SEO: website techniek

Zoekmachine optimalisatie (SEO): Website techniek

Fabian de Jong

Bovenaan in Google! Wie wil dat nou niet? Het kan al gauw voor een enorme groei van je bedrijf zorgen. De weg naar die topplaats is echter zeer lastig. Om je een eindje op weg te helpen hierbij een zo kort mogelijk overzicht waar je website technisch aan moet voldoen.

Indexeerbare content

Een website die goed wil scoren in Google moet goed kunnen worden gelezen door de zoekmachine robot. Vermijd technieken als flash en java applets. Gebruik geen afbeeldingen om teksten weer te geven. Alle niet tekstuele content is moeilijk te indexeren.

Geen overbodige code

Plaats geen overbodige code in de broncode van je website. Plaats bijvoorbeeld stylesheets in aparte bestanden. Hoe schoner de code hoe meer de zoekmachine robot zich kan focussen op de inhoud van de website.

Schone url’s

Zorg dat de url’s (het adres van uw website) kort en duidelijk zijn. Dus inplaats van www.uwwebsite.nl/page14/category5.php moet het zijn www.uwwebsite.nl/zoekmachine-optimalisatie/techniek.
Laat in deze url (ook wel slug genoemd) ook duidelijk de zoektermen waarop je gevonden wilt worden terugkomen.

Alt-tags en titels voor afbeeldingen

Een website blijft natuurlijk een medium gericht op menselijke bezoekers. Afbeeldingen zijn dan ook mooie toevoegingen. Echter kan een zoekmachine robot geen plaatjes lezen. Daarom is het belangrijk om goede titels en ook zeker goede alt-tags aan afbeeldingen toe te kennen. Gebruik hierbij natuurlijk de zoektermen waarop je gevonden wilt worden. Kijk wel uit dat de afbeelding niet wordt volgepropt met keywords en zorg dat de alt-tag ook terugslaat op de afbeelding.

Page title en meta description

Zorg altijd dat de page title is ingevuld. En wel met (één van) je zoektermen waarop je gevonden wilt worden. Probeer de title binnen 56 karakters te houden. Dan toont deze het best op Google.

Vul ook de meta description in voor je pagina’s. Maar bedenk dat dit de tekst is die mensen zien als ze je tegenkomen op Google. Dit moet dus een wervende tekst zijn en niet zijn volgespamd met zoekwoorden. Probeer wel de zoektermen waarmee je gevonden wilt worden terug te laten komen.

301 doorverwijzingen

Wanneer je pagina’s of zelfs je hele website gaat vervangen is het handig om 301 paginaverwijzingen aan te maken. Dit is een verwijzing die zorgt dat bezoekers, maar ook zoekmachine robots, worden doorgeleid naar een ander pagina. Zo neem je de opgebouwde ranking van de oude pagina mee naar de nieuwe pagina. De 301 verwijzingen kun je wijzigen in de htacces file.

Sitemap en breadcrumbs

Zorg dat je een sitemap genereert op je website. Zorg ook dat Google deze regelmatig crawlt of ontvangt. Dit zorgt voor een nog beter overzicht van je website bij de zoekmachine robot.

Breadcrumbs is het zogenaamde kruimelpad dat vaak bovenin de website te vinden is. Het geeft de bezoeker weer waar deze zich precies bevindt op de website. Echter maakt dit het voor de zoekmachine robot ook gemakkelijk om zich te oriënteren op de website.

Wat nu?

Zorg dat je website voldoet aan alle bovengenoemde eisen. Lukt dit niet? Ga dan op zoek naar professionele hulp of zorg voor een SEO vriendelijk content management systeem zoals WordPress. WordPress websites maken de bovenstaande opties zeer gemakkelijk.

Het uitbesteden van je zoekmachine optimalisatie is natuurlijk ook iets om te overwegen. Een professional werkt vele malen sneller. Daarbij is het zijn werk, waar het voor jou waarschijnlijk bijzaak is. Hij zal dus altijd meer en actuelere kennis hebben dan je zelf hebt.