Geen ontkomen aan: ook bij Elephant hebben we te dealen met (de gevolgen van) de coronacrisis. Hoe doen we dat? Fabian en Jeroen nemen je mee.

Fabian de Jong l oprichter en digitaal strateeg

“Een maand geleden stippelde ik nog rustig de rest van het jaar voor Elephant uit. Persoonlijk had ik eind maart een wintersport in het vooruitzicht en zakelijk stonden er in april heel wat evenementen op de planning. Maar nu sta ik niet bovenop een berg, maar op Nederlandse bodem, middenin de grootste humanitaire en financiële crisis sinds de start van Elephant.”

Rustig blijven

“Dat vraagt om een nieuwe kijk op de gehele bedrijfsvoering. Zowel maatschappelijk, praktisch als bedrijfseconomisch. Het eerste wat Alen en ik besloten is rustig te blijven, maar wel te handelen. Gelukkig voor onszelf zitten we niet in de hoek waar de eerste klappen vallen. We hebben geen medewerkers in risicogroepen en ook niemand in de directe omgeving heeft een grote kans op gezondheidsproblemen door COVID-19. Daarnaast gaan de meeste geplande projecten bij ons gewoon door en is er een redelijk normale stroom van inkomsten. Dit geldt niet voor al onze klanten. Sommigen van hen worden hard geraakt. Maar ook andere ondernemers om ons heen hebben het gelijk zwaar.”

De tooling

“Hoe gaan we daarmee om? Hoe zorgen we dat alle medewerkers goed aan het werk kunnen? Hoe blijven we efficiënt werken? Welke klanten kunnen we steunen en op welke manier? Maar hoe blijven we financieel ook gezond? Het voordeel voor een bedrijf zoals wij is dat we natuurlijk al redelijk gewend zijn digitaal en online te werken. Veel tools voor samenwerking waren er al, deze worden door deze periode alleen maar meer en beter benut. Niemand zit zich dus (thuis) te vervelen en iedereen is behoorlijk op de hoogte van wat er speelt en weet waar ze de juiste informatie moeten vinden. Thank God for Slack, Google suite, Harvest, Forecast, Zendesk en alle andere tools die we gebruiken.”

Teamgevoel

“Meer gevaar in deze periode van afzondering zit in het verlies van motivatie en het verdwijnen van het teamgevoel. Een uitdaging waar we wel mee bezig zijn, maar nog niet de perfecte oplossing voor hebben. Al heb ik persoonlijk in mijn leven nog nooit zoveel gebeeldbeld (is dat een woord?) en is een vrijdagmiddagborrel via Hangouts met kids op schoot ook best grappig. Wij doen er alles aan om de verbinding te behouden en ik voel stiekem al een leuke BBQ met een goed feest aankomen zodra alles weer veilig is.”

 

Hand op de knip

“Dan de grote vraag, hand op de knip of juist nu volop investeren? Het antwoord ligt natuurlijk in het midden. Ja, je moet voorzichtig zijn en geen extreme uitgaven doen. Maar als het kan is juist nu het moment om wel te investeren. Eigenlijk om twee redenen. Als de rest stil gaat staan kun je ze inhalen, zeker op het gebied van marketing en zichtbaarheid. Ondanks dat potentiële klanten wellicht hun beslissing nu niet direct nemen, wordt er echt nog wel georiënteerd op (digitale) partners. En het kan heel hard gaan zodra de wereld weer ‘open’ is.”

Vakanties boeken en online shoppen

“Daarnaast maken we de crisis met zijn allen nog zwaarder als we nu niet investeren. En dat is echt helemaal niet nodig. Als samenleving gaan we namelijk toch echt wel verder. Consumenten gaan straks massaal weer vakanties boeken, de horeca krijgt een prachtig openingsweekend en nu zit stiekem al half Nederland online te shoppen voor tuinmeubilair, zomeroutfits en zonnebrillen (tussen het werken door). Maar laat je niet door mij overtuigen over hoe belangrijk marketing in tijden van recessie is, luister gewoon naar professor Fons van Dyck.

Daarom zullen wij bij Elephant juist niet de marketingbudgetten terugschroeven. Wel zullen we een stapje extra moeten zetten, want het gaat gewoon lastiger worden om projecten binnen te halen.”

