UTM

UTM Tracking; wat is het en wat kun je ermee?

Als online marketeer wil je natuurlijk weten waar het verkeer op je website vandaan komt. En dan bedoel ik niet alleen via welke site of via welk zoekwoord. Wat namelijk ook heel belangrijk om te weten is, is via welke campagne de bezoekers op jouw site terecht zijn gekomen. Dit kan aan de hand van een code(ofwel tag), namelijk; de UTM tracking code.

Wat is een UTM code?

UTM  staat voor Urchin Tracking Module. Een UTM code is een soort label wat je meegeeft aan een url, waardoor je daarna gemakkelijk in Google Analytics kunt doen welke bezoekers via die url op je website zijn gekomen. Campagnes met bepaalde advertenties hebben bijvoorbeeld vaak een dergelijke UTM code in de url. In Analytics kan je vervolgens zien welk pad dat een bezoeker neemt om op jouw website te komen en wat hij vervolgens op doet. Je kunt hiermee dus gemakkelijk monitoren via welke campagne (bijvoorbeeld Twitter, LinkedIn, nieuwsbrief, FB etc.) het verkeer binnenkomt en kun je wat er per campagne aan transacties (en zelfs opbrengst) is geweest. Het is vooral een heel handig middel om campagnes met elkaar te vergelijken en vervolgens te optimaliseren.

Hoe maak je een UTM code?

Een UTM code moet je zelf maken. Deze bestaat uit een aantal ‘tags’. Gelukkig is dit alles behalve ingewikkeld. Google heeft er zelfs een handige tool voor gemaakt; de URL-builder.

Dankzij deze tool is het een kwestie van invullen en jouw tracking URL wordt gegenereerd. Het is wel belangrijk om de velden goed in te vullen. We beginnen bij de eerste stap:

  1. Website URL. Spreekt voor zich, de website waar je voor wil meten.
  2. Campaign Source. Dit is de ‘referrer’, ofwel verwijzende bron zoals Facebook, nieuwsbrief of Google bijvoorbeeld.
  3. Campaign Medium. Hier gaat het om het type adverteren dat je toepast, dus bijvoorbeeld CPC(betaald verkeer), e-mail of organisch.
  4. Campaign Name. De naam die je een campagne hebt gegeven.
  5. Campaign Term. Dit is alleen van toepassing bij betaald verkeer. Hier vul je een term in uit de campagne die je hebt aangemaakt.
  6. Campaign Content. Nog een veld dat niet verplicht is. Je kunt hiermee meten hoe een banner, afbeelding of advertentie het doet t.o.v. de andere. Vooral handig voor A/B testen.

Als je het goed hebt ingevuld rolt daar de volgende url uit; www.elephantcs.nl?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=elephanttest&utm_term=internetbureau

Je kunt deze URL ook inkorten mocht je dat fijner vinden, deze optie staat onder de Campaign URL builder. Dan krijg je dit; https://goo.gl/Am4ZVn  

Meten in Analytics

Marketing campagnes draaien natuurlijk om ROI. Daarom gebruiken online marketeers Google Analytics om de resultaten te meten en de verschillende marketing campagnes te optimaliseren. Analytics is haast onmisbaar geworden in de online marketing. Echter laat Analytics alleen zien of het direct of indirect verkeer is. Dus je weet niet of een bezoeker via je social media campagne binnen is gekomen, of toch via een nieuwsbrief. Maar geef je een UTM code mee dan kan Analytics daarmee het verkeer per campagne tonen. De twee werken dus fantastisch samen. Belangrijk om te weten is dat AdWords tegenwoordig een zogenaamde ‘auto-tagging’ optie heeft. Hierdoor hoef je dus zelf geen UTM code aan te maken voor je AdWords campagnes. Mocht het niet werken dan kan je ook voor AdWords de link alsnog taggen zoals in het voorbeeld hierboven. 

Tag your URL

Dit is hoe je dus je verkeer kunt ‘taggen’. De toegevoegde waarde hiervan spreekt voor zich. Je geeft je Analytics account eigenlijk een soort boost. Het binnenkomende verkeer is specifieker en biedt meer inzichten. Je weet direct welke campagnes wel wat opleveren, en welke niet. Dus weet je ook of je er verder in moet gaan investeren of er juist mee stoppen. Een geweldig hulpmiddel om goed te kunnen optimaliseren.