Hoe oud is Mark Rutte?” en “Zet mijn lampen aan“. Als we het over voice hebben denken veel mensen aan het opzoeken van dit soort informatie of het uitvoeren van simpele taken. Maar dit is slechts het topje van de ijsberg. Je kunt voice op heel veel manieren toepassen.

De grote platformen, die we in het eerste deel van onze serie bekeken hebben, bieden namelijk ook de mogelijkheid om zelf een integratie te ontwikkelen. Met die integratie kan je een service aanbieden aan (toekomstige) gebruikers. In dit deel van de serie nemen we een aantal van deze services onder de loep en kijken we hoe je voice kunt toepassen in binnen- en buitenland!

KLM

KLM is er altijd als de kippen bij als het om nieuwe technologieën gaat. Zo ook met voice toepassen en voice assistants. Om hun service afdeling te ondersteunen heeft KLM BB (BlueBot) in het leven geroepen. BB is een zelflerende, slimme assistent die KLM inzet op verschillende platformen om haar klanten met acties te ondersteunen.

Het grote voordeel van het zelflerende karakter van BB is dat, wanneer hij iets leert via het ene platform, dat ook gebruikt kan worden op een ander platform. Hierdoor wordt er veel ontwikkeltijd bespaard, omdat er namelijk niet voor ieder platform iets nieuws ontwikkeld hoeft te worden. Maar wat kan je op dit moment met BB?

Vluchten zoeken met Google Assistant

Met je Google Assistant is het mogelijk om interactief een vlucht te vinden. BB neemt je mee door het hele proces om bij jouw ideale vlucht uit te komen. Helaas is het op dit moment nog niet mogelijk om ook je vlucht te boeken.

Tas inpakken met Google Home

Een andere functionaliteit van BB is dat je samen via Google Home je tas kunt inpakken. Je vertelt aan BB waar je heen gaat en hoe lang je gaat. BB helpt je vervolgens op interactieve wijze bij het inpakken van je tas zodat je niks vergeet.

Voice in Nederland

Met de release van Google Assistant in Nederland zijn er direct verschillende integraties beschikbaar van verschillende grote bedrijven.

Boodschappen

Zowel Albert Heijn als Jumbo hebben al een integratie met Google Assistant en Google Home. Met beide integraties kun je met je stem producten op je boodschappenlijst plaatsen, die je vervolgens terug kunt vinden in de app van de betreffende supermarkt.

Albert Heijn gaat daarbij nog een stapje verder door ook aanbiedingen en recepten beschikbaar te maken via de assistent. Zo kun je bijvoorbeeld aan Appie van Albert Heijn vragen 🗣️ “Ik heb zin in iets met kip”, waarna je suggesties voor recepten met kip krijgt.

Er zijn dus al flinke stappen gemaakt. Als Google Assistant groot wordt in Nederland zal het dan ook niet lang duren voordat je daadwerkelijk je boodschappen kunt bestellen met de assistent.

PostNL

Ook PostNL stapt met Daan gelijk aan boord van de Assistant trein in Nederland. Met de integratie van PostNL is het mogelijk om te horen hoe laat je pakket wordt bezorgd of waar je de dichtstbijzijnde brievenbus kunt vinden.

Daan is via Google Assistant, in de PostNL app en op de website beschikbaar. Door hier net zoals KLM een centraal platform voor te ontwikkelen kan PostNL in de toekomst relatief makkelijk eventuele nieuwe platformen ondersteunen zoals Alexa of Facebook messenger.

Rabobank

Rabobank is de eerste Nederlandse bank die ondersteuning biedt voor Google Assistant. Op dit moment is het al mogelijk om je saldo op te vragen, budgetten te regelen en je bankpas te blokkeren of vervangen. Rabobank is zelfs al bezig met features als betalingen uitvoeren met je stem en het opvragen van je laatste transacties.

Toekomst?

Op dit moment zie je veel grote bedrijven die hun bestaande dienstverlening beschikbaar maken op voice of chatbot platformen, maar dit is niet altijd de meest efficiënte manier.

Wanneer platformen als Google Assistant in Nederland verder aanslaan zullen steeds meer bedrijven hun voorbeeld volgen. Ook zullen er dan steeds meer oplossingen komen die vanaf de basis zijn ontwikkeld voor voice en daarmee een nog betere dienstverlening bieden. Ook wordt het dan interessanter en haalbaarder om voor kleinere bedrijven een integratie te maken.

In het volgende artikel in de serie gaan we kijken hoe het landschap er verder uit zal zien..

Chat
Onze eigen voice laten horen

Bel mij dan gerust om te horen wat we voor jou kunnen doen