat is dus “The new AdWords experience” in het kort. Behoorlijk wat verbeteringen, met nadruk op het visuele aspect. Het zal voor veel gebruikers even wennen worden om alles te vinden, voor mij ook. Gelukkig kunnen we nu nog terug naar de oude vertrouwde versie, maar het is misschien wel handig om er alvast aan te gaan wennen. Volgens verwachtingen zal Google in december 2017 de nieuwe interface van AdWords officieel invoeren. No way back!

Meer artikelen in je inbox?

(wij sturen max 6 mails per jaar)

Darko Stanisljevic

Online advertising specialist

Darko is de online advertising specialist van het team. Hij is verantwoordelijk voor het beheren en optimaliseren van de verschillende advertentie campagnes. Het analyseren van informatie en dit kunnen toepassen is wat online marketing zo interessant maakt voor hem. In zijn vrije tijd sport hij graag of kijkt hij een serie.

Alle artikelen van Darko »