Wanneer je een webshop start, kun je kiezen uit verschillende soorten systemen om je webshop in te realiseren. WooCommerce en Magento 2 zijn dé it-platformen binnen de wereld van e-commerce oplossingen. Vandaag vertellen we meer over deze platformen en geven we antwoord op de volgende vragen: wat zijn precies de verschillen tussen deze platformen, en nog belangrijker- welk platform is het juiste voor jouw business?

Magento 2

Magento 2 wordt momenteel op ruim 12% van alle e-commerce sites gebruikt en is het populairste webshopsysteem van het moment. Het systeem heeft sinds het is overgenomen door eBay een groot gevoel voor gemeenschap ontwikkeld, met Magento Connect als draaipunt voor extensies en thema’s.

Als Magentogebruiker kun je kiezen tussen de Enterprise editie als premiumaanbod of de Community editie, die gratis te downloaden is. Magento focust zich op high-end e-commerce winkels; het is dus niet voor iedereen de beste oplossing. Hoewel veel eigenaren van simpele of middelgrote e-commerce winkels al snel voor een Magento 2 webshop gaan, is dit niet per se de beste keus.

Voordelen van Magento 2:

  • Actieve community waar je altijd terecht kunt met vragen.
  • Uitgebreide set aan functionaliteiten: vergelijk module, multistores, meerdere talen, valuta, etc.
  • Extensies: functionaliteiten die nog niet standaard in Magento te vinden zijn, kun je vaak terugvinden in de vorm van extensies en/of plugins.
  • Enorm schaalbaar: Wanneer je wilt uitbreiden naar een groter assortiment, of je wilt richten op een extra markt (bijvoorbeeld in het buitenland), is Magento zeer geschikt.
  • Zeer geschikt voor complexere oplossingen: Met Magento kun je vrij complexe oplossingen op laten zetten. Bijvoorbeeld wanneer je in een B2B markt opereert en hier een webshop voor wilt starten.

Nadelen van Magento 2:

  • Hoge leercurve voor de shop manager: De kans is groot dat je als webshopeigenaar overweldigd raakt door alle mogelijkheden.
  • Het platform is erg zwaar, waarmee ook de eisen voor je hosting zwaarder worden dan bij een kleine webshop.
  • Het ontwikkelen van de webshop/het programmeren binnen Magento 2 kan intensief, tijdrovend en duur zijn.

Wanneer je een productaanbod hebt van meer dan 1000 producten of bijvoorbeeld je webshop wilt koppelen aan een extern kassa systeem, is Magento 2 waarschijnlijk de juiste optie voor jouw business. Magento 2 vraagt om meer investering maar geeft ook genoeg terug: mogelijkheden om door te groeien, stabiliteit én functionaliteit.

In 2017 hebben wij de Meet Magento Award gewonnen voor custom made widgets die wij bouwden. Deze widgets maken het makkelijker voor de shop manager om het productportfolio te beheren.

WooCommerce

Het e-commerce systeem WooCommerce is op 12% van de e-commerce websites geïnstalleerd (BuiltWith, top million sites) en heeft daarmee bewezen een waardige concurrent te zijn voor Magento.

WooCommerce is een open-source WordPress plugin die jouw WordPress-site omtovert tot een volledig functionerende e-commerce winkel met alle tools om een online business te runnen. Ideaal voor webshopeigenaars die ervaring hebben met WordPress. WooCommerce is dus geen zelfstandig e-commerce systeem, terwijl Magento dat wel is.

WooCommerce focust zich op webshopeigenaren met een kleine tot mediumgrote winkel, die ook over basiskennis beschikken van WordPress. De combinatie van WordPress en WooCommerce is de ideale oplossing voor de kleinere webshop met minder dan 1000 producten. Dit is echter wel een leidraad. In WooCommerce kun je prima 5000 producten toevoegen, maar het systeem is niet bedoeld om een grote e-commerce business mee te runnen.

Verder wordt WooCommerce vooral gebruikt door bedrijven die naast hun kleinere webshop nog allerlei andere cms-taken willen doen, zoals bloggen. Waar Magento echt een verkoopplatform is, biedt WordPress met WooCommerce je ook de mogelijkheid om makkelijk andere online taken uit te voeren.

Voordelen van WooCommerce:

  • Lage leercurve: Makkelijker in gebruik voor jou als webshop eigenaar.
  • Uitstekend combineerbaar met een blog en andere cms-taken. Zo kun je jouw producten direct koppelen in een Blog artikel, een webpagina of bijvoorbeeld een event / workshop pagina.
  • WooCommerce is stukken ‘lichter’ t.o.v. Magento. Daarmee zullen de hosting vereisten ook minder zijn.
  • Het ontwikkelen van een WooCommerce webshop is minder tijdrovend en dus goedkoper dan bij Magento. Dit geldt ook voor toekomstige uitbreidingen.

Nadelen van WooCommerce:

  • Is meestal niet geschikt voor grotere webshops. Bij een breed assortiment met complexe prijsstellingen is WooCommerce minder geschikt. Ook wanneer je een assortiment hebt dat je aan meerdere markten wilt aanbieden (bijvoorbeeld door ook in het buitenland te willen verkopen) wordt het erg lastig in WooCommerce.
  • Is niet ideaal voor bedrijven waarbij e-commerce een centrale rol heeft. Woocommerce heeft zijn beperking ten opzichte van Magento. Daarnaast bied wordpress nog tal van andere mogelijkheden die niet bruikbaar zijn voor e-commerce.
  • Ook je WordPress installatie moet up-to-date gehouden worden.

Het opzetten en onderhouden van een webshop op basis van WooCommerce is relatief makkelijk en ook de gestelde eisen aan bijvoorbeeld hosting zijn vrij laag. Wil je starten met online verkoop maar niet te veel uitgeven? Of wil je een website met een klein online verkoopgedeelte opzetten? Dan is een WooCommerce webshop de oplossing voor jou.

Conclusie: Magento 2 of WooCommerce?

De algemene conclusie is duidelijk: wil je een kleine webshop en deze zelf onderhouden? Ga dan voor WooCommerce. Wil je een grote webshop met een flink aanbod en veel mogelijkheden tot uitbreiding? Dan is Magento het antwoord. Staat e-commerce in jouw bedrijf centraal, dan verkies je Magento 2 boven WooCommerce. Wil je naast online verkopen ook makkelijk webpagina’s kunnen maken en beheren en kunnen bloggen? Dan is WooCommerce de oplossing.

Nog niet overtuigd van het best passende platform voor jouw bedrijf of merk? We hebben onlangs een nieuwe blog over deze belangrijke keuze geschreven. Check hem hier!