Vorige week donderdag vond op ons kantoor in Dordrecht de eerste e-commerce meetup plaats met als thema ‘groeien met e-commerce’. Met een groep van vijftien geïnteresseerden doken we in thema’s als marketplaces, datagedreven customer journey’s en B2C e-commerce. E-commerce is namelijk al lang niet meer alleen voor retailers. Producenten, merken maar ook B2B organisaties behalen steeds vaker groei door e-commerce op de juiste manier in te zetten.

Divers gezelschap

Tussen negen en half tien druppelden de eerste bezoekers binnen. Koffie, thee, een kort praatje en een plekje zoeken. We zien een heel divers gezelschap maar iedereen heeft een ding gemeen: ze staan voor enorm veel uitdagingen op het gebied van e-commerce en hopen gedurende de meetup meer informatie te verkrijgen over de onderwerpen die ze het meest aanspreken. Na een kort welkomstwoordje van organisator Alen, stellen alle aanwezigen zich voor en kunnen we echt beginnen.

Marketplaces

De eerste spreker van de ochtend is Thijs Verhoef. Thijs is eigenaar van BRANDSOM en gespecialiseerd in verkopen via marketplaces. Heel simpel gezegd: hij helpt bedrijven om hun producten via platformen zoals Amazon en Bol.com te verkopen. We krijgen een interessant verhaal te horen over de impact van marketplaces (die is groot) en de trends (zoals verkopen via Instagram).

Eigen shop of marketplace?

Ook vertelt Thijs over de verschillende strategieën die marketplaces hanteren, bijvoorbeeld Amazon, die heel erg gericht is op het gebruiken van de zoekfunctie op hun site. Hij sluit zijn verhaal af met een drietal praktische tips: maak het jezelf niet te moeilijk, inventariseer goed wat je intern al hebt qua kennis en kunde en kies om te beginnen een relatief gemakkelijke marketplace zoals Bol.com. Op de vraag vanuit het publiek of je beter kunt investeren in je eigen shop of in marketplaces antwoordt Thijs overtuigd: investeer in marketplaces.

300% groei door e-commerce

“Als mensen je niet kennen gaan ze je ook niet zoeken.” Het zijn de woorden van Rob van Gent, een e-commerce specialist met meer dan 15 jaar ervaring. Rob neemt de aanwezigen mee in zijn succesverhaal bij Goosecraft waar hij de omzet met 300% liet groeien. Tijdens zijn talk benadrukt hij meerdere keren dat het van groot belang is om als merk aan een verhaal te bouwen. Je moet wat te vertellen hebben, merken moeten zichzelf zien als publishers en er moet geïnvesteerd worden in het opbouwen van community’s. De bijdrage van Rob is inspirerend en onderstreept de impact van online zichtbaarheid en storytelling.

Online versus retailer

Nadat de aanwezigen bijna een uur naar Rob geluisterd hebben, is er tijd voor het stellen van vragen. Een omzetgroei van 300% door e-commerce, daar willen we het fijne van weten. Hoe zit het met de verhouding online versus retailer? Toch wel investeren in een eigen shop? En hoe ziet de toekomst van het retaillandschap eruit? We krijgen te horen hoe de online conversie steeg nadat er wat optimalisaties in performance en de checkout van de website doorgevoerd waren. Ook vertelt Rob dat hij vermoedt dat retail nog enorm gaat veranderen en dat er de komende jaren behoorlijk wat moed en durf van de e-commerce marketeers en ondernemers gevraagd wordt.

Datagedreven customer journey’s

Na de lunch, die geweldig verzorgd werd door onze huisbakker Nobels Brood, is het de beurt aan Nienke Aarsen van Datatrics. Zij neemt ons mee in een interessant verhaal over datagedreven gepersonaliseerde customer journeys. Hoe kun je met behulp van data en personalisatie de complete customer journey aan elkaar ritsen? Hoe werkt het systeem van Datatrics? “Het is geen marketing automation. We werken namelijk niet met vooraf uitgestippelde routes die een bezoeker kan afleggen. Datatrics werkt op basis van machine learning en kijkt echt naar een individu. Als iemand op een webshop komt, dan gaat het systeem zo’n bezoeker herkennen op basis van demografische gegevens, zoekopdrachten, navigatie door de website, enzovoorts. Dat is de basis voor de content die getoond wordt. Is iemand gevoelig voor het overtuigingsprincipe schaarste, dan is dat wat we laten zien. Is iemand meer gevoelig voor reviews? Dan krijgt diegene dat onder ogen. Het werkt ook door in e-mail. Niets zo suf als een nieuwsbrief ontvangen met producten die je onlangs hebt aangeschaft. Datatrics voorkomt dat.”

Vanaf welke conversie?

Logischerwijs is iedereen benieuwd naar wat de resultaten zijn en hoeveel data – oftewel conversies – er gemeten moeten worden voordat het werkt. Kortom: is het enkel geschikt voor grote sites en shops of werkt het ook voor kleinere spelers? “Het verzamelen van data kost ongeveer een maand en met ongeveer 800 conversies zien we een conversiestijging van 15 procent. Het minimaal aantal conversies is wel vier- tot vijfhonderd. Anders kan het systeem niet leren.” En met welke systemen kan datatrics koppelen? “Met heel veel systemen. Ook met marketplaces? Nee, dat niet. Marketplaces kunnen jouw e-commerce absoluut ondersteunen, maar ik zou zeggen: focus je op je eigen shop. Daar valt nog genoeg winst te behalen.”

De reacties

Na afloop van de talks zoeken de aanwezigen elkaar op. Er wordt nagepraat en verder gediscussieerd. Inmiddels zijn we een week verder en is alle informatie geland. Gelukkig blijven de meningen positief. “Een leuke en leerzame meetup”, “fijn om vakgenoten gesproken te hebben” en “een goede mix van praktische info en ervaringen van anderen” waren een aantal reacties die we terug kregen. Of er ook nog tips voor een volgende meetup waren? Uiteraard. Zowel qua topics (bijvoorbeeld de impact van de platformeconomie) als qua doelgroep (meer focus op B2B). Daar gaan we zeker mee aan de slag!

Terugblik vanuit host en tevens digitaal strateeg Alen:

Het doel van deze meetup was om deelnemers te inspireren en kort mee te nemen in de toekomst van e-commerce. Mijn gevoel zegt dat dit wel gelukt is. We zien nog zeker ruimte voor verbetering en gaan met het team aan de slag om onze volgende meetups nog beter in te richten! Kortom: we kijken terug op een gezellige, inspirerende en informatieve dag en het is wat ons betreft zeker voor herhaling vatbaar.