Je runt een webshop en vraagt jezelf af wat je kunt doen om je conversie te verhogen. Je denkt aan de shop sneller maken, spelen met de prijzen, A/B split-testing inzetten, de order button groter maken en zo kun je nog wel even doorgaan.

Het kritisch kijken naar je product omschrijvingen, titels en aanvullende informatie wordt meestal niet overwogen. Copy heeft echter een enorme invloed op het koopgedrag van mensen. In dit artikel geef ik je 5 tips waarmee je jouw copy kunt verbeteren.

Tip 1:

Weet wie je koper is

Je kunt geen wervende tekst schrijven waarmee je heel de wereld raakt. Daarom moet je eerst begrijpen wie je precies je koper is. Hoe kun je deze groep met betrekking tot jouw product raken? Wat zijn hun overwegingen bij het aanschaffen van jouw product of vergelijkbare producten? Welke vragen stellen ze erover? Wat willen ze met dit product opgelost hebben? En ga zo maar door. Verkoop je laptops aan gamers? Of kopen de ouders de laptop juist voor het aankomende schooljaar voor hun kind? Wellicht hetzelfde type product, maar een totaal andere doelgroep met hele andere vragen tijdens de aanschaf.

Om er achter te komen wie jouw koper is, kun je het beste persona’s opstellen. Een persona is een fictief persoon dat een segment van jouw doelgroep typeert. Het is dus aan te raden om voor al je producten en/of productgroepen een persona te ontwikkelen en deze voor ogen te houden tijdens het maken van jouw overtuigende copy.

Aan de slag met persona's

Tip 2:

Focus op de voordelen, niet op de features

Een veelgemaakte fout is dat de teksten volledig gericht zijn op de producteigenschappen, zonder dat de voordelen goed omschreven zijn. Neem bijvoorbeeld een laptop. In vrijwel iedere webshop worden de specificaties van de laptop genoemd. Die moeten uiteraard vermeld worden, maar wat houdt iedere specificatie concreet in? De meeste webshops vertalen de specificaties niet naar voordelen.

Neem dit voorbeeld van Coolblue

Voorbeeld van de coolblue website

Specificaties (gericht op features):

15.6 inch beeldscherm
AMD Ryzen 5 processor
8GB intern werkgeheugen (RAM)
AMD Radeon Vega 8 videokaart
3x HDMI aansluiting

Omschrijving (gericht op voordelen):

“Werk met software waarmee je foto’s bewerkt met de HP Pavilion Notebook 15-cw1947nd. Je gebruikt Adobe Photoshop zonder dat de laptop traag wordt. Schakel vlot tussen…


De specificaties zijn technisch en droog. De productomschrijving geeft duidelijk aan wat je ervan kunt verwachten.

Tip 3:

Tone-of-voice

Wanneer je jouw productomschrijving hardop leest, klinkt het dan alsof je het zo zou uitleggen aan iemand die je kent? Als dat niet het geval is, heb je waarschijnlijk niet nagedacht over de tone-of-voice van jouw tekst. De tone-of-voice zorgt er namelijk voor dat jouw teksten een karakter krijgen. De stijl van de tekst zou eigenlijk overeen moeten komen met het voeren van een gesprek met een vriend of vriendin aan wie jij uitlegt wat voor product dit is.

Een aantal voorbeelden:

  • Zonder sprekende tone-of-voice
    De stof voelt heel comfortabel, ademt en zorgt voor een hoog draagcomfort.
  • Met sprekende tone-of-voice
    Als je houdt van wat lossere modellen, is dit model perfect!

  • Zonder sprekende tone-of-voice
    De laptop wordt standaard geleverd met een Intel octa-core i7-10875H processor en de NVIDIA GeForce RTX 2060 met 6GB GDDR6.
  • Met sprekende tone-of-voice
    Als je alles uit je gaming ervaring wilt halen moet je deze uitvoering hebben! Met de Intel octa-core i7-10875H processor lopen de games lekker soepel.

  • Zonder sprekende tone-of-voice
    Daarnaast heeft deze schoen een verhoogde rubberen zool die is verlijmd met het bovenwerk.
  • Met sprekende tone-of-voice
    Je bent al gauw zo’n zeven centimeter langer dankzij de verhoogde rubberen zool.

