Zo aan het eind van dit kalenderjaar blikken we traditiegetrouw terug op alles wat er in 2020 bij de kudde gebeurd is. Fabian de Jong neemt je nog een keer mee in de meest memorabele momenten, de hoogtepunten, mooie projecten en alle kansen en uitdagingen die we met beide handen gegrepen hebben. Ook kijken we met onze kersverse nieuwe aanvoerder van de kudde Jeroen alvast vooruit naar de toekomst. Wat gaat er veranderen en wat ga je daarvan merken? Lees mee!

Elephant’s Wintersport

“We begonnen 2020 goed. Met twaalf man en één vrouw sterk reisden we af naar het Oostenrijkse Ischgl om daar met elkaar te vieren dat we in 2019 onze targets gehaald hadden. Drie dagen lang sneeuw, zon, voor sommige leden van de kudde een sportieve beproeving en uiteraard af en toe een klein biertje. Het werd een lang en memorabel weekend waarin we een nog hechter team geworden zijn.”

Waar we het liever niet over hebben…

“In februari kwam dat virus, waarvan we in januari nog geen weet hadden, dan toch echt onze kant op. Het liefst zou ik het hele onderwerp compleet negeren, maar in een terugblik op 2020 is dat natuurlijk onmogelijk. Toch kies ik voor een positieve inslag. Want de coronacrisis leerde ons denken in creatieve oplossingen en dat leverde een mooie samenwerking met Dordrecht Marketing op. Samen met hen ontwikkelden we in no-time onder andere een pagina waarop lokale ondernemers, waaronder de horeca, een podium kregen om hun producten of diensten aan te bieden. Ook waren we nauw betrokken bij het succesvolle ‘In de Museumtuin’ en werkten we afgelopen maand nog aan de website van de ‘Dordtse Decemberdagen‘. Een knap staaltje omdenken vanuit alle partijen en daar ben ik trots op!”

Een mooie notering in de Emerce 100

“In april verscheen de Emerce 100: dé lijst met beste bedrijven in e-business. We stonden voor het eerst in de top tien van de lijst  ‘digital agency fullservice klein’. Dat we door dit gerenommeerde platform tot de beste bedrijven in onze categorie behoorden, is natuurlijk een hoogtepunt van afgelopen jaar. Komend jaar streven we naar een stijging op de lijst!”

Gave nieuwe projecten en aandacht voor bestaande klanten

“Het afgelopen jaar mochten we ons ook weer bezighouden met toffe projecten voor nieuwe en bestaande klanten. Er zijn er een aantal die ik wil uitlichten. Te beginnen met GoBright, waar we een uitgebreide strategische fundering hebben neergelegd en nu bezig zijn met een gloednieuwe website. Een ander noemenswaardig traject was samen met EFR en STAR. Voor deze twee Rotterdamse studieverenigingen ontwikkelden we een recruitmentplatform en dat werd Elephant’s grootste project. Tot slot zijn we momenteel druk bezig met een nieuwe website voor Globen. Daar gaan jullie in 2021 ongetwijfeld meer van zien. Ook leuk om te benoemen is dat we veel werk voor onze bestaande klanten hebben gedaan. We maakten prestatierapporten en focusten veel op UX-verbeteringen, deden kleine doorontwikkelingen en tilden bestaande websites een niveautje hoger. Het is natuurlijk altijd een compliment als klanten terug blijven komen.”

Heb je ons online gezien?

“Dat kan goed kloppen. We hebben hard ons best gedaan om aan onze online zichtbaarheid te werken. Met online marketing bureau Envoker hebben we veel geïnvesteerd in online advertising, onder andere op Facebook, LinkedIn en Google. Ook zijn we actief aan de slag gegaan met video. Zo volgden we een workshop ‘zakelijk vloggen’ bij LEF Media (helaas hebben niet alle vlogs het wereldwijde web gehaald…) en maakten we case video’s met Beeldspraak.”

