Wat kost iDeal voor je webshop?

Conversie verhogen in je webshop? 5 tips

Fabian de Jong

Bezoekers op je webshop krijgen is belangrijk. Maar nog belangrijker is zorgen dat zoveel mogelijk bezoekers ook daadwerkelijk aankopen doen. Met deze tips kun je je conversie verhogen.

4 factoren die het conversiepercentage bepalen

Er zijn 4 factoren die het conversiepercentage en dus het succes van je webshop  bepalen:

  1. Prijs t.o.v. de concurrentie
  2. Secundaire voorwaarden en service (levertijden, retourmogelijkheden, etc.)
  3. Vertrouwen dat de webshop uitstraalt
  4. Gebruiksvriendelijkheid van de webshop

Door goed op deze factoren te focussen, kun je de conversie verhogen. Wanneer één van bovenstaande onderdelen buitenproportioneel slecht is, kun je het als webshop wel vergeten. Mensen zullen afhaken omdat ze met evenveel moeite een betere deal kunnen maken bij de concurrent. Vanuit dezelfde luie stoel waarin ze zitten.

Zorg dus dat alles goed geregeld is en communiceer dit naar je bezoekers! Je conversie verhogen doe je met behulp van deze 5 tips:

1. Je sterkste punt is je verkoopargument!

Ben je de goedkoopste of lever je zeer snel? Laat dit weten aan je klant. Zet een onderdeel op zoveel mogelijk pagina’s waarin je dit communiceert. Denk aan: ‘Laagste prijs garantie’, ‘vandaag voor 15.00 uur besteld, morgen in huis’ of een opsomming met 5 onderscheidende onderdelen. Deze unique selling points kunnen je conversie verhogen!

2. Laat je klanten voor je spreken

Er is geen betere vertegenwoordiger dan een tevreden klant. Wanneer een tevreden klant een goede recensie over de producten of de webwinkel schrijft, wekt dit enorm veel vertrouwen. Gebruik een onderdeel op de website waarin je de ervaring van klanten neerzet. Probeer hierbij ook gebruik te maken van onafhankelijke review verzamelaars zoals The Feedback Company of TrustPilot. Plaats vervolgens de door hen aangeboden widgets op je webshop om extra vertrouwen op te bouwen. Dit helpt echt mee met je conversie verhogen.

3. Keurmerk

Een hele eenvoudige manier om wat meer vertrouwen te wekken, is lid worden van een keurmerk voor webshops. Denk dan bijvoorbeeld aan het Webshop Keurmerk of het Thuiswinkel Waarborg. Echter zijn er  intussen zeer veel keurmerken en is daardoor de waarde hiervan gedaald. Maar een keurmerk hebben kan zeker geen kwaad en wekt nog altijd extra vertrouwen.

4. Betalen

Mensen zijn online nog steeds bang misleid te worden. Zeker nu er ook steeds meer verhalen langskomen van ‘foute’ webshops. Vooraf betalen is dan ook een grote drempel voor veel mensen. Bied dan ook naast de standaard betaalopties (iDEAL, PayPal) achteraf betalen aan. Wil je hierbij niet zelf veel risico lopen, kies dan voor achteraf betaalproviders zoals AfterPay of Klarna. Hierbij kan je zelfs extra administratiekosten bij rekenen. Het draagt in elk geval bij aan je conversie verhogen.

5. Bedrijf achter de webshop

Laat zien dat er een goed en degelijk bedrijf achter de webshop zit. Toon dan ook een correspondentie adres en een vast telefoonnummer. Gebruik dus niet alleen een contactformulier, maar geef alle mogelijke contactopties.
Heb je ook een fysieke winkel? Toon dan duidelijk dat deze er is met foto’s en de plek waar deze te vinden is. Dit geeft weer extra vertrouwen waardoor mensen eerder geneigd zijn te kopen.