Responsive design is een must

Waarom je niet meer om responsive design heen kunt

Lisa Johann

In een eerdere blog vertelde mijn collega Alen al wat responsive webdesign precies is en waar het vandaan komt. Maar waarom is een responsive website eigenlijk zo belangrijk? En is een responsive website beter dan een app, of andersom?

Waarom is responsive design een must?

Heel simpel: omdat steeds meer mensen websites vanaf een smartphone of tablet bezoeken.

  • Ruim een kwart van het verkeer naar e-commerce websites komt vanaf een mobiele telefoon of tablet
  • De bezoekerspercentages van tablets en smartphones stijgen nog steeds

Responsive Presence maakte een filmpje met statistiekjes over mobiele apparaten die ons laten zien waarom consumenten schreeuwen om een mobile approach.

De combinatie van een niet-responsive website en het kleinere schermformaat van smartphones en tablets is desastreus voor de gebruiksvriendelijkheid. Gebruikers moeten veel pinchen en swipen om tot de informatie te komen die zij zochten. Je hebt zelf vast ook wel eens een niet-responsive website bezocht op je telefoon. Hoe ervoer jij het omgaan met een ‘grote website’ op een klein schermpje? Juist.

Door de website aan te passen aan het schermformaat van het apparaat, wordt de inhoud beter leesbaar en je website in zijn geheel gebruiksvriendelijker (mits je het natuurlijk goed vormgeeft).

Kevin Leary laat in dit filmpje kort zien hoe dat meeschalen aan het schermformaat precies werkt.

Overigens kun je dit ook zelf proberen met onze eigen website.

Hand in hand met content strategie

Met het meeschalen alleen ben je er alleen nog lang niet. Om de gebruikerservaring voor bezoekers op elk type apparaat (smartphone, tablet en pc) zo optimaal mogelijk te maken, moet je ook iets de inhoud van je site. Bepaalde elementen in je site (denk bijvoorbeeld aan het menu) zijn alleen geschikt voor grotere schermformaten. Voor kleinere devices werkt het ‘hamburgermenu’ bijvoorbeeld beter.

Hamburgermenu

Om bezoekers een zo goed mogelijke gebruikservaring te geven, dien je een aantal vragen te beantwoorden. Wie zijn jouw (mobiele) bezoekers? Wat willen ze op jouw site doen als ze deze vanaf hun smartphone bezoeken? Welke informatie willen ze op dat moment hebben? En is dat bezoekersdoel wezenlijk anders dan wanneer mensen jouw site vanaf hun tablet bezoeken? De antwoorden op deze vragen bepalen grotendeels hoe je de content op jouw site per device presenteert.

Is responsive design beter dan een app (of andersom)?

Deze vraag wordt ons regelmatig gesteld. Om goed antwoord te geven op die vraag, bespreken we de drie alternatieven op een reguliere website.

Een applicatie

Met een app bedoelen we de applicaties die je terugvindt in de App Store. Een eigen app heeft diverse voordelen: het is snel, gebruiksvriendelijk (als je de app goed ontwerpt) en je kunt de eigenschappen op een telefoon laten samenwerken met de app (denk aan de camera, locatievoorzieningen, contacten, et cetera).

Toch zijn er ook veel nadelen. Als je een app laat ontwikkelen, dien je erover na te denken voor welke platformen je dit laat doen. Wil je dat zowel iOS- als Android-gebruikers jouw app kunnen downloaden, dan betekent dit al twee aparte apps. En dan heb je de Blackberry- en Windows Phone-gebruikers al links laten liggen.

Daarnaast vereist een app ook installatie, wat de drempel tot het gebruiken van jouw dienst wat lager kan maken. Tot slot liggen de kosten voor het ontwikkelen van een app meestal hoger dan die voor een responsive website.

Een mobiele website

Een mobiele website lijkt sterk op een normale website, maar is dan speciaal gebouwd voor gebruik op een klein scherm. Mobiele sites hebben altijd hun eigen url.

De voordelen van een mobiele website hebben vooral te maken met de gebruiksvriendelijkheid en laagdrempeligheid. De nadelen zijn echter vele malen groter in het geval van een mobiele site. Omdat de mobiele site echt een aparte site is, zal je deze ook afzonderlijk moeten beheren (in een apart CMS).

Een tweede probleem dat de keuze voor een mobiele website erg onaantrekkelijk maakt, is het duplicate content-probleem. Als je gewone website en mobiele website (gedeeltelijk of grotendeels) dezelfde tekst bevatten, ziet Google dit als duplicate content. Google behandelt de mobiele website en de normale website namelijk als twee aparte sites, en bestraft sites met duplicate content door ze lager in de zoekresultaten te zetten. En dat wil je natuurlijk echt niet hebben.

Een responsive website

Bij responsive webdesign past het ontwerp zich dus vloeiend aan de schermgrootte van het apparaat aan. Zoals je hebt gezien in het filmpje van Kevin Leary, is dit device-onafhankelijk. Je site is dus gebruiksvriendelijk voor alle soorten gebruikers (iPhones, iPads, Android-toestellen, BlackBerry’s, enzovoort).

Verder is een responsive site dus goedkoper dan het ontwikkelen van een app (zeker als je rekening moet houden met de ontwikkelkosten voor meerdere platformen).

Natuurlijk zijn er ook een aantal nadelen van een responsive website. Het meeschalen van afbeeldingen was vroeger nog wel eens een probleem en ook met tabellen ging het niet altijd goed. Ook gaan verouderde versies van Internet Explorer en responsive webdesign niet helemaal lekker samen. Gelukkig zijn er een aantal goede oplossingen voor deze mogelijke problemen.

Welke optie het beste is, verschilt natuurlijk altijd per bedrijf en per doelgroep. Over het algemeen is de responsive website voor bijna alle bedrijven een aantrekkelijke optie. Slechts voor sommige bedrijven is een app heel boeiend. De mobiele website is in elk geval redelijk gedateerd, aangezien de responsive optie alleen maar voordelen biedt ten opzichte van de mobiele website. Eigenlijk kun je niet meer zonder.