Wij delen onze kennis

“Niet alleen in videovorm, maar ook met geschreven tekst hebben we weer ons best gedaan om zichtbaar te zijn. We publiceerden tientallen blogs en cases, geschreven door bijna alle leden van de kudde. Ieder over zijn of haar eigen expertise. Kennisdeling is voor ons belangrijk, we zeggen niet voor niets altijd #samengroeien. Mijn drie favoriete blogs van afgelopen jaar:

  1. Hoe herken je een goede API van Martijn
  2. Stagelopen bij Elephant: hoe leuk is dat? van Arno
  3. Budgetbeheer in (digitale) projecten van Fabian

Verder ontwikkelden we ook drie waardevolle whitepapers (over het BMC, persona’s ontwikkelen en de customer journey), bliezen we onze nieuwsbrief nieuw leven in én waren er een aantal leden van de kudde te horen in de podcast ‘Digitaal Bijpraten’ van onze eigen Alen en Jeroen.”

Mijn stokpaardje: ons vacature framework

“Je kunt het bijna niet gemist hebben zo enthousiast ben ik er de laatste maanden over geweest. In oktober lanceerden we ons zogenaamde vacature framework. Ik schreef er hier al een uitgebreide blog over, maar in een notendop: met dit vacature framework springen we in het gat tussen marketing en HR. Employer branding (daar schreef Alen trouwens een blog over) is belangrijker dan ooit en ons framework zorgt ervoor dat zowel HR als marketing tevreden zijn over het proces van nieuwe werknemers aantrekken. HR omdat ze heel gemakkelijk vanuit hun eigen systeem kunnen werken en marketing omdat alles automatisch weergegeven wordt in de volledige huisstijl van het bedrijf. Een oplossing die wij zelf bedacht en ontwikkeld hebben en daar ben ik uiteraard ontzettend trots op.”

De directiewissel

“En dan het nieuwtje dat we vorige week naar buiten brachten en waar we het afgelopen jaar achter de schermen heel druk mee zijn geweest. Alen en ik dragen het directiestokje over aan Fabian van den Houten en Jeroen Romeijnders. Deze twee mannen gaan vanaf 2021 de dagelijkse leiding van Elephant op zich nemen. Jeroen als commercieel directeur en Fabian als operationeel directeur.” Meer over lezen? Dat kan hier!

Ging er dan helemaal niets fout?

“Natuurlijk wel. Toen we aan 2020 begonnen hadden we absoluut niet verwacht dat het een jaar van afstand, digitale borrels, thuiswerken en allerlei beperkingen zou worden. Voor een bureau als Elephant, waar gezelligheid en persoonlijk contact hoog in het vaandel staat, was het best even slikken en schakelen. We waren van plan om bijvoorbeeld toffe meet-ups te organiseren, we wilden met onze klanten naar interessante events, we moesten feestjes en BBQ’s afgelasten, onze jaarlijkse goede-doelen-dag viel in het water en ook bedrijfsuitjes en teambuilding bleken ongeveer onmogelijk. Maar wat in het vat zit verzuurt niet zeggen ze toch?”

Volgend jaar

“Mijn rol gaat behoorlijk veranderen dus voor een kleine blik in de toekomst ben je bij mij niet aan het juiste adres. Toch wil ik nog wel even kwijt dat ik veel vertrouwen heb in de nieuwe directie. Wat zij voor ogen hebben, de frisse inzichten en de stappen die zij gaan nemen zijn veelbelovend en dat gaat de kudde absoluut ten goede komen. Op de achtergrond blijf ik uiteraard betrokken en ik beloof je bij dezen: in 2021 ga je sowieso weer van me horen!”

Jeroen Romeijnders

Per 1 januari 2021 is Jeroen Romeijnders de nieuwe commercieel directeur van Elephant. De perfecte man om bij te checken wat zijn plannen voor volgend jaar zijn. “Volgend jaar wordt het jaar van de diepgang. We willen veel professionaliseren, zowel in het proces als in de opdrachten die we doen. Dit is nodig om voorop te blijven lopen in de markt en dit zien we dan ook als een belangrijke uitdaging. Verder gaan we ons focussen op UX, dus echt op gebruikersgemak. We merken namelijk dat elke digitale oplossing daarmee te maken heeft en dat het ook steeds belangrijker wordt. Een belangrijke voorwaarde om dat voor elkaar te krijgen, is uitbreiding van de kudde op dat vlak. Genoeg mooie plannen dus. To be continued…”