Zakelijk Twitteren: het inrichten van je profiel

Zakelijk Twitteren: het inrichten van je profiel

Fabian de Jong

Twitter leeft! Het aantal tweeps (twitteraars) is in Nederland al gestegen naar meer dan 400.000. Steeds vaker wordt twitter ook zakelijk ingezet. Maar veel mensen worstelen nog met de vraag: Hoe doe ik dat nou? Met een kleine serie over zakelijk twitteren helpt Elephant je op weg in de wereld van Twitter. Het eerste artikel gaat over het inrichten van je twitterprofiel.

Wat is een twitterprofiel

Het profiel bestaat uit je foto en het kleine stukje tekst naast je foto. Het is maximaal 160 tekens lang en je kan het vinden onder ’settings’, ’account’ en dan ‘online bio’. Het geeft informatie over wie jij bent.

Waarom belangrijk

Mensen kunnen in één oogopslag zien met wie ze te maken. Wat doe je, waar kom je vandaan en waar ligt je expertise. Maar niet alleen mensen kunnen dit zien. Ook zoekmachines indexeren jouw twitteraccount. Het invullen van de juiste zoektermen kan dus zorgen dan jij online beter gevonden wordt.
Je twitterprofiel is dus een zeer belangrijk gedeelte voor het imago dat je online krijgt.

Foto

Zorg dat je een goede representatieve foto van jezelf op je profiel plaatst. Laat niet het standaard plaatje staan en gebruik ook niet je (bedrijfs)logo. Mensen willen weten met wie ze te maken hebben. Zelf vind je het toch ook fijner als je weet met wie je praat.

Omschrijving

Je omschrijving, ofwel bio. Deze is maar 160 tekens lang. Dus bedenk heel goed wat je wilt vertellen. Denk hierbij aan je doelgroep. Breng in kaart wie je wilt bereiken met je tweets. Verplaats jezelf in hun schoenen en schrijf een omschrijving zoals zij jou zien en naar je op zoek gaan. Probeer jargon te vermijden.

Steekwoorden of zinnen?

Veel mensen gebruiken korte steekwoorden gescheiden door het een: |. Dit geeft je ruimte om op snelle wijze veel informatie te vertellen. Een zin vinden anderen echter weer fijn, omdat dit lekker leest.
Zinnen of steekwoorden zijn niet per definitie goed of fout. Het hangt veel af van je doelgroep en de info die je wilt vertellen.

Locatie en website

Vergeet niet je locatie in te vullen. Dit vanwege zoekmachines en daaraan gekoppelde diensten. Zo zijn er websites waarmee je kan zoeken naar tweets in jouw regio. Voor veel ondernemers is het zo dat je locatie één van de manieren is waarop jouw potentiële klanten zoeken. Klik ‘enable geotracking’ aan voor optimale vindbaarheid.

Vermeld natuurlijk ook altijd je website. Maar denk goed na welke link je daar neerzet. Wil je mensen naar je bedrijfswebsite leiden? Of juist naar je (bedrijfs)blog of een bepaalde landingspagina in je website.

Benchmark

Kijk ook op de profielen van tweeps van concurrenten. Hoe hebben zij het ingericht. Hier doe je vaak inspiratie op voor het verbeteren van je twitter profiel. Maar nog vaker zie je hier hoe het echt niet moet!