Hoe kies je een goed internetbureau?

Zo kies je het juiste internetbureau

Je hebt een bedrijf of je werkt bij een bedrijf waar de website erg toe is aan vernieuwing. Of erger nog, er is niet eens een website. Tijd om gebruik te maken van het meest gebruikte medium van vandaag: Internet. Je wilt een website laten maken. Maar hoe kies je zelf de juiste partner?

Je hebt weinig verstand van zaken en wilt toch een goede website. Met zoveel aanbieders is het moeilijk te achterhalen wie het beste bij je past. Elephant Creative Studio heeft een aantal “eisen” op een rijtje gezet.

Design

Een website moet er goed uitzien. Bij het kiezen van het juiste bureau kijk je natuurlijk naar de kwaliteit van het design. Beoordeel dit niet alleen zelf, maar vraag vooral ook aan anderen wat zij ervan vinden. Vraag het bureau wat hun standpunten zijn bij het ontwerpen van een website. Als een bureau hier geen concreet antwoord op heeft, hebben ze waarschijnlijk geen vaste visie op gebied van webdesign.

Website beheer

Een goed design is belangrijk. Maar techniek is minstens zo belangrijk! Werkt alles zoals het moet? Een website kán een waardevolle investering zijn. Of het ook waardevol is, hangt af wat je met de website kunt doen. Kun je zelf pagina’s aanmaken als je een aanbieding online wilt plaatsen? Kun je makkelijk afbeeldingen bij je producten plaatsen? Een goed internetbureau zorgt ervoor dat jouw website die mogelijkheden biedt. Vraag dus duidelijk hoe je jouw website kunt beheren. Vraag als het kan om een demonstratie.

Customer service

Je website online? Prima! Wat gebeurt er als iets niet werkt? Of als je website opeens heel langzaam wordt? Of als je e-mail het niet meer doet? Bij wie moet je dan zijn? Wat voor ondersteuning biedt het bureau je? Dit is een essentieel onderdeel van het kiezen van het juiste bureau. Een website is namelijk nooit af en heeft altijd aandacht nodig. Een goed bureau moet de volgende service leveren:

  • Hosting, domeinregistratie en e-mail
  • Een Content Management Systeem en onderhoud hiervan
  • Website statistieken (zodat je kunt zien hoeveel bezoekers je hebt etc.)
  • Een helpdesk voor vragen en problemen
  • Een adviserende rol wanneer je jouw website wilt uitbreiden of als je vragen hebt

Portfolio

Kijk naar het portfolio om te toetsen of het bureau genoeg ervaring heeft. Wat voor soort websites hebben ze gemaakt en voor welke klanten? Stel hier wat vragen over in een gesprek.

Offerte

De offerte is niet alleen een prijslijst. Een goed bureau beschrijft alle afgenomen website onderdelen zeer gedetailleerd. Hierdoor weet je als afnemer precies waar je aan toe bent. In de offerte staat op zijn minst het volgende:

  • De gewenste website onderdelen (zoals een contactformulier, zoekfunctie, fotogallerij etc.)
  • Per website onderdeel duidelijk aangegeven hoe deze functioneert
  • De doorlooptijd van de gehele project
  • Algemene voorwaarden (hierin staan de rechten en plichten van beide partijen)

Empathie

Let op of het bureau met je meedenkt voor, tijdens en na het hele proces. Tijdens je eerste gesprek kun je dit meteen testen. Denkt het bureau met je mee? Dragen ze zelf ideeën aan en houden ze rekening met je budget? Een bureau dat met je meedenkt is veel meer voor je waard!

Conclusie: alles onder een dak

Kort samengevat zorg je ervoor dat je voor een partij kiest die je op alle onderdelen van een website kan helpen. Belangrijk is dat ze:

  1. Meedenken
  2. Support leveren
  3. Ervaring hebben
  4. Concrete afspraken kunnen maken