Bij Elephant doen we dingen graag anders, en dat begint al bij hoe we ons team samenstellen. Recruiters? Die hebben we niet nodig. We bouwen al ruim een decennium aan een netwerk van top professionals. En wat blijkt? Bijna alle toppers die bij ons werken, kwamen binnen via een vriend of bleven hangen na hun stage. Dat is de kracht van een sterk netwerk en spot-on employer branding. In dit artikel duiken we in de essentie van employer branding en laten we zien hoe je dit rockt, stap voor stap.

Wat is employer branding?

Oké, even terugspoelen. Wat betekent ‘branding’ ook alweer? Kijk, overal online vind je er wel wat over. Maar het komt neer op hoe mensen jouw bedrijf zien – je imago, je aanbod, de hele ervaring. Dus, hoe voelt iemand zich bij het idee van jouw bedrijf? Daar haakt employer branding op in. Het is hoe jouw potentiële toptalenten jouw business bekijken: je werk, je producten, je diensten en ja, ook je klanten. Een breed concept, maar oh zo belangrijk.

Wat zijn dan de voordelen van een sterke employer branding?

En wat schiet je op met een steengoede employer branding? Nou, kijk:

  • Gerichtere sollicitanten; Je trekt precies die mensen aan die je wilt hebben. Als je bedrijf bekend staat als de place-to-be voor bepaalde talenten, dan komen ze vanzelf naar je toe. Dat scheelt een hoop tijd bij het uitzoeken van de juiste kandidaten.
  • Snellere invulling van vacatures; Vacatures vul je in no-time. Met een lijst van kandidaten die al passen bij wat je zoekt, zijn die lege plekken zo opgevuld.
  • Lagere recruitment kosten; Je bespaart een hoop op recruitment kosten. Een sterk merk bouw je op voor de lange termijn, en dat betaalt zich terug. Geen dure recruiters nodig; jouw merk doet het werk.
  • Gelukkige medewerkers; En je team? Die zijn dik tevreden. Want door te investeren in je merk, investeer je ook in hen. Blij medewerkers gaan niet snel weg, behalve als ze toe zijn aan een nieuw avontuur, natuurlijk.

Wat maakt employer branding nou zo lastig?

De term ‘employer branding’ klinkt misschien vaag en breed, en dat is ‘ie ook wel een beetje. Het lijkt soms een grote, wazige wolk waar je geen begin aan kunt knopen. Lastig om dan te bepalen wat je ermee moet of hoeveel budget je ervoor moet uittrekken, toch? Daarom wordt het vaak over het hoofd gezien. Je bent waarschijnlijk al bezig met dingen die je employer brand sterker maken, zonder dat je het doorhebt. No stress, ik ga je laten zien hoe je dit beestje bij de naam kunt noemen met een paar slimme stappen.

Eerst een overall strategie opstellen

Bij Elephant hebben we ook lange tijd vrij onbewust aan employer branding gedaan. Als klein bedrijf vonden we het altijd belangrijk om een goede connectie te hebben met de development communities in Nederland. We zijn hier oprecht in geïnteresseerd, waardoor we automatisch dicht bij onze ‘ideale’ kandidaten waren. Echter zijn we in het afgelopen jaar wel gestart met het concreet maken van onze strategie hierin. We hebben de volgende stappen genomen;

Stap 1: Doelgroepen bepalen

De eerste stap in onze strategie is het pinpointen van onze doelgroepen: wie willen we bereiken? Wat zoekt die ideale kandidaat in ons als werkgever? Voor ons betekent dit een focus op developers, designers en projectmanagers. Toch is dat maar een deel van het verhaal. We kijken ook naar talent in sales, marketing en office management, en naar stagiairs. We hebben per functie de unieke behoeften geanalyseerd. Het maken van persona’s hielp ons de verschillende doelgroepen nog scherper te krijgen.

Aan de slag met persona's

Stap 2: Een ‘employer branding’ propositie

Stap twee draait om onze unique selling points te definiëren: wat onderscheidt Elephant van de rest? We hebben uitgezocht wat ons aantrekkelijk maakt voor bijvoorbeeld een developer en wat iemand juist kan weerhouden om voor ons te kiezen. Het is cruciaal om dit duidelijk op papier te zetten, niet alleen voor heldere communicatie naar potentiële kandidaten, maar ook om te beoordelen of er een match is. De match gaat verder dan alleen vaardigheden; het gaat om gedeelde waarden en verwachtingen.

Schrijf de kernwaarden van het bedrijf op. Maak hierbij een opsomming met redenen waarom kandidaten beter in jouw bedrijf kunnen werken in plaats van bij de concurrent. Maak ook een lijstje met redenen waarom een kandidaat juist niet in jouw bedrijf moet komen werken. Wanneer je onzeker bent of deze redenen kloppen, kun je dit simpelweg met teamleden doornemen. Zij kunnen bevestigen of ontkrachten of dat de redenen zijn waarom zij hier zitten.

Stap 3: Een employee journey bepalen

We zijn inmiddels allemaal bekend met de customer journey (zo niet dan kun je er hier alles over lezen), maar niet met de employee journey. Zorg dat je hier in ieder geval bij stilstaat, maar het liefst heb je ‘m per persona (uit stap 1) uitgewerkt in een journey canvas. Met een employee journey schets je eigenlijk de fases die een kandidaat doorloopt. Dit helpt je bij het in kaart brengen van hoe en wanneer je jouw meest geschikte kandidaat het beste kunt bereiken, aantrekken, aan boord houden en hoe je er uiteindelijk ambassadeurs van maakt die ook naar de buitenwereld toe positief zijn over jou als werkgever. In een volgend blogartikel zal ik meer ingaan op het vormgeven van een employee journey.

Dit was het eerste deel van het tweeluik over employer branding. In de volgende blog zal Alen de employee journey verder uitdiepen (die staat inmiddels online en kun je hier lezen), zodat jij daar direct mee aan de slag kunt! Maak je Employer brand nog sterker met een werken-bij site. Bekijk de mogelijkheden van een werken bij website.

Chat
Samen sparren over employer branding?

Leuk! Neem dan contact met mij op.