Zakelijk Twitteren: meer volgers krijgen

Zakelijk Twitteren: (meer) volgers krijgen

Fabian de Jong

Door de enorme groei van Twitter stelt Elephant een serie over zakelijk twitteren samen. Na deel 1, “Zakelijk Twitteren: het inrichten van je profiel“, gaan we nu in op het krijgen van volgers op Twitter.

Voor dat we gaan focussen op het krijgen van meer volgers moet je in je achterhoofd houden dat kwaliteit hierbij ook boven kwantiteit gaat. Honderd relevante volgers is meer waard dan duizend volgers die helemaal niks met jouw, of de onderwerpen waar je over twittert hebben.

Bedenk dat deze volgers ieder bericht van je (kunnen) zien. Wanneer jij in hun ogen veel onzin, reclame of andere spam stuurt zal dat je imago schaden. Dus zorg ervoor dat je volgers jou ook echt interessant vinden.

Oude Media

Met oude media bedoelen we in dit geval e-mail, je website en bijvoorbeeld je visitekaartje. Vermeld in de handtekening van je e-mail  je Twitter. Doe het zelfde op je website en je visitekaartje. Bedenk nog meer van dit soort plaatsen waar het relevant is om je twitter te plaatsen.

Integreren

Zorg dat je de twitteraccount integreert met alle andere social media. Alle sociale netwerken hebben een hier applicatie voor. Koppel dus je Facebook, LinkedIn, Hyves en alle andere netwerken aan Twitter. Wanneer mensen die op deze andere netwerken de updates lezen ze interessant vinden gaan ze je misschien ook volgen op Twitter.

#thema

Twitter jij veel over bepaalde onderwerpen? Geef # mee met het onderwerp waarover je twittert. Heb jij het veel over bijvoorbeeld #WordPress. Dan zullen mensen zien die het thema #WordPress volgen dat jij daar regelmatig over twittert. Als ze je interessant vinden dan is de kans groot dat ze je gaan volgen.

@reageer

Reageer op tweets die over onderwerpen gaan waar jij je mee bezig houdt. Zorg natuurlijk wel dat het relevante reacties zijn. Tweeps zullen je expertise herkennen en jou gaan volgen.

Sterke inhoud

Het allerbelangrijkste dat voor meer volgers kan zorgen is de inhoud van je tweets. Zorg dat deze leuke, relevante, vernieuwende of actuele informatie bevatten. Als mensen jouw tweets interessant vinden zullen ze je retweeten. Zo kom je weer onder de aandacht bij andere tweeps en zullen zij jou misschien gaan volgen.

Wanneer je de vorige tips gebruikt en je een goed profiel hebt gemaakt dan zal je zien dat twitter waardevol voor jou wordt. Maar verwacht niet direct gouden bergen. Twitter is een marketingtool voor de lange adem.