Jeroen Romeijnders l Digitaal strateeg

“Dat we een lastige tijd tegemoet gaan was voor mij persoonlijk wel even slikken. Laten we voorop stellen dat gezondheid boven alles gaat en dat wij zeker niet de eerste klappen opvangen binnen onze branche, maar het doet wel een beetje pijn om sommige mooie plannen en ideeën voor 2020 in de koelkast te moeten zetten. Het is daarentegen onwijs tof om te zien wat een crisis als dit doet met branches zoals bijvoorbeeld het onderwijs. Van de eerste stappen in een digitale wereld naar compleet omschakelen om leerlingen digitaal te kunnen voorzien in hun leerbehoefte. Een ander voorbeeld zijn restaurants die plotseling moeten sluiten en binnen no-time middels een afhaalloket of bezorgdienst (op de fiets in onze binnenstad) maaltijden zijn gaan verzorgen. Chapeau!”

Tijd om na te denken

“Een ‘positief’ gevolg van een lege agenda doet stiekem ook best goede dingen. Vanuit salesperspectief, maar ook bedrijfsbreed. In de waan van de dag ben je normaal gesproken van afspraak naar afspraak aan het rennen terwijl je eigenlijk eens stil zou moeten staan bij een aantal belangrijke vragen. Waarom doen we wat we doen? Wat bieden we precies als digitaal bureau? Wat verwachten klanten nou van ons? Ook kan ik deze tijd goed gebruiken om eens door het CRM te lopen en de verloren deals te analyseren; waarom kiezen opdrachtgevers niet voor ons en wat hadden we anders en/of beter moeten doen om wel te winnen? Kortom: we zijn op zoek naar een nog betere propositie!”

Nieuwe oplossingen

“Naast het feit dat we nog beter kunnen kijken naar onze propositie, zijn we ook bezig om wellicht in de toekomst enkele standaardoplossingen aan te bieden voor specifieke branches. Door al enkele jaren actief te zijn in een aantal branches, hebben we enorm veel kennis en kunde opgebouwd. Dit kunnen we naar onze mening nog veel breder uitzetten in de markt.”

Beeldbellen… zonder gevoel

“Gelukkig leven we in een wereld waarin we gemakkelijk met elkaar kunnen verbinden via FaceTime, Hangouts of Skype. Dat zorgt ervoor dat we zeker nog stappen maken voor onze klanten, van het uitwerken van voorstellen tot aan een virtuele enthousiaste kick-off meeting via Hangouts. Maar dat wat wij juist zo belangrijk vinden – een persoonlijk klik en elkaar toch even in de ogen aankijken – is af en toe best lastig vanaf de laptop. Ik merk aan mezelf hoe ik het al snel mis om lekker op pad te gaan langs enthousiaste ondernemers die trots over hun bedrijf vertellen. Hopelijk kunnen we dat snel weer vervolgen.”

Ondersteunen vanuit Elephant

“Op LinkedIn zie ik ondertussen onwijs veel goede initiatieven ontstaan. De huidige situatie biedt legio nieuwe kansen. Zelf zou ik jou als ondernemer, marketeer of e-commerce manager juist nu kunnen ondersteunen bij het (digitaal) doorstaan van deze uitdagende periode. Tegelijkertijd heb jij als ondernemer, marketeer of e-commerce manager waarschijnlijk meer tijd in de agenda vrij om eens na te denken over je propositie, de doelgroep die je aan het bedienen bent en of je website, webshop of webapp nog wel past bij jouw ambities. Daar zou ik graag mijn vrijgekomen tijd in willen investeren. Anderen op weg helpen en met elkaar sparren en nadenken over bijvoorbeeld persona’s, de customer journey of de kernwaarden van het bedrijf. Samen groeien in corona-tijd. Een moeilijke maar ook hele mooie uitdaging.”

Verder praten?

“Tuurlijk, leuk! Ik hoor graag eens wat je uitdagingen zijn en hoe ik (of wij) daar op een laagdrempelige manier mee kunnen ondersteunen. Vaak kan je met de juiste tools, templates en/of uitleg al zelf aan de slag!”