Social media planning tips deel 1

Social media planning deel 1: 5 voordelen van het maken van een social media planning

Fabian de Jong

Het van tevoren nadenken over wat en wanneer je gaat posten via je social media kanalen bespaart tijd en geeft duidelijkheid. Het daadwerkelijk inplannen van deze posts is nóg handiger. Vandaag delen we 5 belangrijke voordelen van het maken van een social media planning en bijbehorende tips!

5 belangrijke voordelen van het maken van een social media planning:

  • Het zorgt voor een consistente tone-of-voice
  • Het tekort aan communicatie via social media wordt van tafel geveegd
  • Het creëert overzicht van (en reflectie op) de sociale media activiteiten
  • Het zorgt voor een vast ritme
  • Last but not least: de social media marketing van jouw bedrijf krijgt meer aandacht én meer inhoud

1. Eén tone-of-voice

Het aanhouden van een bepaalde tone-of-voice helpt bedrijven bij het consistent zijn in taalgebruik op social media en blijft zeker niet onopgemerkt. Wanneer de tone-of-voice van een bedrijf herkenbaar en persoonlijk is, is de kans groter dat klanten meer vertrouwen hebben in de organisatie. Het doel is hier niet om een opvallende, pakkende taal te creëren, maar om je bedrijf op te laten vallen door de ongedwongen en authentieke conversaties.

Wat dit met een social media planning te maken heeft? Wanneer je online posts van tevoren maakt en inplant, kun je de tone-of-voice beter implementeren én controleren. Hoe meer je tijdens deze fase zorgt voor samenhang, hoe sterker de tone-of-voice.

Het belang van de juiste tone-of-voice bij een social media stategie

De juiste tone-of-voice stel je vast na het analyseren van:

  • De bedrijfscultuur (welk verhaal wil je vertellen?)
  • De doelen (wat wil je bereiken?)
  • Het publiek (tegen wie heb je het?)

 2. Dag, social communicatietekort

Veel social media posts gebeuren ‘in het moment’. Denk hierbij aan een Instagram foto van een persevenement dat je direct na het maken plaatst, of het updaten van je Facebook-pagina met een post over een leuke business meeting die je net hebt gehad. Wanneer je hier géén tijd voor hebt op dat moment, blijven deze posts vaak uit. Door vooruit te plannen kun je jezelf aan deze posts herinneren of mogelijk een collega betrekken bij het plaatsen.

 3. Social media overzicht (én verbetering)

Het bijhouden van een social media planning geeft de mogelijkheid om alle activiteiten makkelijk te overzien. Ook kun je op deze manier eenvoudig reflecteren op de posts, met als doel: het verbeteren van de social media marketing. Hoe zag de frequentie van de posts eruit, en was de tone-of-voice in orde? Is het niet zoals het moet zijn, dan kun je hier rekening mee houden bij de verdere planning.

 4. Een vast ritme

Een vast ritme aanhouden op social media is belangrijker dan het lijkt. Het geeft klanten en volgers een duidelijk beeld van wat ze online van je kunnen verwachten, vooral wanneer het om frequentie gaat. Vaste posts zorgen hiernaast voor meer interactie en betrokkenheid. Ook komt jouw business betrouwbaar en loyaal over. Maar hoe vaak moet je dan precies posten en op welke kanalen? Hier vertellen we meer over in deel 2 van de ‘social media planning’ serie.

5. Meer aandacht, meer inhoud

Naast dat het fijn is om snel te kunnen zien wat je de afgelopen tijd hebt gepost, is het ook handig om te weten wat er nog allemaal aan komt. Plannen brengt overzicht, en overzicht voorkomt dat belangrijke posts je ontgaan. Denk hierbij aan tijdgevoelige content. Belangrijke updates over bijvoorbeeld lanceringen of veranderingen binnen het bedrijf kunnen van tevoren ingepland worden en hierdoor altijd op het juiste moment geplaatst worden. Zo blijven je klanten en volgers op de hoogte van wat écht belangrijk is.

Tijd van Facebookpost

Het maken van een social media planning kan je helpen bij het professionaliseren van de social media marketing van jouw bedrijf. De 5 bovengenoemde voordelen spelen hier dan ook een grote rol bij. Een tip van ons: probeer een planning te maken die bij jou, je bedrijf én je publiek past zodat je er het maximale uit kunt halen.

Volgende week vertellen we meer over hoe je zelf een social media planning kunt maken. Ook bevat het volgende blogje een handig sjabloon dat je kunt gebruiken bij het inplannen van jouw social media uitingen.