Een revolutie van social media

Social media, een revolutie

Fabian de Jong

Social media. We doen het allemaal, maar zien nog niet de enorme kracht ervan. We zitten iedere dag wel minuten en soms uren op Facebook, Twitter of LinkedIn. Sterker nog, zeker 75% van de lezers van dit artikel zijn hier gekomen via een social network. Het wordt een steeds groter onderdeel van ons leven. Dit betekent ook dat het commercieel gezien steeds interessanter wordt om gebruik te gaan maken van social media.

Denk nu niet aan simpelweg adverteren op Hyves of Facebook. Want hier zit niet de kracht van social media. Het is de interactie die het een krachtig middel maakt. De gebruiker kan feedback geven, iets aanraden aan andere gebruikers of het juist afraden. En mensen vertrouwen meer op de feedback van anderen dan op advertenties. Logisch, wat zou jij doen? Dus het levert meer op om worden aangeraden door iemand aan vijf mensen dan die zelfde mensen vijf mensen jouw advertentie te tonen.

Het grootste netwerk aller tijden

Daarnaast als je vijf mensen een advertentie laat zien heb je slechts vijf mensen bereikt. Als vijf mensen jou aanraden wordt dit gezien door vijf netwerken in plaats van vijf mensen. Je bereikt direct veel meer mensen.

Jaren lang wordt er al door netwerk guru’s geroepen dat je iedereen op de wereld kent via 6 schakels. Social media heeft dit veranderd. Er zijn nu nog maar 5 schakels nodig. En volgens sommigen kan iedereen met verbinding tot internet binnen 3 of 4 schakels aan elkaar gelinkt worden.
LinkedIn is een mooi voorbeeld hiervan. Het geeft weer hoeveel directe connecties (bij mij 54) je hebt en aan hoeveel mensen je via via bent gelinkt (bij mij 278.689 via 3 schakels). En hoe meer mensen zich aanmelden, hoe sneller en exponentiëler deze netwerken groeien.

Groei

Social media groeit en groeit. Denk maar aan de snelst groeiende websites van de laatste jaren; Facebook, Hyves, Youtube, Wikipedia, Twitter. Daarnaast hebben steeds meer ‘gewone’ websites social media functies of gadgets. De gebruiker kan steeds meer en doet steeds meer.
Kijk niet langer de andere kant op! Start je social media marketing campagne en groei mee.

Niet overtuigd van social media? Kijk en huiver…