social media management tools

Social media planning deel 3: 5 handige social media management tools

Fabian de Jong

De eerste twee artikelen van de social media planning serie gingen over de belangrijkste voordelen en hoe je zo’n social media planning precies maaktVandaag, in het laatste deel van de serie, vertellen we over 5 handige social media management tools. Wil je weten welke tool bij jou en jouw bedrijf past? Lees dan snel verder.

Buffer

Een herkenbare situatie voor ondernemers: je wilt graag gebruik maken van zakelijke social media kanalen maar je hebt niet genoeg tijd om deze regelmatig te updaten. De kans is groot dat wanneer je wél tijd hebt, je Twitter-feed vol staat om vervolgens weer wekenlang verwaarloosd te worden. Buffer helpt je om je activiteiten te veranderen in een constante stroom van nuttige en interessante content. Met deze tool kun je namelijk berichten inplannen om later te posten op verschillende social media kanalen.

Je kunt er dus voor kiezen om één keer in de week of zelfs eens in de maand tijd te investeren en berichten in te plannen, zodat je er niet meer naar om hoeft te kijken. Meer over de Buffer tool:

Voordelen:

  • Buffer heeft een gratis versie en is dus voor iedereen beschikbaar.
  • De Buffer tool is makkelijk in gebruik.
  • Heb je een vraag? Dan beantwoordt de Buffer support service deze supersnel!

Nadelen:

  • In het Buffer dashboard zie je alleen de berichten die je hebt ingepland. Pas als je kiest voor een abonnement, kun je de social media kanalen analyseren en monitoren.
  • Wil je meer dan alleen berichten inplannen? Dan is deze tool waarschijnlijk te basic voor je.

Buffer

Feedly

Online verzamelaars opgelet: Feedly is waarschijnlijk dé tool voor jou. Met Feedly kun je namelijk al jouw favoriete websites en blogs op een makkelijke manier in de gaten houden. De nieuwste artikelen komen in één overzicht samen waardoor je niks hoeft te missen en nog belangrijker: je niet meer van website naar website hoeft te switchen.

Voordelen:

  • Al jouw favoriete websites en blogs (gratis) in een overzicht.
  • Je kunt makkelijk door alle geopende artikelen scrollen.
  • De mooie weergave mogelijkheden.

Nadelen:

  • De categorieën kunnen alleen beheerd worden via de desktop versie.
  • Feedly biedt geen offline ondersteuning; geen internetverbinding = geen artikelen lezen.

Feedly

Hootsuite

Met de alles-onder-één-dak tool Hootsuite kun je berichten plaatsen op bijna alle social media netwerken zoals Facebook, Twitter, Google+, LinkedIn en WordPress. Door de omvang van de tool is ook het beheren van opkomende platformen mogelijk. Naast dat je de berichten vanuit een centraal punt plaatst, kun je ze ook inplannen. Ook reageren op berichten en reacties kan allemaal via deze tool omdat de inboxen geopend en bijgehouden kunnen worden.

Kies je voor een betaalde versie van Hootsuite? Dan kun je de kanalen ook uitgebreid analyseren. Van deze analyses ontvang je ook nog eens een rapport.

Voordelen:

  • De tool kan gebruikt worden voor bijna alle social media kanalen.
  • Je kunt RSS-feeds aan het dashboard toevoegen en hierdoor relevante content delen met je doelgroep.
  • Met een betaalde versie kun je de ‘social statistieken’ uitgebreid bekijken.

Nadelen:

  • Een gratis account kan maar door één persoon gebruikt worden.
  • Het dashboard is niet heel gebruiksvriendelijk. Een minicursus Hootsuite is dan ook geen overbodige luxe voordat je aan de slag gaat.

hoot

Sprout Social

Ook Sprout Social is een social media management tool met een focus op management en betrokkenheid. Sprout Social maakt het voor teams makkelijk om samen te werken op social gebied en crossmediaal aan de slag te gaan. De inbox is bij deze tool het belangrijkst. Hier kun je alle binnengekomen berichten en mentions in de gaten houden en reageren op Facebook-comments en tweets.

Met deze tool kun je niet alleen de statistieken van je social media kanalen bijhouden maar ook relevante content verzamelen via Feedly én een contentkalender vullen.

Voordelen:

  • De centrale inbox zorgt voor overzicht.
  • De redelijk uitgebreide statistieken geven je een goed beeld van de prestaties.

Nadelen:

  • Sprout Social heeft geen gratis versie. Het goedkoopste abonnement kost $59 per gebruiker per maand. Wel kun je de tool een maand lang gratis uitproberen.
  • Een totaaloverzicht van het social-media landschap is ver te zoeken. Heen en weer klikken dan maar.

Sprout Social

Tweetdeck

Met de tool Tweetdeck kun je jouw Twitterleven organiseren door meerdere tijdlijnen in één overzicht te verzamelen en tweets in te plannen. Je kunt de tool vergelijken met een uitgebreidere versie van de website van Twitter. Door de verschillende kolommen in te richten met bijvoorbeeld allemaal een ander onderwerp of vakgebied, kun je snel interessante content verzamelen en delen.

Voordelen:

  • Ook deze tool is, zoals de meeste tools in dit artikel, gratis.
  • Tweetdeck is van Twitter, waardoor het ‘realtime’ is.
  • De tool is door de verschillende kolommen erg overzichtelijk.

Nadelen:

  • Tweetdeck is alleen geschikt voor Twitter.
  • Er zijn geen analysemogelijkheden in Tweetdeck zelf.

Zo, dat was het dan! Hopelijk hebben de drie blogjes over social media planning je op weg geholpen met het opzetten van jouw social media management. Heb je nog vragen over dit onderwerp of wil je ondersteuning met je social media marketing? Neem dan gerust eens contact met ons op!