Social media marketing

Social media voor bedrijven: 14 topartikelen die je helpen meer uit je social media te halen

Lisa Johann

Veel bedrijven zijn al aanwezig op de belangrijkste social media kanalen, hebben aardig wat likes en volgers en zijn wel degelijk ‘bezig’ met social media. Toch blijven er kansen liggen en hebben de verantwoordelijken soms het gevoel dat er meer bereikt zou kunnen worden. Met deze artikelen zet je die extra stap.

Doelen bepalen

Elk bedrijf heeft zijn eigen doelen met social media marketing (SMM). Een aantal voorbeelden van SMM-doelen:

  • Meer naamsbekendheid krijgen
  • Klanttevredenheid verhogen
  • Loyaliteit aan je merk creëren
  • Doelgroep betrekken
  • Aantal bezoekers naar je website verhogen
  • Beter ranken in Google

Belangrijk is dat je die doelen meetbaar maakt als bedrijf. Dit is de enige manier waarop je het succes van je inspanningen kan meten. Zo weet je of je prestaties iets opgeleverd hebben en hoe je je strategie moet bijstellen.

De volgende artikelen helpen je goed op weg om je SMM-doelen vorm te geven:

De rest van je strategie vormgeven

Na het bepalen van je doelen is het zaak om ook de rest van je SMM-strategie uiteen te zetten. Met onderstaande artikelen weet je zeker dat je niets over het hoofd ziet.

Organisatie, implementatie en analyse: tools

Zodra je de strategie op orde hebt en één of meerdere mensen hebt die verantwoordelijk zijn voor het onderhouden van de social media kanalen, kun je van start.

Om je activiteiten zo goed mogelijk te organiseren, kun je wel een aantal tools gebruiken. Tools die je helpen om nieuws en informatie te verzamelen, tools waarmee je verschillende social media kanalen kunt beheren en tools voor het analyseren van je bereik, engagement, et cetera.

Ook zijn er nog speciale webcare tools voor bedrijven die hun klantenservice via social media willen organiseren. Deze tools hebben vaak uitgebreide monitoring mogelijkheden. Frankwatching heeft overigens een goed artikel over de basis van webcare.

Social business: inspiratie

Sommige bedrijven hebben social media dusdanig geïntegreerd in hun hele marketing aanpak, dat ze een social business worden genoemd. Echte social ‘beesten’ in Nederland zijn KLM, ING en Coolblue. Laat je inspireren en kijk eens wat de top social media bedrijven op social media doen.

Ik hoop dat de artikelen over verschillende disciplines binnen social media marketing je verder helpen om je social media prestaties te verbeteren. Mocht je nog vragen hebben, kun je me altijd even mailen op lisa@elephantcs.nl.

Succes!