Tip 4:

Social proof

Wat anderen zeggen over een product heeft altijd impact op beslissingsprocessen in je brein. Met social proof zorg je er dus voor dat je de gebruiker ‘bewijs’ geeft dat anderen ook voor jouw product of service hebben gekozen. Social proof is natuurlijk geen direct onderdeel van copywriting. Je kunt social proof echter wel goed inzetten om de voordelen die je benadrukt te kunnen ondersteunen met ervaringen van klanten of influencers. Maar hoe doe je dat precies?

Product reviews verzamelen

De makkelijkste manier om dit te doen is door reviews te verzamelen. Zorg ervoor dat de reviews oprecht zijn. Er mag zelfs een kritische noot in zitten. Dit maakt het realistischer en zorgt ervoor dat het realistischer overkomt.

Foto’s van klanten of influencers inzetten

Naast reviews kun je ook foto’s van andere klanten die jouw product gebruiken laten zien. Wanneer je dit met invloedrijke mensen (lees: influencers) doet, is dit een sterke manier om de social proof te versterken op je productpagina. Je kunt dit direct combineren met social media.

Foto’s van klanten of influencers inzetten

Een andere manier om social proof te versterken is om jouw producten te laten reviewen door bekende blogs of platformen. Dit kun je vervolgens weer uitlichten op je productpagina.

Tip 5:

Copy in je winkelmand & checkout

De gebruiker heeft de stap genomen om het product toe te voegen aan zijn of haar winkelmand. Dat is mooi, maar zorgt nog niet meteen voor een transactie. Wanneer de gebruiker geen duidelijkheid heeft over levertijden, verzendkosten, betaalmogelijkheden, retourmogelijkheden en garanties, is er nog altijd een kans dat hij of zij afhaakt. Zorg daarom voor bevestigende teksten op de juiste plekken in je checkout. Welke informatie je waar moet vermelden is erg afhankelijk van het product dat je verkoopt. Verkoop je rolgordijnen op maat, dan wil je de koper verzekeren dat je de maten telefonisch nog eens met ze doorneemt. Verkoop je vrij kostbare laptops, wil je duidelijk maken dat de garantie standaard twee jaar bedraagt en dat de laptop binnen twee werkdagen geleverd wordt.

Probeer bijkomende kosten in de winkelmand of op de afrekenpagina te voorkomen. Niks is vervelender dan dat je als klant bij de kassa te horen krijgt dat je extra kosten – bijvoorbeeld verzendkosten – moet betalen. Wees hier eerder in het proces al transparant in.

Conclusie & advies:

Je ziet dat je met een aantal simpele stappen jouw teksten onder de loep kunt nemen en kunt testen. Benieuwd of je door copy verbeteringen meer uit je conversie kunt halen? Probeer dan het volgende:

  • Start klein (met bijvoorbeeld 3 tot 5 producten).
  • Zorg dat je voldoende traffic hebt op deze producten, anders kun je het effect niet testen.
  • Ga je de teksten aanpassen? Zorg er dan voor dat je niet in dezelfde periode andere conversie optimalisatie werkzaamheden uitvoert. Dan wordt het namelijk enorm moeilijk om het effect van je copy te testen.
  • Ga er niet vanuit dat je na de eerste wijzigingen direct al top resultaat hebt.
  • Ga in gesprek met klanten die het product hebben gekocht. Zij kunnen jou het beste helpen om je copy nóg scherper te maken.
  • Als je wat budget hebt, raad ik je aan een professionele copywriter in te schakelen die dit voor je doet.
  • Heb je het gewenste effect bereikt bij 3 tot 5 producten? Schaal dan op naar een groter deel van je assortiment, maar blijf wel in stappen werken.

 

Wil jij jouw shop ook optimaliseren?

Onze digitaal strateeg Alen kijkt graag met je mee. Niet alleen naar de copy, maar ook naar andere facetten die jou kunnen helpen naar nog meer online succes. Geef hem gerust een belletje of stuur een mail!