Waarom zijn social media en bloggen belangrijk voor SEO?

Waarom zijn social media en zakelijk bloggen belangrijk voor SEO?

Micha Ligtvoet

Als we SEO-experts moeten geloven, zijn zakelijk bloggen en social media allebei een must voor zoekmachine optimalisatie (SEO). Maar hoe zit het nu precies met zakelijk bloggen, social media en SEO? En hoe wordt jouw bedrijf daar meester in?

Content is nog steeds king!

Het blijft abracadabra als het gaat om het Google-algoritme, maar één ding is zeker: Google wordt blij van unieke content. Zaak is wel om te schrijven over onderwerpen die interessant zijn voor jouw publiek. Bepaal dus eerst wat mensen willen weten en blog er daarna over.

zakelijk bloggen

Een eigen blog is overigens niet alleen goed voor zoekmachine optimalisatie; het is ook een manier om je als online expert in je vakgebied te profileren en om beter in contact te komen met je publiek.

Uit diverse onderzoeken blijkt dat zakelijk bloggen positieve effecten heeft voor je online business. Door te bloggen…

  • … trek je gemiddeld 55 procent meer bezoekers naar je site
  • … creëer je meer linkverwijzingen van andere sites
  • … vergroot je je online bereik, omdat Google meer pagina’s en links indexeert
  • … breng je mensen op een positievere manier in contact met jouw bedrijf

Online staan talloze tips over zakelijk bloggen. Lees bijvoorbeeld eens:

Social media lijkt toch cruciaal voor SEO

Ook al betwist Matt Cutts de speciale rol van social media binnen Google, het gebruiken van Facebook en Twitter lijkt wel degelijk voordeel te hebben als het gaat om SEO. Met social media benut je je blogposts namelijk nog meer. Door de posts te delen via Facebook, Twitter en Google+, vergroot je onder andere je online bereik en versterk je de online autoriteit. Hoe zorgen die social media dan voor dat extra zetje?

4 SEO-tips voor je zakelijke social media:

  1. Zorg ervoor dat je vertegenwoordigd bent op social media. Kies de netwerken waar jouw publiek actief is, bijvoorbeeld Facebook of Twitter. Maak de profielen aan en vul die zo volledig mogelijk in – dit levert je uiteindelijk meer bezoekers op.
  2. Maak social media-knoppen zodat bezoekers van jouw zakelijke blog de posts kunnen delen.
  3. Deel nieuwe blogposts direct via je eigen social media-kanalen. Google indexeert je post dan beter.
  4. Wees actief of plan je activiteit op social media. Houd ook rekening met het tijdstip van plaatsen: tussen één en drie zijn mensen het meest actief op social media.

Meer weten over zakelijk bloggen en social media?

Internetbureau Elephant geeft SEO-trainingen en kan je helpen een online marketingstrategie op touw te zetten. Interesse? Neem dan contact met ons op!