Nog een paar uur en dan zit 2019 erop. Uiteraard kan een terugblik niet ontbreken. Wat waren de hoogtepunten? Welke projecten vonden we tof om te doen? Hoeveel feestjes hebben we gevierd? Ook kijken we graag vast een beetje vooruit. Wat staat er het komende jaar op de agenda? Wat gaat er veranderen? En wat kun je van ons verwachten? Fabian neemt je mee.

Het begin van 2019 stond in het teken van de lancering van onze nieuwe propositie en het ontwikkelen van een nieuw logo, een nieuwe huisstijl en een nieuwe website. Dat hele proces was best spannend, want we moesten onszelf herpositioneren in een hevig concurrerende markt. Gelukkig is dat allemaal goed verlopen.

Verder lezen: Van full-service naar digitaal bureau

Een kleine fast forward naar de zomer. Toen bestond Elephant tien jaar. Dat hebben we natuurlijk goed gevierd. Samen met (oud)medewerkers, partners en klanten genoten we van ons eigen foodtruckfestival. Zeer geslaagd en gezellig feestje (als je het ons vraagt).

Verder lezen: Elephant bestaat 10 jaar

Aan het einde van de zomer, toen de feesten en partijen afgelopen waren en de kudde weer terug was van een welverdiende zomervakantie, hebben we ons ingezet voor Stichting voor Sara. In een tijdsbestek van twaalf uur werkten we met een team van dertig man tegelijk aan een nieuwe website inclusief huisstijl, video, fotografie en animaties. Die dag was echt ontzettend gaaf. Er werd keihard gewerkt maar we hadden ook heel veel lol met elkaar. Ik ben heel trots op het eindresultaat.

Verder lezen: Elephant voor sara

Natuurlijk kan ik onze mooie klanten niet onderbelicht laten. Ook in 2019 hebben we weer aan een aantal hele toffe projecten gewerkt. Het zijn er teveel om op te noemen, maar ik zal er een paar – waarvan je ook de case op onze site kunt vinden – uitlichten.

Train More | Voor TrainMore ontwikkelden we een nieuwe website in WordPress, inclusief inschrijfgedeelte in Laravel en een koppeling met het backoffice systeem Gymmanager.

Fortune Factory | Een ander project waar ik met een goed gevoel op terugkijk is Fortune Factory. Hun verkoopkanaal hebben we echt een impuls gegeven en naar het niveau van 2019 getild.

Dordrecht Marketing | De laatste in het rijtje is Dordrecht Marketing. We zijn al heel lang partners en ook het afgelopen jaar mochten we weer aan twee projecten werken: Centrum Dordrecht en Beeldbank Dordrecht. Ik ben trots op dit eindresultaat maar zo mogelijk nog trotser op de goede band en prettige samenwerking die we hebben.

Dan het laatste maar niet het minste onderwerp: de herinrichting van het team. In 2019 verwelkomden we een aantal nieuwe olifanten (Kim, Fabian, Anouk, Jeroen, Esley en Geert) maar namen we ook afscheid van een aantal vertrouwde gezichten. Een van die afscheidnemende collega’s wil ik (nogmaals) benoemen: Tommy. Met zijn vertrek verliest Elephant een stabiele factor en een fijne collega. Gelukkig worden zijn werkzaamheden overgenomen door twee nieuwe leads, namelijk Martijn en Geert.

Verder lezen: Wisseling van de wacht

Tommy schreef trouwens een hele leuke trip down memorylane: check hem hier!


Goed, genoeg over 2019, tijd om vooruit te blikken. Want ook in 2020 gaan we niet stilzitten en barsten we van de mooie plannen.

