Webshop functies die niet mogen ontbreken

Welke functies mogen niet ontbreken in je webshop?

Er wordt steeds meer verkocht via het internet. Waarschijnlijk geen slecht idee om eens te kijken of een webshop een goede optie is? Een webshop starten hoeft niet erg ingewikkeld te zijn. Maar onderschat het niet. Er komt aardig wat bij kijken. In dit artikel lichten we de punten uit waar je webshop minimaal aan zou moeten voldoen.

1. Betaalmethodes

Kopers moeten kunnen afrekenen. Dat is de hele gedachte achter een webshop. Zorg dat je op zijn minst 1 bekende betaalmethode aanbiedt. In Nederland is Ideal de meest bekende betaalmethode. Je hebt dan een Ideal abonnement nodig (lees ook ons artikel “Wat kost ideal voor je webshop“). Daarnaast is Paypal en Creditcard ook een goede optie.

2. Productpresentatie

Je moet je bezoeker kunnen informeren en overtuigen. Zorg er dus voor dat producten goed kunt presenteren. Je webshop moet hierbij het volgende kunnen:

  • Productafbeeldingen kunnen toevoegen
  • Productomschrijving kunnen toevoegen
  • Producteigenschappen kunnen toevoegen
  • Producten kunnen categoriseren

3. Voorraad- en orderbeheer

Vooral belangrijk wanneer je veel verkopen doet en veel producten aanbiedt. Je webshop moet automatisch bijhouden welke producten bijna uit voorraad zijn. Ook moet je in een oogopslag kunnen zien welke bestellingen je nog moet verwerken.

4. Klantregistraties

Iets verkopen aan een bestaande klant is altijd makkelijker dan aan een nieuwe klant. Dit geldt ook voor bij een webshop. Zorg er dus

voor dat kopers zich meteen registreren. Zo bouw je meteen een klantendatabase op en kun je de koopgedrag per klant analyseren. Hiermee kun je op langer termijn hele gerichte marketingactiviteiten uitvoeren.

Let op: Dit moet geen verplicht onderdeel zijn. Veel mensen willen zich niet ergens voor registreren. Je wilt dus niet dat ze van hun koop afhaken omdat ze zich moeten registreren. Maak dit dus optioneel.

5. Google Analytics en bedanktpagina’s

Meten is weten. Zonder statistieken heb je geen inzicht in hoe je webshop presteert. Dit heb je nodig om de webshop te kunnen verbeteren. Zorg dat je bedanktpagina’s instelt zodat je conversie kunt meten.

6. Email nieuwsbrieven

Email nieuwsbrieven kun je perfect inzetten om aanbiedingen naar je klanten te versturen. Zorg dat je gegevens van klanten consistent verzamelt. Zo heb je altijd gegevens die up-to-date zijn. Zorg ook dat je kunt meten hoeveel klanten je nieuwsbrief openen en hoeveel klanten ergens op klikken. Meten is tenslotte weten!

7. SEO opties

SEO (zoekmachine optimalisatie) is een belangrijk onderdeel van je online marketing! Zorg er dus voor dat je webshop technisch alle mogelijkheden biedt om je website te kunnen optimaliseren. Sommige onderdelen zijn vanzelfsprekend, zoals “header 1, header 2, etc” titels kunnen plaatsen. Sommige onderdelen zijn wat minder vanzelfsprekend. Denk aan een “meta title” en “Meta Description” op de productpagina. Dit moet je per product kunnen beheren. Daarnaast moet je links kunnen aanmaken en afbeeldingen “alt tags” kunnen geven. Als je dit niet kunt met je webshop, wordt het moeilijk om je webpagina’s goed te optimaliseren voor zoekmachines.

8. Aanbiedingen

Zorg dat je aanbiedingen en kortingen kunt aanmaken met je webshop. Hiermee kun je je sales flink verhogen. Het biedt natuurlijk een mooie mogelijkheid om marketing acties te starten. In combinatie met social media en bijvoorbeeld email nieuwsbrieven, kun je zo snel je aanbieding verspreiden.