Hoe maak je een goed social media overzicht?

Social media planning deel 2: hoe maak je een goed social media overzicht?

Fabian de Jong

Het inplannen van social media activiteiten brengt veel voordelen met zich mee. Hier schreven we vorige week over in het blog Social media planning deel 1: 5 voordelen van het maken van een social media planning. Vandaag vertellen we meer over hoe je deze planning kunt maken en waar je rekening mee moet houden.

Waar beginnen?

Waar moet je beginnen bij het opstellen van een social media planning? Simpel: bij het bepalen van de ideale verhouding voor de inhoud die je wilt delen. Hoe ziet bijvoorbeeld de verdeling van 10 Facebook posts eruit? Hoe vaak deel je eigen content en hoe vaak deel je content van anderen? Er zijn een aantal bekende verhoudingen die getest zijn via social media. Hieronder vind je drie voorbeelden:

De 4-1-1 regel

De 4-1-1-regel is geïntroduceerd door Andrew Davis (marketing guru en auteur) en Joe Pulizzi (oprichter Content Marketing Institute en auteur) en ziet er als volgt uit:

  • 4 relevante, originele posts van anderen
  • 1 retweet voor iedere ‘zelfpromotie’ tweet

De 4-1-1 regel is over het algemeen gericht op Twitter en geeft de kans om bewustzijn te creëren over je bedrijf en contact te onderhouden met volgers zonder opdringerig te zijn.

Social media verhouding voorbeeld

De 5-3-2 regel

De 5-3-2- regel, ontwikkeld door T.A. McCann (oprichter van onder andere RivalIQ.com), ziet er net iets anders uit:

  • 5 posts met content van anderen
  • 3 posts met eigen content
  • 2 persoonlijke status updates

Het doel van deze verhouding is om content van anderen, van je eigen bedrijf én persoonlijke updates zo goed mogelijk met elkaar te vermengen. Let op: het is geen verhouding die je dagelijks hoeft toe te passen (door 10 keer per dag te posten), maar die je gebruikt voor de verhouding van 10 posts in het algemeen.

The Golden Ratio

The Golden Ratio is ontwikkeld door Rallyverse.com en heeft een focus op zo min mogelijk ‘over jezelf praten’. De verhouding ziet er als volgt uit:

  • 30 procent owned
  • 60 procent curated
  • 10 procent promotion

Deze verhouding lijkt erg op de 5-3-2 regel, maar is toch net wat anders. Naast de content van anderen en eigen content maakt deze verhouding plaats voor 10% promotie, wat neer komt op calls-to-action.

Een tip van ons: probeer de verhoudingen vooral uit om er achter te komen wat voor jouw bedrijf werkt. Je kunt natuurlijk altijd een eigen twist geven aan deze verhoudingen.

De ideale social media frequenties

Na de eerste stap, het bepalen van de content verhouding, is het tijd voor de tweede stap: het bepalen van de ideale frequentie voor het posten op je social media kanalen. Elk bedrijf heeft een andere doelgroep waardoor de ideale frequentie voor jouw bedrijf kan afwijken.

Uit het onderzoek van Buffer, over hoe vaak je het best kunt posten op social media accounts, bleek dat er een duidelijke link bestaat tussen hoe vaak je post en de interactie op de posts. Voor de interactie op jouw social media kanalen is het handig om de onderstaande richtlijnen in het achterhoofd te houden en deze te implementeren in je social media aanpak:

Facebook: max. 2 x per dag
Wanneer je vaker dan 2 posts per dag plaatst neemt het aantal likes en reacties af. Het ideale aantal posts ligt tussen de 5 tot 10 per week.
Twitter: 3 x per dag
Na de derde tweet van de dag neemt de engagement van volgers af. Meer dan 3 tweets per dag heeft dus een negatief effect op je volgers.
LinkedIn: 1 post per dag
LinkedIn blijft een kanaal voor zakelijk gebruik, waardoor te veel posten echt not done is. Posten op weekdagen (en niet vaker dan één keer per dag) is door het professionele karakter het best.
Pinterest: min. 5 posts per dag
Bij Pinterest is het gebruikelijk om regelmatig te posten. Hoe meer je post op Pinterest, des te sneller je groeit en interesse opwekt bij andere potentiële volgers.
Google+: max. 3 posts per dag
Ook voor Google+ geldt dat regelmatig posten voor extra interactie zorgt. Maar uit studies blijkt dat de meest waardevolle interactie ontstaat bij het plaatsen van 3 posts per dag.
Instagram: min. 1,5 post per dag
Voor Instagram geldt: post gemiddeld 1,5 x per dag. Maar vaker mag ook! Uit studies blijkt dat er geen duidelijke daling is van volgers als je vaker post. Fun fact: de meest populaire merken posten ongeveer 1 tot 2 keer per dag.
Blog: 2x in de week
Uit het onderzoek blijkt dat bedrijven of personen die 5 tot 8 keer per maand een blog posten hun volgers bijna verdubbelen. Idealiter blog je dan ook gemiddeld 2 keer per week. Dit is niet alleen goed voor je engagement, maar ook voor je SEO.

Plan vooruit

Welke gebeurtenissen zijn de komende tijd belangrijk voor jou en je bedrijf? Lanceer je een nieuw product, organiseer je een evenement of ga je verhuizen? Zorg er altijd voor dat je tijdens het maken van een social media planning rekening houdt met deze gebeurtenissen. Op deze manier betrek je de volgers bij jouw bedrijf en blijven ze altijd op de hoogte.

Maak een overzicht

De laatste stap bestaat uit het maken van een overzicht van jouw social media activiteiten voor de komende week, maand of zelfs het komende jaar. Je kunt de activiteiten opnemen in je agenda, maar je kunt ook een social media kalender maken en ophangen. Handig! Om je op weg te helpen hebben wij een social media kalender ontwikkeld die je makkelijk kunt vullen met de activiteiten:

Download hier gratis de social media kalender

Veel succes met het invullen van jouw social media planning! Heb je vragen? Dan kun je altijd een mailtje sturen naar info@elephantcs.nl of even bellen naar 078-8430433.

Volgende week vertellen we, in het laatste artikel van deze serie, over vijf bekende social media tools inclusief de pluspunten en minpunten van het gebruik.