Wat is een goede CTA button?

Wat is een goede call to action button?

Een bezoeker van je website ‘dwingen’ om een bepaalde actie uit te voeren. Daarvoor is het meest onderschatte onderdeel van webdesign geschikt: de call to action button. Hoe zet je webdesign in om de CTA je conversie te laten verhogen?

Grootte en contrast

De grootte van een call to action button in relatie tot de rest van de website geeft aan hoe belangrijk de button is. Bedenk dus goed hoe belangrijk de call to action button is voordat je deze ontwerpt. Door de button in een kleur te zetten die in contrast staat met de rest van de pagina, laat je de button nog meer opvallen. Dit trekt nog meer de aandacht van de bezoeker.

Formaat en contrast toepassen in buttons

Bied een alternatief

Een call to action button roept vaak op tot een beslissing waar mensen nog over twijfelen. Een aankoop doen of abonnement afnemen. Geef bezoekers een alternatief door ze bijvoorbeeld door te verwijzen naar een pagina waar alles uitgebreid wordt uitgelegd.

Button design

Positie & witruimte

De plek die je een call to action button geeft is van essentieel belang! Hoe hoger de button op de pagina staat, hoe groter de kans dat deze wordt opgemerkt door de bezoeker. Maar bedenk wel dat de button op een logische plaats komt. Zorg voor genoeg witruimte rond de button. Dit laat de button beter opvallen. Hoe verder je echter de button van het bijbehorende element verwijdert, des te minder deze met elkaar zijn verbonden. Het is dus een kwestie van de juiste balans vinden.

Call to action button inspiratie en voorbeelden

Speciaal om dit artikel wat kracht bij te zetten hieronder een aantal bronnen om design inspiratie op te doen: