SEO tip: zoektermen bepalen

Zoekmachine optimalisatie (SEO): zoektermen bepalen

Fabian de Jong

Je bent eruit. Je wilt beter gevonden worden in Google. Maar wat nu? Het eerste wat je moet doen is de zoekterm bepalen waarop je gevonden wilt worden. Dit is een lastig, maar zeer belangrijk proces. Wij helpen je op weg.

Denk vanuit de klant

Als eerste moet je voor jezelf uitmaken op welke producten/diensten je beter gevonden wilt worden. De volgende vraag moet zijn: Hoe zou mijn klant naar deze producten zoeken? Zet al je uitkomsten op deze vraag in een document. Maak hierbij niet de meest gemaakte fouten:

  • Denken in vakjargon
  • Uit professioneel oogpunt niet eens zijn met bepaalde termen (een ‘interieur verzorgster’ blijft een schoonmaakster in de gedachten van het publiek)

Aantrekkelijkheid zoekterm

Wanneer je deze zoektermen hebt genoteerd, ga je naar het ‘hulpprogramma voor zoekwoorden‘ van Google. Daar voer je vervolgens al deze woorden in en alle statistieken rollen eruit. De belangrijkste zijn de ‘lokale zoekopdrachten per maand’. Hier staat hoe vaak er op die zoekterm in Nederland wordt gezocht.

De term waar het meest op gezocht wordt, is niet per definitie de beste keuze om je op te positioneren. Er zijn nog 2 belangrijke factoren waar rekening mee gehouden moet worden.

1. Concurrentie

Google heeft maar 10 plekjes op de eerste pagina (bij normale instellingen). Dus als je met 100 man vecht om deze plaatsen zijn er 90 verliezers. Je moet dus van goeden huize komen wil je hier bij de beste eindigen. Het kan aantrekkelijker zijn om je te positioneren op een zoekterm waar 75 zoekopdrachten per maand op zijn, maar met 3 concurrenten. Dan voor de zoekterm gaan met 2000 zoekopdrachten per maand met 100 concurrenten.

2. Conversie

Buiten de concurrentie is conversie een tweede zeer belangrijke factor. Stel je bent eigenaar van een webshop en verkoopt Italiaanse wijnen. Dan kan je je website positioneren op de zoekterm wijn. Daar zijn 6600 zoekende (via [exacte] zoektermen) per maand voor. Maar deze 6000 hebben zeker niet allemaal een koopintentie. Sommige zijn bijvoorbeeld op zoek naar informatie over wijn. En van de mensen met koopintentie wilt ook lang niet iedereen Italiaanse wijn. Als je geluk hebt dan haal je een conversie van 0,1%.*

Dan heb je dus 0,1% van 6600 = 7 verkopen.

Maar als je de webshop op de zoekterm Italiaanse wijn kopen gaat positioneren kom je erachter dat er ‘slechts’ 35 zoekende (via [exacte] zoektermen) per maand zijn. Maar deze 35 hebben allemaal een koopintentie en zijn op zoek naar Italiaanse wijn. Jouw webshop vervult hun exacte wensen. De kans dat ze iets bij jou kopen is zeer groot. Misschien wel een conversie van 20%.*

Dan krijg je 20% van 35 = 7 verkopen.

Zoekvolume x concurrentie x conversie

De score is gelijk, dus wat maakt het uit. In uiteindelijk resultaat niets. Maar nu gaan we even de factor concurrentie er weer bij halen. Voor wijn zijn 23 miljoen zoekresultaten. Dus ook 23 miljoen concurrerende websites. De eerste 10 websites hebben ook allen een pagerank tussen de 3 en 6. Dit houdt in dat ze behoorlijk bezig zijn met SEO.

Dan typen we in: Italiaanse wijn kopen. Nu krijg ik 668 duizend resultaten. En de eerste 10 websites zitten tussen de pagerank 1 t/m 3. Veel lagere concurrentie dus.

Je positioneren op ‘Italiaanse wijn kopen’ is dus een stuk eenvoudiger dan op ‘wijn’. Het kost je minder tijd, geld en moeite. Maar het eindresultaat is hetzelfde.

Voor het bepalen van je zoektermen moet je altijd de formule zoekvolume x concurrentie x conversie toepassen. Zoekmachine optimalisatie is namelijk een intensief, tijdrovend en lang proces. Het zou zonde zijn als je maanden op de verkeerde zoektermen positioneert.

*Deze cijfers zijn fictief en gebaseerd op ervaring