Fabian

Beginnen we weer bij die (nieuwe) propositie en merkbelofte: die willen we nog meer dan we nu al doen waarmaken door op strategisch bedrijfsniveau de vertaling te maken naar alle digitale mogelijkheden. Graag zouden we nog meer bedrijven uit het midden- tot hoogsegment, middels workshops en strategische sessies, helpen bij het definiëren van de klantreis of het bedrijfsmodel. Dit soort sessies dragen vervolgens bij aan het ontdekken van kansen op het gebied van digitalisering in de breedste zin van het woord. We schreven hier al twee handige whitepapers over:

Een logisch gevolg van het ontdekken van deze kansen, is het zoeken naar en vinden van de juiste partners om dit allemaal voor elkaar te krijgen. Hierbij kun je denken aan online marketingbureaus, designers en specifieke softwarepakketten voor het maken van allerlei koppelingen. Maar het belangrijkste is natuurlijk het niveau van onze eigen oplossingen. Dat is de afgelopen jaren al enorm gestegen en het is uiteraard de bedoeling dat die stijgende lijn in 2020 gewoon wordt voortgezet. Dit gaan we onder andere doen met slimmere aanpakken op het gebied van UX, maar we blijven ook gewoon de stabiele, flexibele en betrouwbare oplossingen maken zoals je die van ons gewend bent.

Al die plannen hebben geen kans van slagen als we ons intern niet blijven ontwikkelen. Dus ook dat staat op de kalender. We krijgen nieuwe mensen op nieuwe plekken, bijvoorbeeld Martijn en Geert die verantwoordelijk worden voor het technische gedeelte en hier ook meer structuur in gaan aanbrengen. Maar ook Jeroen, die op het gebied van business development een grote bijdrage moet gaan leveren.

Verder lezen: nog een nieuwe aanwinst bij de kudde

We willen dus een gezonde groei realiseren, maar zoals we dat eigenlijk altijd al doen: gestaag en met beleid. We maken geen extreme sprongen, zodat we onze mooie klanten kunnen garanderen dat ze blijven krijgen wat ze van ons gewend zijn, namelijk persoonlijke service, kwalitatief goede oplossingen (stabiel en betrouwbaar) en vooral een hele prettige samenwerking. Want de projecten die we aangaan moeten niet alleen voor ons als kudde maar ook zeker voor de klant een groot plezier zijn. Ik wil dat zij het leuk en gezellig vinden met ons.

Investeren in de relaties met onze klanten is dus belangrijk. En hoe kunnen we dat nou beter doen door onze kennis te delen en de klanten onderling te laten netwerken? Het afgelopen jaar hebben we onze eerste (succesvolle) meetup georganiseerd, met als thema e-commerce, en ook in 2020 staan er nieuwe meetups op de agenda. Verder gaan we natuurlijk door met het schrijven van inhoudelijke blogs en zullen we ook middels video meer diepgang zoeken. Tot slot zullen we klanten uitnodigen bij grotere (toonaangevende) events, zoals we onlangs met een aantal klanten de Customer Data Conferende van Frankwatching bijwoonden.

 

Het laatste focuspunt voor het komende jaar is het optimaliseren van onze interne processen. Een mooi voorbeeld hiervan zijn Jeroen en Alen die zich momenteel al bezighouden met alles rondom sales, om dit voor zowel onszelf als voor de (potentiële) klant nog beter te laten verlopen. Tegelijkertijd zijn Anne en Fabian druk bezig met het verbeteren van het proces rondom support. Het doel daarvan is dat we nog efficiënter gaan werken en dat het serviceniveau nog hoger komt te liggen. Ook streven we naar meer inzicht voor de klant.

We gaan aan de slag met een zogenaamd klantenportal waarin onze klanten heel eenvoudig alle benodigde informatie –  bijvoorbeeld facturen, een kick-off document en de voortgang van een project – kunnen inzien.

Je proeft het ongetwijfeld: genoeg ambities. Maar het allerbelangrijkste is wel dat ook in 2020 het typische Elephant-karakter blijft. Dat iedereen zich nog altijd heel welkom voelt bij ons op kantoor. Dat jullie welkom zijn voor een goed gesprek, een discussie, een kop koffie of (op vrijdagmiddag) een biertje.

Fijne jaarwisseling en laten we in 2020 samen groeien!

Team Elephant
Chat
Namens Elephant een mooie jaarwisseling

... en wie weet gaan we in 2020 samen groeien!